NYHET19 augusti 2016

Nöjda medarbetare nyckeln till bra vård

Att locka duktiga medarbetare och att få dem att trivas och stanna är nyckeln till god vård. Det leder till hög kvalitet och nöjda patienter. Nya vårdkoncernen Helsa gör en kraftfull satsning med fokus på modern teknik och att skapa den goda arbetsplatsen, enligt vd Anders Pernes.

"Ser vi till att medarbetarna trivs hos oss och gör ett bra jobb vill patienterna komma till oss", säger Anders Pernes, vd för Helsa.

För ett år sedan tog affärsmannen Christer Brandberg och tre av hans söner genom investmentföretaget Isac Brandberg Aktiebolag över vårdkoncernen Neron. Det var ett steg in i en ny bransch för familjen Brandberg som bland annat varit engagerade i teknikföretaget Axis i många år.

Koncernen döptes om till Helsa och nu är siktet inställt på att växa snabbt som en aktör inom primär- och företagshälsovård i Sverige, enligt Helsas vd Anders Pernes.

– Det kändes väldigt rätt när chansen att förvärva Neron dök upp. Visionen är att äga bolag som skapar meningsfulla och tydliga värden. Och vad är viktigare än hälsan, säger han.

Dags att digitalisera vården

Investerarnas kunnande om teknik, innovationer och att bygga bolag ger stora möjligheter att skapa bättre service för kunderna genom effektiv och bra vård, konstaterar Anders Pernes.

– Digitaliseringen har inte riktigt nått vården än. Det har pratats om den länge men väldigt lite har realiserats. De nya ägarna brinner för att använda tekniken effektivt och vill att vi ligger i framkant.

Det finns mycket mer att göra inom vården när det gäller it och digitalisering, slår han fast. Tidigare låg Sverige långt framme när det gäller till exempel journalsystem och digitala journaler, men nu ligger vi snarare efter. Här ser Helsa med sin kompetens och sin starka ekonomi stora möjligheter att bidra till en utveckling av branschen.

– Där skiljer vi oss från andra aktörer som tvingas vänta på att regionerna ska fundera på hur investeringar i ny teknik ska finansieras. Vi har mandatet att skaffa bra verktyg när vi hittar dem.

Stor konkurrens om duktiga medarbetare

Till största delen består Helsas verksamhet av primärvård på vårdcentraler och företagshälsovård, men företaget bedriver även specialistvård i mindre omfattning.

En av de främsta faktorerna för att lyckas i vårdbranschen är att attrahera medarbetare och få dem att stanna. Helsa har därför ett tydligt fokus på att skapa goda förutsättningar och förstå vad som gör att medarbetare trivs och vill vara kvar, och att så långt det går styra verksamheten utifrån det. Här är bland annat vård i framkant och väl fungerande system viktiga delar, konstaterar Anders Pernes.

– Vi ska ha hög och bra service så att våra patienter och kunder får det de behöver när de behöver det. Det är så vi bygger framtidens moderna primärvård och företagshälsovård. Ser vi till att medarbetarna trivs hos oss och gör ett bra jobb vill patienterna komma till oss.

Helsa har under året köpt upp flera vårdbolag och siktar på fortsatt tillväxt. Fokus är främst på orter där företaget redan finns. Ett skäl till det är att reglerna för hur vård ska bedrivas skiljer sig mycket mellan olika regioner, enligt Anders Pernes.

– För den som verkar inom många regioner är det komplicerat. Även om patienterna är desamma i alla landsting så styr de lokala regelböckerna hur de ska hanteras. Det är en utmaning.

Nio av tio svenskar vill ha valfrihet

När det gäller diskussionen om vinster i välfärden slår han fast att alla bolag måste få behålla sin vinst för att utvecklas, även vårdbolag.

– Det är en förutsättning för att skapa en framtida vård i toppklass, säger Anders Pernes.

Han har dessutom svårt att se hur en reglering av vinsterna skulle fungera i praktiken.

– Går staten ska gå in och styr äganderättsfrågor får det väldiga konsekvenser. Vi försöker att inte fundera så mycket på det. Vårt perspektiv är oerhört långsiktigt och vi har inte ändrat vår tillväxtstrategi på grund av debatten.

Koncernen har idag runt 600 medarbetare och närmar sig en omsättning på 600 miljoner kronor, och Anders Pernes ser ett fortsatt stort behov av olika aktörer i vården.

– Varje dag utförs 50 000-60 000 patientbesök hos privata vårdgivare och det stärker oss. Vi lutar oss också på att nio av tio svenskar anser att det är viktigt att få välja vart de går när de är sjuka.

Karin Myrén

Kvalitet och effektivitet i välfärden
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist