Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. 30 procent av era 2000 medarbetare är kvinnor och du var med och startade ert första kvinnliga nätverk.

Andrea-Backström

Det är viktigt att vara öppen och lyhörd för medlemmars önskemål och tankar kring nätverket, anser Andrea Backström.

Varför startade ni women@king?

– Initiativet startade bland oss kvinnliga anställda. Vi upplevde att det fanns starka drivkrafter och ett stort engagemang för jämställdhetsfrågor, men inget naturligt forum för att stötta varandra och föra diskussioner inom området. Det är en mansdominerad bransch och vi ville skapa en tydlig yta för att driva frågor som är viktiga för oss, King och branschen, men också för att hjälpa varandra.

Kan du ge några exempel på vad som görs?

– Vi anordnar regelbundet olika former av aktiviteter som är öppna för alla. Exempelvis ordnar vi varannan månad luncher med föreläsningar och diskussioner kring innehållet. Vi har ofta hög närvaro på våra aktiviteter, ibland deltar mer än hälften av alla kollegor på studion.

– Just nu håller vi också på att starta ett mentorprogram där vem som helst på företaget kan anmäla sig som mentor för att stötta och lyfta fram kvinnor till högre positioner inom King.  

Varför bjuds även män och icke-binära in?

– Därför att ett viktigt syfte med nätverket är inkludering. Det finns många som är engagerade i frågor kring jämställdhet och representation som varken identifierar sig som kvinna eller man, och nätverket är till även för dem. Dessutom är en förutsättning för att skapa förändring i den här typen av frågor att alla bidrar och visar engagemang – även män.

Varför är varje nätverk lokalt?

– Frågeställningarna som vi arbetar med skiljer sig delvis åt mellan de olika länderna. Till exempel är frågan om föräldraledighet högt upp på agendan för women@king i många länder, medan den inte är det i Sverige där vi har kommit långt på den fronten. Det är andra frågeställningar som har högre prioritet för vårt nätverk här. Det är helt enkelt viktigt att lokalt kunna driva de frågor som påverkar den omedelbara arbetsmiljön.

Vilka är dina tre bästa tips till företag som vill starta interna nätverk?

– Först och främst tror jag att initiativ till den här typen av nätverk bör komma från de anställda själva. Det är företagets roll att uppmuntra initiativ, erbjuda resurser och stötta så mycket det bara går.

– För det andra är det viktigt att beslutet att stötta den här formen av nätverk är förankrat i alla delar av företaget, inklusive ledningen. Att vi har ett starkt och uttalat stöd från våra ledare har betytt mycket för women@kings framgång och fortlevnad.

– Sist men inte minst, våga lyfta tuffa och komplexa frågor – det är enda vägen framåt!

Har ni gjort några misstag som du vill varna andra för?

– Jag kan inte komma på något specifikt misstag. Vi provar oss hela tiden fram kring vad som fungerar och inte. Jag tror att det är väldigt olika i varje organisation.

– Det är viktigt att ständigt vara öppen och lyhörd för medlemmarnas önskemål och tankar kring att utveckla nätverket. Det finns ju till för oss medarbetare och behoven kan förändras över tid.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?