Byggföretaget Obos

Idag har Obos 1000 medarbetare med 30 olika nationaliteter. Knappt hälften arbetar i produktionen som tillverkar färdiga moduler till småhus, hyreshus och kommersiella fastigheter som sedan sätts ihop på byggplatsen.

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

NYHET Publicerad

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet lite annorlunda och anställa en egen svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända, berättar Åsa Olausson, HR-chef på Obos.

Åsa Olausson

"Språket är nyckeln. Det är viktigt med tanke på kvaliteten men framför allt när det gäller säkerheten", säger Åsa Olausson på Obos.

Foto: Anders Roos

För fyra år sedan tog byggboomen fart på allvar och byggföretagen hade svårare än på länge att få tag på personal. Ett av de företag som behövde rekrytera för att kunna växa var Obos.

Att de tre produktionsenheterna dessutom ligger ute på landsorten gjorde det inte lättare att hitta nya personer att anställa. I samma veva som efterfrågan ökade kom den stora flyktingvågen från bland annat Syrien till Sverige.

– Vi behövde verkligen växa med den marknaden som var då och vi hittade inte arbetskraft. Sedan kom de nyanlända som en ny kraft som vi hade möjligheten att rekrytera i närområdet, säger Åsa Olausson, HR-chef på Obos.

På tre år nästan fördubblades personalstyrkan och utan de nyanlända hade det inte varit möjligt, förklarar hon. Idag har företaget 1000 medarbetare med 30 olika nationaliteter. Knappt hälften av medarbetarna arbetar i produktionen som tillverkar färdiga moduler till småhus, hyreshus och kommersiella fastigheter som sedan sätts ihop på byggplatsen. Främst är det produktionsenheterna som har rekryterat nyanlända, ofta med erfarenhet från hantverksyrken eller industriarbete

– Det har passat bäst i produktionen eftersom arbetsuppgifterna där är mer standardiserade. Olika erfarenheter och kulturer berikar oss och driver oss framåt.

Obos försökte hitta ett sätt att bryta ut lite enklare arbetsuppgifter som en person som inte har hela språket kan utföra på ett säkert sätt för att komma in i jobbet. 

– Säkerhet och kvalitet är a och o för oss. Hur skulle vi lyckas med det när språket är en barriär? Här tänkte vi till innan de nyanlända kom till oss.

Obos tyckte inte att svenskundervisningen som erbjöds från samhället var tillräcklig så en egen SFI-lärare anställdes. Medarbetarna får undervisning i svenska på arbetstid men ska även sätta av egen tid för svenskastudier. Fortfarande erbjuds språkundervisning till anställda som behöver.

– Språket är nyckeln. Det är viktigt med tanke på kvaliteten men framför allt när det gäller säkerheten. Inget får hända på grund av att någon inte har förstått instruktionerna.

Det är också viktigt för att arbetsplats ska vara trivsam, konstaterar hon. För att de med utländsk bakgrund ska lära sig svenska och för att det inte ska bli grupperingar med personer från samma land har Obos fått tänka till på hur det blir en bra mix som möjligt i grupperna.

– Blir det för många med samma språk i en grupp blir det med automatik att man väljer att prata sitt eget språk. Där har vi varit noga med att tänka till på hur grupperna är sammansatta. Samtidigt måste det också finnas någon i gruppen som talar mitt språk och som kan förtydliga saker.

Att utöka personalstyrkan på så kort tid, dessutom med många nyanlända, är inte helt enkelt men Åsa Olausson tycker att det har fungerat bra. De flesta är måna om sitt jobb och sitt företag och ju mindre orten är desto närmare knuten blir man till sitt företag och till bygden.

De flesta frågor om kulturella skillnader som har dykt upp på vägen har löst sig efter hand. Men en fråga som företaget fortfarande inte har hittat någon riktigt bra lösning på är hur firandet av ramadan, fastemånaden i islam, då muslimer inte ska äta eller dricka under dygnets ljusa timmar.

– Är det förenligt med säkerhetskraven att ha ett så fysiskt arbete och samtidigt inte äta och dricka på en hel dag? Går det att vara helt skärpt då? Vi har inga synpunkter på medarbetares religion men det måste fungera rent praktiskt. Vi står och stampar lite i den frågan nu. Det är känsligt, säger hon.

Tre tips

– Var beredd på att investera mycket tid för förberedelser och täta uppföljningar. Det är viktigt att ha tid för att tänka nytt och agera.

– Våga gå utanför de vana ramarna och prova, vare sig det handlar om en nyanländ person eller någon som från ett annat yrke.

– Ha så blandade grupper som möjligt så att den som ännu inte kan så bra svenska får chansen att lära sig det i jobbet. Om det går säkra också med att ha en person i gruppen som kan båda språken.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.