NYHET12 oktober 2016

Tuffare åtgärder krävs mot glädjebetyg

Samma kunskap ska ge lika betyg. Så enkelt är det. Svenskt Näringsliv har länge krävt åtgärder mot glädjebetygen: extern rättning av nationella prov och skärpt granskning. Men låt oss slippa en urartad debatt om stoppad valfriheten. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.

Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.

Kunskaperna sjunker i internationella mätningar, men betygen blir bättre. Så har utvecklingen sett ut i svenska skolor under många år. I kväll (12/10) visar Svt:s Uppdrag granskning att lärare blir pressade att sätta högre betyg än vad eleverna egentligen förtjänar.

Det är självklart oroväckande. Betygssättningen är myndighetsutövning. Den måste vara rättssäker och likvärdig över hela landet. Lika kunskap ska ge samma betyg oavsett vilken skola eleven går på.

Betygen är fortfarande det bästa sättet att förutspå hur väl en elev kommer att klara senare studier, eftersom de speglar utbildningsframgång över en längre tid. Men med betygsinflationen tappar betygen sitt värde och hela systemet förlorar sin legitimitet. Det kan, i förlängningen, leda till att betygen förlorar sin roll som urvalsinstrument till högre utbildning.

Svenskt Näringsliv har länge krävt skärpta åtgärder mot glädjebetygen. Framför allt vill vi att de nationella proven ska få en tydligare betygsstödjande roll. Det är något som även Utredningen om nationella prov föreslår i sitt betänkande Likvärdigt, rättssäkert och effektivt (SOU 2016:25).

En annan åtgärd är att samla in och rätta de nationella proven centralt. Det är en märklig ordning att lärarna bedömer sina egna elevers provresultat.

Även Skolinspektionens granskning av betygssättningen måste skärpas. Det behövs mycket tuffare åtgärder mot skolor som låter avståndet bli för stort mellan provresultat och betyg.

Från forskarhåll kommer dessutom förslag om att betygen, på skolnivå, inte ska få avvika från skolans genomsnittliga resultat på de nationella proven. Då är det dock värt att notera att det dels inte finns nationella prov i alla ämnen, dels att regeringen är i full färd med att avskaffa många av de existerande nationella prov

Ulla Hamilton från Friskolornas riksförbund lyfter i en artikel (Dagens Samhälle 5/10) koncernernas arbete för att komma till rätta med glädjebetygen. De har bland annat startat nätverk för samarbete kring likvärdig bedömning. En koncern har också öppnat vägen för andra att använda Skolinspektionens stickprovsomrättningar av de egna skolornas prov för att utveckla bedömningsarbetet.

Låt mig vara tydlig: det är orimligt att rektorer och huvudmännen försöker påverka lärarna att ge omotiverat höga betyg. Ett av underlagen för kvällens Uppdrag granskning är en undersökning från Lärarnas Riksförbund. Den visar att det inte finns någon statistiskt säkerställd skillnad mellan kommunala och fristående skolor i det här avseendet. Det är ungefär lika vanligt med påtryckningar oavsett huvudman.

Risken är ändå överhängande att vi återigen hamnar i en debatt om valfrihet, konkurrens och friskolor. Men det är ett stickspår.

Skriven avFredric Skälstad