It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

NYHET Publicerad

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.

Helena Tronner

Helena Tronner

För tre år sedan rankades it-bolaget Knowit som ett av de svenska börsbolag som hade sämst jämställdhet. Företaget startade ett genomgripande jämställdhetsprojekt. Förra året hade Knowit klättrat till en andraplats på listan över de mest jämställda.

Helena Tronner, som lett projektet, har länge jobbat med frågor kring genus och mångfald. Hon berättar att hon blev överraskad över kulturen när hon började på Knowit för sex år sedan. Det var i stort sett bara män som pratade på möten, och som var vd:ar.

– Det fanns en tydlig manlig dominans, och normen var dessutom ganska smal. Jag kom på mig själv med att anpassa mig efter normen för att inte sticka ut och känna mig som en avvikare.  

Knowit har tidigare genom åren gjort försök att öka jämställdheten men inte lyckats få till en långsiktig förändring. Den här gången fick Helena Tronner frågan från koncernledningen om att ta fram ett kvinnligt ledarskapsprogram.

– Jag menade att ett ledarskapsprogram är fel ände att börja i. För att få effekt behövs ett helt annat arbetssätt. Det köpte de, så vi drog igång ett genusprojekt.

Hon var med och grundade ett dotterbolag som fokuserar på förändringsledning, där hon nu är vd. Det är vanligt att börja jämställdhetsarbete med att lista aktiviteter för att rekrytera fler kvinnor, men Helena Tronner ville börja med att driva en kulturförändring som bygger ett inkluderande klimat.

– Den här typen av arbete ska inte drivas av aktiviteter utan av vilka effekter man vill uppnå, och långsiktig förändring behöver strategisk prioritet. Därför bestämde vi att koncernledningen skulle äga frågan vilket innebar att de även själva blev tvungna att jobba med den.

Arbetet inleddes med en ordentlig kartläggning och analys av nuläget. Det gjordes genom en enkät till alla Knowit-anställda i Sverige och intervjuer med ett 40-tal medarbetare av olika kön, i olika roller, spridda över landet.

Bilden som statistiken gav var mer negativ än vad ledningen hade trott. De var till exempel helt oförberedda på att många kvinnor tyckte att de behövde anpassa sig för att passa in i kulturen.

En annan sak som förvånade var att fler kvinnor än män aspirerade på att bli chefer. Samtidigt var det fler kvinnor än män som inte ansåg sig ha tillräcklig erfarenhet och kunskap för det.

– Det ledde till att vi så småningom startade ett specialist- och ledarskapsprogram för kvinnor, men det var fortfarande helt rätt att inte börja i den änden.

Först när bilden över nuläget var klar definierades ett antal aktiviteter som successivt genomförs.

Samtliga processer i organisationen har setts över med fokus på jämställdhet, till exempel rekrytering med större genusmedvetenhet, karriärutveckling, successionsplanering och arbetsmiljöfrågor.

Bland annat har cheferna fått verktyg för att ta arbetet vidare på egen hand och ett omvänt mentorskapsprogram har skapats i företaget där juniora personer är mentorer åt äldre chefer av motsatt kön.

På Knowit, som under många år kämpat med att nå en andel på över 25 procent kvinnor, är idag nästan 30 procent av de anställda kvinnor. Av de lönesättande cheferna är var tredje, 34 procent, kvinna. Personalomsättning och sjukfrånvaro har dessutom minskat, särskilt bland kvinnor men även bland män, och trivseln är högre. Det leder i sin tur till bättre prestationer, förklarar Helena Tronner.

Trots kampen om talangerna i it-och konsultbranschen har Knowit lättare att rekrytera nu än innan företaget började jobba ordentligt med jämställdhet.

– Vissa söker sig spontant till oss för att de har hört att vi aktivt arbetar med dessa frågor. Jämställdhetsarbetet är absolut en bidragande faktorer bakom Knowits positiva tillväxt och lönsamhet.

Den stora skillnaden jämfört med tidigare försök är att koncernledningen den här gången på riktigt ägde frågan, var aktiv i projektgruppen och i alla insatser, enligt Helena Tronner.

– Vi har lyckats få genus att vara en medveten faktor i de allra flesta besluten, och det började med koncernledningen.

För ledningen är det numera självklart att innan ett beslut fattas först fråga sig om det finns någon genusfaktor som kan påverka, konstaterar hon.

– Även om vi fortfarande inte är helt jämställda så är vi medvetna om att vi inte är det, och vi har en ständig ambition att bli bättre.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.