NYHET19 augusti 2016

Dialog på rätt språk avgörande för kvaliteten

När äldre får hemtjänst på sitt eget språk blir de trygga och nöjda. Det säger Amanj Aziz på hemtjänstföretaget Livskvalité där personalen talar tio olika språk. Kommunerna ser det som ett positivt komplement, men att varje kommun har sitt eget system krånglar till det.

På Livskvalité får brukarna hjälp på sitt eget språk.

1999 kom Amanj Aziz och Banaz Hamdi till Sverige från kriget i irakiska Kurdistan. De lärde sig snabbt svenska, utbildade sig båda till undersköterska. Banaz Hamdi som jobbade i hemtjänsten träffade många äldre med utländsk bakgrund som inte kunde svenska men med ett stort behov av hjälp. Paret bestämde sig för att testa idén om att starta eget och erbjuda hemtjänst på flera språk.

De fick hjälp av Motala kommun som kände till att mottagandet av äldre invandrare var bristfällig, och startade Livskvalité. Idag har företaget 125 medarbetare och verksamhet i fem kommuner.

– Kommunerna ser det som mycket positivt att vi kan erbjuda äldre hemtjänst på sitt eget språk, eftersom de själva inte kan det. Det blir ett bra komplement, säger Amanj Aziz.

Amanj Aziz och Banaz Hamdi talar själva kurdiska, arabiska och persiska och även om det ibland varit svårt att hitta personal som kan de språk som efterfrågas har det hittills alltid lyckats.

– När vi får en kund som talar ett nytt språk letar vi i första hand efter en lämplig person med rätt erfarenhet. Även om språket är viktigt kan vi inte anställa någon som inte kan något om hemtjänst.

I de fall då det inte går att ordna så att all personal som sköter om en kund talar rätt språk ser Livskvalité till att kontaktpersonen som är där mest gör det.

För den som är sjuk eller äldre betyder det mycket att få hjälp av någon som talar ens eget språk och kunna förklara sina behov. Kommunikationen är viktig för att hålla hög kvalitet, konstaterar han.

– Det skapar trygghet, säkerhet och livskvalitet som gör att personen blir nöjd i stället för att känna oro. Kan den som kommer från hemtjänsten inte ditt språk blir det ingen kommunikation och man förstår inte varandra. Det leder ofta till missförstånd.

Efterfrågan på hemtjänst på det egna språket är stor, enligt Amanj Aziz. Särskilt bland de som kommer nya till Sverige, ofta från ett krigsdrabbat land och en jobbig situation.

– När de får höra talas om oss tar de kontakt direkt och vill ha hjälp från oss. Många av våra brukare har inga anhöriga här och då är det ännu viktigare att träffa någon som talar samma språk.

Att vara företagare inom äldreomsorgen innebär att fokusera på allt som rör sig kring kunden och samtidigt ha en bra relation med personalen.

– När vi ser att våra kunder är nöjda och tacksamma får vi så mycket tillbaka. Vi märker att vi verkligen behövs.

Men Amanj Aziz medger att det vid starten av företaget var tungt med allt pappersarbete.

– Det tar mycket tid och energi och många ger faktiskt upp för att de inte orkar med administrationen. Men är man beredd att jobba går det mesta att göra.

Nu brottas Livskvalité med helt andra typer av problem. En svårighet är att kommunerna har helt olika system för hur de arbetar. Det kan skilja ganska mycket vad de har för ekonomi och hur långt de har kommit i sin utveckling, förklarar Amanj Aziz.

– Medan vissa har mobiler som sina främsta arbetsverktyg är andra är kvar på faxstadiet. Eftersom vi har verksamhet i flera kommuner måste vi anpassa vårt sätt att jobba till varje kommun. Det skulle underlätta mycket om de samordnade mer.

Ett av företagets mål framåt är att enbart anställa utbildad personal, men också att utveckla verksamheten och att växa med fler tjänster och i fler kommuner.

– Vi vill växa kontrollerat och på ett sätt som gör att vi säkert jobbar på det sätt vi vill. I år koncentrerar vi oss på fler tjänster. Till exempel är vi intresserade av att driva äldreboende eller demensboende, säger Amanj Aziz.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist