Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. 30 procent av era 2000 medarbetare är kvinnor och du var med och startade ert första kvinnliga nätverk.

Andrea-Backström

Det är viktigt att vara öppen och lyhörd för medlemmars önskemål och tankar kring nätverket, anser Andrea Backström.

Varför startade ni women@king?

– Initiativet startade bland oss kvinnliga anställda. Vi upplevde att det fanns starka drivkrafter och ett stort engagemang för jämställdhetsfrågor, men inget naturligt forum för att stötta varandra och föra diskussioner inom området. Det är en mansdominerad bransch och vi ville skapa en tydlig yta för att driva frågor som är viktiga för oss, King och branschen, men också för att hjälpa varandra.

Kan du ge några exempel på vad som görs?

– Vi anordnar regelbundet olika former av aktiviteter som är öppna för alla. Exempelvis ordnar vi varannan månad luncher med föreläsningar och diskussioner kring innehållet. Vi har ofta hög närvaro på våra aktiviteter, ibland deltar mer än hälften av alla kollegor på studion.

– Just nu håller vi också på att starta ett mentorprogram där vem som helst på företaget kan anmäla sig som mentor för att stötta och lyfta fram kvinnor till högre positioner inom King.  

Varför bjuds även män och icke-binära in?

– Därför att ett viktigt syfte med nätverket är inkludering. Det finns många som är engagerade i frågor kring jämställdhet och representation som varken identifierar sig som kvinna eller man, och nätverket är till även för dem. Dessutom är en förutsättning för att skapa förändring i den här typen av frågor att alla bidrar och visar engagemang – även män.

Varför är varje nätverk lokalt?

– Frågeställningarna som vi arbetar med skiljer sig delvis åt mellan de olika länderna. Till exempel är frågan om föräldraledighet högt upp på agendan för women@king i många länder, medan den inte är det i Sverige där vi har kommit långt på den fronten. Det är andra frågeställningar som har högre prioritet för vårt nätverk här. Det är helt enkelt viktigt att lokalt kunna driva de frågor som påverkar den omedelbara arbetsmiljön.

Vilka är dina tre bästa tips till företag som vill starta interna nätverk?

– Först och främst tror jag att initiativ till den här typen av nätverk bör komma från de anställda själva. Det är företagets roll att uppmuntra initiativ, erbjuda resurser och stötta så mycket det bara går.

– För det andra är det viktigt att beslutet att stötta den här formen av nätverk är förankrat i alla delar av företaget, inklusive ledningen. Att vi har ett starkt och uttalat stöd från våra ledare har betytt mycket för women@kings framgång och fortlevnad.

– Sist men inte minst, våga lyfta tuffa och komplexa frågor – det är enda vägen framåt!

Har ni gjort några misstag som du vill varna andra för?

– Jag kan inte komma på något specifikt misstag. Vi provar oss hela tiden fram kring vad som fungerar och inte. Jag tror att det är väldigt olika i varje organisation.

– Det är viktigt att ständigt vara öppen och lyhörd för medlemmarnas önskemål och tankar kring att utveckla nätverket. Det finns ju till för oss medarbetare och behoven kan förändras över tid.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.