NYHET20 december 2016

Landsting vill ta ansvaret för sjukskrivna

Större insatser tidigare i sjukskrivningsprocessen ger kortare sjukskrivningar. Det tror landstinget i Kalmar som vill gå från ord till handling och testa en modell där landstinget tar över hela eller delar av kostnadsansvaret för sjukförsäkringen från Försäkringskassan.

Christer Jonsson (C), vice ordförande i landstinget i Kalmar.

Tillsammans med Läkarförbundet har landstinget i Kalmar i en skrivelse föreslagit att regeringen ska utreda hur en försöksverksamhet skulle kunna genomföras. Förslaget ligger på Socialdepartementets bord.

Christer Jonsson (C), vice ordförande i landstinget i Kalmar, har varit med i samtalen som ledde fram till skrivelsen. Han tror att en samordning mellan sjukförsäkringen och sjukvården kan korta sjukskrivningarna.

– Vinsten är att korta handläggningen med ett led och att ta tillvara på lokalkännedom och närkontakt. Försäkringskassan är inte närvarande lokalt, speciellt inte i ett län som Kalmar. Men på vårdcentralerna har medarbetarna stor kunskap om lokalsamhället och arbetsgivarna, säger Christer Jonsson.

Om förslaget blir verklighet kommer det att innebära nya sätt att arbeta med sjukfrånvaro. En stor del av arbetet kommer att ske i primärvården, på vårdcentralerna. Det tror Christer Jonsson är en fördel, eftersom läkarna är de första som träffar den som blir sjukskriven.

– Det är till vårdcentralen som patienten oftast går vid en sjukskrivning. Om vårdcentralen och läkaren får fler möjligheter och fler kompetenser att arbeta med än att enbart sjukskriva är jag övertygad om att de långa sjukskrivningarna kommer att minska, eftersom insatser kan sättas in tidigare.

En tidigt kontakt mellan läkaren och arbetsgivaren tror Läkarförbundets vice ordförande, Ove Andersson, är avgörande för att korta sjukskrivningarna. Han har varit med i samtalen med landstinget i Kalmar och vill se att arbetsgivaren redan från första dagen vid en sjukskrivning har ett samtal med den anställde.

– Vi skulle vilja att patienten som söker läkarkontakt för sjukskrivning ska ha med sig namn på en kontaktperson på arbetsplatsen, en beskrivning av arbetets innehåll och en sammanfattning av ett samtal med arbetsgivaren om det finns möjlighet till andra arbetsuppgifter. Det vore en bra grund att stå på i en sjukskrivningsprocess. Med mera pengar möjliggörs en tidig kontakt mellan arbetsgivaren och sjukskrivande läkare.

Läkarförbundet vill se att regeringen gör en förstudie inför ett försök av den föreslagna modellen, men ser också etiska utmaningar med förslaget om finansiell samordning.

– Vi vill se mer statliga pengar till vården för att hantera sjukskrivningar, men det får inte skapa en gräddfil för vissa patienter. Det skulle ställa vården inför stora utmaningar, säger Ove Andersson.

Förslaget hanteras av Socialdepartementet och landstinget i Kalmar väntar på och ser fram mot ett besked.

– Vi har bett regeringen att utreda ett försök med ökad finansiell samordning och vi hoppas på ett positivt besked, säger Christer Jonsson.

Socialförsäkringsfrågor
Skriven avRedaktionen