NYHET16 mars 2018

Nyfikna femmor på tur i Volvos spännande värld

”Skolan ska inte vara en skyddad verkstad”, anser Anna-Mari Chroscielewski, klasslärare i årskurs 5, Vilboksskolan i Olofström. Därför var hon snar att nappa på möjligheten att låta sina elever uppleva hur det är att jobba på Volvo.

I början av mars besökte ett 35-tal elever Volvo Cars, ett besök som blev mycket uppskattat av alla inblandade. Under förmiddagen fick eleverna åka Blå Tåget och titta på fabriken, de fick information om Volvo Cars och de fick även i grupper testa på hur man arbetar med standarder och hur man arbetar i lag. Volvos ambassadörer för dagen fick många frågor, som exempelvis ”Hur lång tid tar det att bygga en Volvo?” och ”Hur vet man var alla sladdar ska sitta på en robot?”

– Eleverna var taggade på att se en fabrik inifrån, något som de aldrig gjort tidigare, säger Anna-Mari Chroscielewski. Deras ögon riktigt lyste när de fick se bandet, pressar och robotar.

Hon fortsätter:

– För eleverna är det viktigt att se industrier. Det är peppande att uppleva tekniken och se hur företaget jobbar med programmering till exempel. Upplevelserna på Volvo kan sedan sprida sig som ringar på vattnet.

Samarbete med Volvo och andra företag är också till stor hjälp i hennes arbete som mellanstadielärare i matte, no-ämnen och teknik.

Ingela Håkansson, är projektledare för Kompetensutveckling & -försörjning på Techtank.

– Besöket av femmorna var en pilot, men tanken är att från nästa läsår erbjuda alla i årskurs fem i kommunen att få besöka Volvo Cars och andra medlemsföretag i Techtank, berättar hon.

– Det här handlar också om att lärarna ska känna sig bekväma, många har inte varit ute i industrin tidigare.

Upplägget har funnits under en period tidigare, men då vänt sig till årskurs sex. Nu vill Volvo gärna återuppta elevbesöken, men redan i femman. Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för många företag, därför behöver man börja samverka mellan skola och arbetsliv tidigare, lyder resonemanget.

Kommunen gör mycket spännande aktiviteter för att öka teknikintresset bland barn och unga, berättar Ingela Håkansson. Ett exempel är att högstadiet flyttar en del av teknikundervisningen till gymnasieskolan. Detta under paraplyet Teknikcollege, som även Volvo är starkt involverat i.

– Vi vill ha så nära relationer som möjligt med våra företag, från förskola till eftergymnasial utbildning. Det är en gemensam utmaning, säger Ingela Håkansson.

Text: Stina Dahlén

UtbildningKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist