NYHET27 april 2017

Assistansföretagare: "Vi behövs för valfriheten"

Lyhördhet, flexibilitet och närhet till kunderna. Carina Funck startade ett eget företag för att få den assistans hon ville ha till sin son men inte hittade någonstans. Nu driver hon Wisby Assistans som är en av Gotlands största privata arbetsgivare.

När Carina Funck hörde andra föräldrar till rörelsehindrade barn berätta hur det fungerade med privat assistans sade hon upp den kommunala assistansen direkt. Plötsligt förstod hon att det fanns ett alternativ som gav möjlighet till det självbestämmande som hon saknat.

– Den kommunala assistansen var begränsad och kunde inte göra så mycket mer för min son. Att bara bli tilldelad assistenter kändes inte tryggt, och det gick inte att följa ekonomin för att se om det fanns pengar till det sonen ville göra.

Hon anlitade ett privat assistansföretag på fastlandet, eftersom det inte fanns något på Gotland, men till slut blev avståndet ett för stort hinder.

– Trots löften kändes det som att vi fick göra det mesta av jobbet eftersom företag och arbetsledning var så långt bort. Då började jag tänka att jag skulle kunna göra allt det jag redan gjorde i egen regi.

Men samtidigt tvekade hon inför det ansvarsfulla uppdraget. Att ta hand om sin sons assistans var en sak men att leverera god och kvalitativ assistans till någon annan krävde ett större helhetstänk.

– Det krävdes extra mod men 2003 tog jag till slut steget och startade Wisby Assistans. Först med sonen och en kund till, och sedan hörde andra assistansanvändare av sig, så jag fick anställa personal.

Därmed hade Gotland fått sitt första privata assistansalternativ. Den främsta framgångsfaktorn genom åren är att kunder, assistenter och ledning arbetar så nära tillsammans, betonar hon. Respekten för varje individ i företaget, både kunder och medarbetare, är en av Wisby Assistans kärnvärden. Och sedan företaget införde nya rutiner i arbetsgrupperna har det stärkts ytterligare.

– Det är viktigt att vi i ledningen har direktkontakt in i varje arbetsgrupp och omedelbart får reda på om något behöver åtgärdas. Att vara en bra arbetsgivare är ett prioriterat mål. Tryggheten ökar både för kunden, assistenterna och oss.

De korta beslutsvägarna betyder också mycket, poängterar hon. En kund eller en assistent behöver inte gå igenom många led innan det är möjligt att göra något åt ett behov eller önskemål.

Det som oroar henne mest är de många regler och ändringar som har tillkommit den senaste tiden, som hotar välfärdsföretagen. Ett exempel är att regeringen har lagt fast en schablonökning av assistansersättningen på 1,4 procent medan löneökningarna är 2,2 procent. Hon nämner även den lägre arbetsgivaravgiften för unga som tagits bort och att Försäkringskassan lagt om till efterskottsbetalningar.

Läget har lett till att det är tufft för många i assistansbranschen att fortsätta driva sin verksamhet.

– Det är mycket sammantaget som gör det svårt. Det hårdare klimatet påverkar och vi måste se om vårt hus. Tyvärr medför det ofta neddragningar inom administrationen vilket påverkar kvaliteten.

Reepaluutredningens förslag till hur mycket som ska få sättas av till vinst är skrattretande, anser hon. Just nu måste Wisby Assistans i stället ta pengar som annars skulle lagts på utbildning eller friskvård till att få vardagen i verksamheten att gå ihop.

– Det är tungt för hela branschen och oron är stor. Många slår sig ihop med andra eller låter sig bli förvärvade, och vissa lägger ner helt.

Idag finns det en handfull privata assistansföretag på Gotland och den 1 april köpte Wisby Assistans upp ett av dem, Assistans på Gotland. Då kommer dagens 16 kunder att dubblas och antalet medarbetare på lönelistan blir runt 200. Nu väntar en spännande tid då två bolag ska sammanföras till ett.

– Vi behövs för valfriheten och vi behövs lokalt på Gotland, säger Carina Funck.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist