NYHET1 september 2016

Tätare kontakter med vård via webben

All vård kräver inte ett personligt besök. Familjeläkarna erbjuder sedan i höstas videomöten via webben för de patienter som har svårt att ta sig till mottagningen. Det ger betydligt mer än ett telefonsamtal och leder till tätare uppföljningar, enligt Stefan Amér, läkare och en av grundarna.

Satsningen ökar möjligheten att ha extra möten just för att det är så enkelt för patient och läkare, anser Stefan Amér, Familjeläkarna.
Foto: Paulina Westerlind

– Vi ser att det behövs flera sätt att möta patienterna. De viktigaste mötena fortsätter att ske på mottagningen men det är bra att kunna erbjuda de som har svårt att komma hit ett alternativ. De kanske har små barn eller bara har svårt att komma ifrån jobbet mitt på dagen, säger Stefan Amér.

När det gäller kroniska patienter som har svårt att komma till mottagningen har det visat sig att uppföljningen blir glesare än det som är rekommenderat.

– För dem är det här ett bra komplement till besöken på mottagningen. Det här är mycket enklare för patienterna framför allt. Möten blir av som annars inte hade blivit av, och det ökar möjligheten att ta extra möten just för att det är så enkelt för patient och läkare.

Räcker inte med telefon

De allra flesta mötena sker fortfarande på mottagningen, och vissa saker kräver ett personligt möte. Men mycket kan också hanteras via videomöten, exempelvis uppföljning av ny medicin som har satts in, konstaterar han. Samtidigt tillför video ytterligare en dimension jämfört med ett telefonsamtal.

– Det är mycket värt att kunna se hur patienten mår. Vid telefonrådgivning kan det ibland vara svårt för en patient att beskriva saker med ord, men vid ett webbmöte går det att visa upp.

Familjeläkarna jobbar mycket med kvalitetsutveckling för att få bra flöden och bra kvalitet på vården, och har utvecklat egna vårdprocesser delvis med egenutvecklade program.

Webblösningen har utvecklats tillsammans med ett teknikföretag. Tekniken liknar Skype men med tanke på säkerheten loggar patienten in med bank-id för att nå tjänsten.

Familjeläkarna har också utvecklat en app där patienter kan logga in till ett bokat uppföljningsbesök via webben, eller ta en kölapp till ett digitalt väntrum för ett akut videomöte. Vårdcentralen får då en signal om det och en sköterska eller läkare loggar in. Många andra vårdcentraler och landsting har hört av sig och är nyfikna på hur rådgivning via webben fungerar och hur det går.

– Det är kul att kunna bidra med erfarenheter. Jag tror också att det är viktigt att vi som jobbar i vården är med och utvecklar det här så att det blir bra för våra patienter, och inte helt teknikdrivet.

Konservativ vård

Vårdens relativt konservativa inställning har hittills bromsat utvecklingen, anser han. Tekniken bakom videomöten har till exempel varit tillgänglig länge för konsumenter men är ny inom vården.

– De senaste decennierna har vården varit hopplöst efter det övriga samhället när det gäller innovation och att ta till sig ny teknik.

Han ser ibland också skillnader i hur privat och offentlig vård ser på innovation. Särskilt stora vårdgivare, som ofta finns inom det offentliga, är ibland trögare när det gäller att ta till sig ny teknik. Det kan vara lättare för en mindre aktör att ta till sig nya saker, men det finns också ett sug i hela Familjeläkarnas organisation efter nya sätt att arbeta och utveckla vården, betonar han. Och en stimulerande miljö lockar medarbetare som gillar att tänka nytt, vilket skapar en positiv spiral.

– En bidragande orsak till det kreativa klimatet är också att vi har korta ledtider från att en idé föds tills vi kan sjösätta den och se resultatet.

På senare tid har ändå diskussionen om innovation i välfärden kommit igång inom vården, konstaterar han. Det finns en insikt om den stora potentialen för innovation och han tror att det kommer att hända mycket inom välfärden framöver.

– Under hela 1900-talet var det teknisk och medicinsk innovation som drev de stora framstegen inom vården. Nu är vi i ett läge igen när vi har chansen till en fantastisk utveckling med många synergieffekter som kan vara till stor nytta för våra patienter, säger Stefan Amér.

Fyra vårdcentraler

Familjeläkarna driver fyra vårdcentraler i Stockholm och Uppsala och ansvarar även för läkarinsatserna på omkring 100 äldreboenden i Storstockholm. Företaget startade 2007 och har idag 200 medarbetare.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist