Piratkopiering hotar svenskt innovationsklimat

NYHET Publicerad

PATENT Många svenska börsbolag utsätts för piratkopiering eller förlorar patentintäkter till följd av piratkopiering, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv och Black Market Watch. ”Det är uppenbart att de immaterialrättsliga frågorna måste lyftas högre upp på den politiska agendan”, sade Karl Lallerstedt, en av rapportförfattarna under ett seminarium.

Patrik Krassén

Patrick Krassén, immaterialrättsansvarig på Svenskt Näringsliv och en av rapportförfattarna. 

Foto: Anna Simonsson / TT
Karl Lallerstedt

Karl Lallerstedt, projektledare på Black Market Watch och en av rapportförfattarna.

Foto: Anna Simonsson / TT
Louise de Verdier, jurist på klädkedjan Gant och Ann-Charlotte Söderlund Björk

Ann-Charlotte Söderlund Björk, ordförande för Swedish Anti-Counterfeiting Group.

Foto: Anna Simonsson / TT
Piratkopieringsdebatt

Från vänster: Per Holgersson,Tullverket, Jörgen Warborn (M), Per-Arne Håkansson (S).

Foto: Anna Simonsson / TT

Illegal handel med piratkopierade varor är ett stort och växande problem, inte minst för svenska företag som är beroende av en global marknad. Förfalskningarna blir allt bättre, mellanhänderna fler och det blir svårare att spåra källan. För företagen har det blivit ett nödvändigt ont att lägga resurser på att skydda sina immaterialrättsliga tillgångar, såsom patent, varumärken, designrättigheter och så vidare.

– Allt som kan kopieras, kopieras. I Kina har man öppnat falska IKEA-varuhus med samma blågula tema som originalet, sade Louis Bonnier, policyrådgivare på BASCAP (Business Action to Stop Counterfeiting and Piracy) under ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv och International Chamber of Commerce, ICC. 

Under seminariet presenterades en rapport från Svenskt Näringsliv och Black Market Watch som visar att svenska börsföretag drabbas hårt av piratkopiering och andra immaterialrättsliga intrång. 

– Samtliga bolag som vi intervjuade har utsatts för immaterialrättsintrång, sade Karl Lallerstedt, projektledare på Black Market Watch och en av rapportförfattarna.

Dessutom visar rapporten att 93 procent av bolagen har drabbats av piratkopiering eller förlorat patentintäkter till följd av piratkopiering. 80 procent har utsatts för patentintrång och 75 procent svarade att förfalskningar av deras produkter har medfört risker för liv och hälsa för konsumenter.

Företagen är inte särskilt optimistiska inför framtiden. 73 procent uppgav att problemen har ökat de senaste fem åren och 80 procent bedömer att piratkopieringen kommer att eskalera de kommande fem åren. Trots det fokuseras det för lite på problemet i Sverige, betonar Karl Lallerstedt.

</div><p>Ovan ser du en inspelning av seminariet i tio delar.</p> <p>– Företagen tycker att statens insatser är otillräckliga. Det är uppenbart att de immaterialrättsliga frågorna måste lyftas högre på den politiska agendan, sade han.</p> <p>– Vi har en förlegad syn i Sverige. Vi måste inse att det här är ett globalt problem som påverkar svenska företag i högsta grad, sade Patrick Krassén, immaterialrättsansvarig på Svenskt Näringsliv och en av rapportförfattarna.  </p> <p>Vad ska då regeringen göra åt problemet? Några förslag som lyftes under seminariet var hårdare straff och högre böter för piratkopiering och immaterialrättsliga intrång. Även Tullverkets resurser och befogenheter diskuterades.</p> <p>– I dag har vi omkring tio helårskrafter som jobbar mot immaterialrättsliga intrång, sade Per Holgersson, på Tullverket.</p> <p>Dessutom lyftes samarbete med andra länder och tullmyndigheter fram som en avgörande åtgärd. Japan lyftes fram som ett föredöme. Där har frågan lyfts upp på högsta politiska nivå och det har tillsatts en specialenhet direkt under statsministern.</p> <p>Louise de Verdier, jurist på klädkedjan Gant, berättade om deras kamp mot piratkopieringen.</p> <p>– Varumärket är vår enskilt största tillgång. Vi jobbar med varningsbrev och försöker att prata med tull och polis i olika länder vilket har resulterat i flera tillslag. Dessutom samarbetar vi med andra företag som behöver försvara sitt varumärke, sade hon. </p> <p>Även Johanna Vennström, jurist på Unilever som har flera varumärken under sitt paraply, tryckte på problemets magnitud.</p> <p>– Förutom att det finns uppenbara konsumentrisker så skadar piratkopieringen innovationsklimatet. Det kostar att ta fram nya produkter och det är klart att lönsamheten blir lidande när de genast blir kopierade. Incitamenten för att satsa på utveckling minskar, sade hon.</p> <p>Unilever jobbar mycket med kampanjer för att utbilda konsumenterna och med att ta fram verktyg för att underlätta identifiering av deras produkter.</p> <p>Ann-Charlotte Söderlund Björk, ordförande för Swedish Anti-Counterfeiting Group, underströk vikten av att informera konsumenterna om vilken industri de stödjer när de handlar piratkopior.</p> <p>– Så länge efterfrågan finns kommer problemet att finnas kvar. Det handlar om en miljardindustri med organiserad brottslighet, sade hon.</p> <p>Riksdagsledamöterna Per-Arne Håkansson (S) och Jörgen Warborn (M) var överens om att något måste göras, men medgav samtidigt att frågan kanske inte har fått den uppmärksamhet den förtjänar. Kanske på grund av att det inte finns tillräckligt med data och statistik för att kunna påvisa hur svenska företag drabbas och hur det i förlängningen påverkar jobb och skatteintäkter, menade Per-Arne Håkansson.</p> <p>– Vi behöver bredda kunskapen och företagen får mer än gärna hjälpa till, sade han.</p>

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagare jublar över slopade id-kontroller

ID-KONTROLLER Regeringen slopar de id-kontroller som under drygt ett och ett halvt år har inneburit stora bekymmer för företag och dess anställda i Öresundsregionen. ”Det är mycket positivt för hela regionen att id-kontrollerna nu försvinner”, säger Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries.
NYHET Publicerad:

E-handlare rasar mot nya EU-regler

REGELKRÅNGEL Ett nytt förslag från EU-kommissionen om att stoppa så kallad geoblockering väcker ilska bland Europas e-handlare. Idén att e-butikerna måste sälja sina varor till samtliga EU-länder skapar merkostnader och krångel. Reglerna är helt enkelt omöjliga att följa. ”Kraven riskerar hålla tillbaka tillväxten av nya spännande e-handelsföretag”, säger Jörgen Bödmar, e-handlare.
NYHET Publicerad:

LO-basen optimistisk om frihandelsavtal med USA

TTIP Nu inleds slutspurten i förhandlingarna om ett nytt frihandelsavtal – TTIP – mellan EU och USA. Trots rapporter om ökat motstånd i Europa anser LO:s ordförande Karl Petter Thorwaldsson att mycket talar för att avtalet blir av. ”Jag är nog lite mer optimistisk idag än tidigare”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storbritanniens sak är vår

KOMMENTAR Idag träffar David Cameron Europas regeringschefer för att nå en överenskommelse som ska ligga till grund för Storbritanniens folkomröstning om sitt EU-medlemskap. Även om Sverige har ett intresse av Storbritanniens fortsatta medlemskap, finns det anledning att närmare granska om deras förhandlingskrav är rimliga, skriver EU-expert Jonas Berggren.  
NYHET Publicerad:

Europeiska näringslivet i upprop för EU

DEBATT EU står inför fler utmaningar än någonsin och företagen utgör en lösning på många av dem. Men då krävs ett mer konkurrenskraftigt EU, skriver Carola Lemne, vd, tillsammans med 20 europeiska näringslivsorganisationer som representerar 2,5 miljoner företag med 50 miljoner anställda.
NYHET Publicerad:

Klarna: Ny dataskyddslag miljonsmäll för företagen

DIGITALISERING I vår väntas EU-parlamentet rösta igenom den nya dataskyddsförordning som ersätter de nationella lagar som styr hanteringen av personuppgifter idag. Lagen är komplex och de flesta företag saknar kompetens i frågorna, menar Caroline Olstedt Carlström, dataskyddschef på betaltjänstföretaget Klarna. ”Företag känner inte till vilka skyldigheter de har”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Piratkopiering hotar svenskt innovationsklimat

PATENT Många svenska börsbolag utsätts för piratkopiering eller förlorar patentintäkter till följd av piratkopiering, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv och Black Market Watch. ”Det är uppenbart att de immaterialrättsliga frågorna måste lyftas högre upp på den politiska agendan”, sade Karl Lallerstedt, en av rapportförfattarna under ett seminarium.
NYHET Publicerad:

EU halkar efter inom digitaliseringen

DIGITALISERING För att EU ska klara av den digitala omställningen krävs en väl fungerande digital inre marknad. Idag haltar den. ”Det är en topprioritering att EU blir en av de ledande globala aktörerna inom den digitala utvecklingen", sade Andrus Ansip, EU-kommissionär med ansvar för den digitala marknaden, under ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Europa tappar mark gentemot USA

EKONOMI EU:s samlade produktion är 0,2 procent lägre än innan krisen 2008 till skillnad från USA där ekonomin  tagit fart och ökat med 8 procent. Det visar Business Europes reformbarometer för våren 2015. ”En svag produktion gör det svårt att få ned arbetslösheten i EU", säger Jonas Frycklund, ekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Malmström ett glädjepiller

FRIHANDEL Det går nästan att ta på förtjusningen i Svenskt Näringslivs korridorer över att Cecilia Malmström är ny handelskommissionär. Enligt Niklas Bergström, internationell samordnare, så öppnar sig ett tillfälle att vara med och försöka påverka handelspolitiken för lång tid framöver.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal högt på företagens önskelista

EU-VALET Ju fler anställda, desto mer positiv inställning har företagare till EU. En överväldigande andel företagare tycker att EU ska förhandla fram ett frihandelsavtal med USA. Det är ett par resultat som sticker ut i en ny studie.
NYHET Publicerad:

Rösta för ett öppet Europa den 25 maj

EU-VALET Utmaningarna i Europa är stora med hög arbetslöshet och trög tillväxt. Lösningen är inte att länderna inom EU värnar om sina egna intressen. Tvärtom. Det är nu vi som mest behöver ett Europa som håller samman, skriver tillträdande vd Carola Lemne tillsammans med en rad företrädare för politik och näringsliv.
NYHET Publicerad:

"EU måste öppna sig gentemot omvärlden"

EU ”Vår verksamhet i Afrika är direkt hotad på grund av handelshinder inom EU”, säger Björn Falk, vd på företaget Samres. Den inre marknaden fungerar bra, men EU behöver öppna sig mycket mer gentemot omvärlden, menar han.
NYHET Publicerad:

”Politikerna behöver förklara vinsterna med EU”

TILLVÄXTMOTOR Sverige har haft stora fördelar av EU-medlemskapet, inte minst har varuhandeln expanderat kraftigt tack vare samarbetet. Men idag tar många utvecklingen för given. ”Jag är orolig över debatten som finns kring den fria rörligheten i delar av unionen, det är allvarligt”, sa Agnès Courades Allebeck, Kommerskollegium, under ett EU-seminarium.
NYHET Publicerad:

Inre marknad ger klädsam tillväxt

EU Klädföretaget Woolpower får syre på EU-marknaden och hämtar kraft ur sina efterfrågade ullunderställ. Högt på vd Linus Loveblads önskelista står ett frihandelsavtal med USA.
NYHET Publicerad:

Nolltullar mellan EU och USA gynnar jobb och tillväxt

FÖRHANDLINGAR I veckan möts chefsförhandlarna inom ramen för frihandelsavtalet mellan EU och USA för att disktutera tullar på industrivaror och jordbruksprodukter. Vi hoppas att man enas om nolltullar för de flesta varor, skriver Hans Stråberg, ordförande i  Trans Atlantic Business Dialoge, och Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivare lägger i en högre EU-växel

SPRIDA BUDSKAP Svenskt Näringsliv jobbar för högtryck inför EU-valet. Den positiva inställningen till fri rörlighet och öppna gränser förmedlas vid en rad aktiviteter.
NYHET Publicerad:

"Folk förstår inte hur viktigt EU är"

DET VIKTIGA EU-VALET "Det är en enorm pedagogisk utmaning att få människor intresserade av EU", säger Björn Jakobson, vd för exportjätten Babybjörn och konsthallen Artipelag. Där många bara ser en byråkratisk institution i Bryssel ser han en livsviktig garant för fred, demokrati, tillväxt och utveckling.
NYHET Publicerad:

Europavän som vurmar för infrastruktur

REGIONAL PROFIL Det är svårt att föreställa sig hur exportaffärerna sköttes innan den inre marknaden infördes, menar Magnus Jörsmo, vd för Riflex Film i Ronneby. "Nu tar alla för givet att det ska fungera enkelt, men vi blir påminda om skillnaderna när vi säljer till USA, Indien, Australien och andra länder utanför EU", säger han.
NYHET Publicerad:

Ett företagarvänligt Europa kan skapa jobb och tillväxt

KOMMENTAR Igår presenterade Kommissionen meddelandet "För en europeisk industriell renässans". Man vill med detta göra Europa mer företagarvänligt. Det ska göras genom en rad åtgärder, men huvudbudskapet är att det nu är oerhört viktigt att medlemsstaterna ser vikten av en väl fungerande industri för att skapa jobb och tillväxt.