PRESSMEDDELANDE7 mars 2002

Var tredje sjuksköterska vill starta eget men bara 6 procent tror att drömmen blir verklig

Landets sjuksköterskor uppfattar den privata vården som nytänkande och flexibel, och den offentliga som trög och gammalmodig. Det är fler som vill jobba i ett privat vårdföretag än inom den offentliga sektorn.

Hela 38 procent skulle kunna tänka sig att starta eget, eftersom det ger makt att påverka och möjlighet att skapa en bättre vård för patienterna. Men på vägen fram till beslutet finns bland annat problem med kapital och kunskap om hur man driver företag. Bara 6 procent ser det som troligt att de kommer starta eget företag.

Det visar en undersökning som Svenskt Näringsliv har tagit fram tillsammans med Vårdförbundet. Resultatet presenterades vid ett seminarium den 7 mars, inför den internationella kvinnodagen.

– Intresset för att starta eget ökar bland sjuksköterskor och andra professionella grupper som arbetar inom hälso- och sjukvården. Jag möter fler och fler med strålande affärsidéer, men hindren överstiger möjligheterna när det gäller att komma till skott, säger Ingela Bengtsson på Vårdförbundets företag Viam.

Många av Sveriges kvinnor jobbar idag inom kommuner och landsting. Deras möjligheter att starta eget eller välja en annan arbetsgivare är små. Detta gör att frågor om konkurrens och privatiseringar inom offentlig verksamhet är särskilt viktiga för kvinnor. Inte minst i ljuset av den undersökning som nu presenterats.

– Att kvinnorna stängs utanför näringslivet är djupt orättvist. En kvinna borde ha samma chans som en man att bestämma över sin tillvaro och välja att bli sin egen chef, säger Per Juth, projektledare på Svenskt Näringsliv.

ArbetsmarknadKonkurrens