Här väger värderingar lika tungt som kompetens

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.

Annica Ånäs
Foto: Stina Stjernkvist/TT

"Vi har inte satt upp några procentsatser som mål utan det är genom vårt gedigna arbete med värderingar som vi når mångfald", säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg.

Förra året rankades Atrium Ljungberg till Sveriges tredje mest jämställda börsbolag, och enligt vd:n Annica Ånäs är det företagets starka fokus på grundvärderingar som ligger bakom.

– När vi rekryterar är vi enormt noga med kandidatens grundvärderingar. Våra grundvärderingar – engagemang, långsiktighet, pålitlighet och ett innovativt tänkande – måste finnas naturligt hos den vi anställer.

I rekryteringsprocessen tittar företaget mer på förmågor än exakt på vad personen har gjort tidigare. Att Atrium Ljungberg präglas av mångfald och jämställdhet beror på att företaget lyckas tänka brett i rekryteringen, enligt Annica Ånäs.

– Värderingar och förmågor är lika viktigt som kompetens.

För Atrium Ljungberg är inte det viktigaste att den som anställs kan jobbet till hundra procent och högpresterar redan de första veckorna, utan att de kan vidareutvecklas i sitt arbete.
– Vi tittar inte bara på att den sökande har gått en viss utbildning utan vi tänker bredare och på ett lite annorlunda sätt.

Hon är själv jurist och ekonom från början, och många av hennes kolleger har en helt annan bakgrund än fastighetsbranschen.

– Det är inte bara personer som har läst stadsutveckling på KTH som vi anställer, utan också de med andra erfarenheter. De har andra perspektiv att bidra med och på så sätt kan vi sätta ihop starka team som kan bygga en bra produkt.

Ambitionen är att den stadsbebyggelse som Atrium Ljungberg är med och utvecklar ska tilltala alla typer av personer och det är ett åtagande som kräver olika kompetenser, påpekar hon.

– Jämställdhet är en del men det är inte allt. Vi måste också tänka mångfald – utifrån olika åldrar, kompetenser, erfarenheter och så vidare.

Värderingarna tas upp vid rekryteringar och på introduktionsutbildningar, och följs sedan upp på medarbetarsamtal och personalkonferenser. Att företaget styr så hårt utifrån dem gör det lättare att rekrytera med mångfald, enligt Annica Ånäs.

– De ligger till grund för vårt arbetssätt och de beslut vi fattar varje dag. Vi har inte satt upp några procentsatser som mål utan det är genom vårt gedigna arbete med värderingar som vi når mångfald.

I ledningen finns idag fyra kvinnor och tre män, och bland cheferna är fördelningen mellan könen jämn. Det är den även i övriga företaget även om det till vissa roller, till exempel tekniska förvaltare, är svårare att rekrytera kvinnor.

Många företag vill anställa fler kvinnor för att bli jämställda, men hon tror inte att det är rätt väg att gå. Det måste finnas en kultur i bolaget som gör det möjligt.

– Grunden för vårt bolag är att alla ska behandlas lika oavsett kön, ålder och bakgrund. Det har ingen betydelse vilken roll du har heller. Det är inte en specifik enhet som gör oss framgångsrika – alla behövs och är lika viktiga.

Nyckeln är att ha en ledningsgrupp som tror innerligt på mångfald, betonar hon.

– Agerar man efter det och då blir det genuint. Största faran är att säga en sak och agera på ett annat.

Atrium Ljungberg har dubblat sin verksamhet de senaste tio åren och ju mer ett företag växer desto större är risken att värderingarna tappas bort.

– Därför är det så viktigt att värderingarna är med i allt vi gör. Vi pratar om dem hela tiden och medarbetarna utvärderas även på dem. Därmed får de ett sammanhang och blir mer engagerade.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.