NYHET26 januari 2017

Systematik gör det lätt att göra rätt

Humanas äldreboenden har de senaste åren jobbat systematiskt med hur personalen bemöter de äldre och deras anhöriga. Ett bevis för framgångarna är toppbetygen i Socialstyrelsens senaste öppna jämförelse mellan landets äldreboenden.

Socialstyrelsens rapport har gett omsorgskoncernens Humanas äldreboenden höga betyg generellt i flera år, och vid den senaste jämförelsen lyckades företaget än en gång höja sig inom flera områden.

– På en del håll är totalnöjdheten nu faktiskt 100 procent. Med tanke på hur ifrågasatta privata aktörer är idag känns det extra viktigt att kunna visa upp hur nöjda kunderna är, säger Angelika Strandberg, marknadschef inom äldreomsorg på Humana.

Snittet för totalnöjdhet är 90 procent för Humanas äldreboenden, vilket är två procentenheter högre än förra året. Varje år när jämförelsen presenteras gör alla äldreboenden inom Humana en handlingsplan utifrån resultatet och slår fast vad som bör få särskilt fokus framåt.

Under året som gått har Humana jobbat extra mycket med bemötande, kommunikation och en gemensam värdegrund för att skapa trygghet för de äldre och deras anhöriga. Varje enhet har en värdegrundsledare som ser till att detta är något som grupperna diskuterar löpande.

– Vi jobbar mycket systematiskt med värdegrundsfrågor och det finns en tydlighet från chefen hur vi ska arbeta. Det gör det lätt att göra rätt, och om någon inte har rätt bemötande tar vi även den diskussionen direkt.

Noggrann rekrytering

För Humana är det viktigt att den som jobbar där verkligen har valt det och med tydliga värderingar och förväntningar är det lättare för den som söker jobb att förhålla sig till det.

Service handlar om omvårdnad men också om bemötande och om att ta ansvar, betonar hon.

– Det är viktigt att se och uppmärksamma en persons behov, speciellt om han eller hon inte kan förmedla det själv.

Ett led i att skapa trygghet för de äldre är att göra kommunikationen ännu tydligare, med både små och stora insatser. Till exempel att medarbetaren är tydlig med när nästa besök sker eller förklarar ordentligt vad som ska hända under dagen.

– Sådant gör stor skillnad. Att ha förtroende för personalen och att känna sig trygg är jätteviktigt och där har nästan samtliga enheter inom Humana gått framåt.

Företaget har också jobbat med att de anhöriga ska vara delaktiga och ha en bra dialog med personalen.

– Det här är viktiga frågor. För oss handlar det om att hela tiden sträva framåt. Att göra små enkla förändringar som ändå ger resultat.

Arbetet med anhörigkommunikation och bemötande har annars drivits som stora projekt där all personal har fått utbildning inom området. Humana ser att det ger resultat att jobba systematiskt med den här typen av frågor.

– För att vara en privat kvalitetsaktör måste vi ställa lite högre krav på vår personal. Det handlar om vårt existensberättigande. Vissa saker är svårare att påverka.

Utvecklingsarbetet sker konstant och mestadels ute på enheterna med hjälp medarbetarna. För cheferna är det ett teamarbete och personalen uppmuntras hela tiden att vara delaktig och komma med egna förslag.

– Att den som har en bra idé vet att vi lyssnar och att det kan bli verklighet ger motivation att faktiskt göra något. Det skapar en stolthet hos personalen.

Nästa utvecklingssteg är en satsning på aktiviteter med hjälp av ny teknik på äldreboendena. Här ser Angelika Strandberg möjligheter att centralt stötta och skapa bättre möjligheter för enheterna. Humana har redan testat att göra reseteman. En ”resa” till Thailand kan till exempel bestå av koppla ihop bildspel, filmer och musik från landet och att samtidigt äta thailändsk mat och lyssna på någon som berättar om landet.

– Det blir en upplevelse av hur det är att vara där, fast man är hemma, säger Angelika Strandberg.

Om Humana

Omsorgskoncernen Humana finns i Sverige, Norge och Finland och har totalt 16000 anställda inom personlig assistans, individ- och familjeomsorg, och äldreomsorg. Inom äldreomsorgen i Sverige arbetar 2100 personer.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenKonkurrens
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist