Coca Cola

På ett år har andelen kvinnor inom produktion och lager på Coca-Cola European Partners i Sverige gått från 7 procent till 23 tack vare att aktivt jämställdhetsarbete.

Så breddar Coca-Cola perspektivet

NYHET Publicerad

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.

Kristina Håkansson

Kristina Håkansson, personalchef produktion och lager, Coca-Cola European Partners i Sverige.

Inom den europeiska koncernen är det svenska bolaget en förebild för andra länder, berättar Kristina Håkansson, personalchef produktion och lager, Coca-Cola European Partners i Sverige. En del står svensk lagstiftning för men det handlar också om att bolaget länge har drivit ett medvetet och aktivt arbete för jämställdhet.

Hos de som arbetar med exempelvis marknadsföring är majoriteten kvinnor men så ser det inte ut inom produktion och lager. Där var andelen kvinnor förra hösten sju procent vilket blev ett avstamp för att växla upp jämställdhetsarbetet. Idag, ett år senare är andelen kvinnor i produktion och lager 23 procent.

Första steget var att starta ett internt kvinnligt nätverk med träffar en gång i kvartalet. Det blev ett sammanhang att träffa andra kvinnor som de nästan aldrig träffade annars, berättar Kristina Håkansson.

Till träffarna har kvinnor från olika delar av organisationen kommit och berättat om sin resa inom företaget och vad de har mött för utmaningar. Nätverket har också använts för att på sociala medier sprida budskapet att kvinnor visst kan jobba i industrin.

– Vi har satsat på att åskådliggöra vad ett jobb i industrin innebär idag, och att det är en bra arbetsplats. Vi har också uppmanat kvinnor hos oss att tipsa sina kompisar.

När årets sommarjobbare skulle anställas tog företaget tillfället i akt att försöka få in fler kvinnor i produktion och lager. Det resulterade i att 52 procent av de som anställdes dit i somras var kvinnor.

– Budskapet till de rekryterande cheferna var att inte fokusera för mycket på de sökandes cv:n och teknisk kompetens, utan att försöka bredda perspektivet och titta på personlighet och potential.

Enligt företagets rekryteringspolicy ska det i möjligaste mån finnas lika många män som kvinnor bland slutkandidaterna när en fast tjänst ska tillsättas. Men med den heta arbetsmarknad som råder i Stockholm är det inte alltid lätt att leva upp till, påpekar Kristina Håkansson.

– Det kräver mycket tid och energi av våra rekryterare. De måste verkligen leta med ljus och lykta efter kandidater till vissa av våra jobb för att nå målet om 50–50.

För att locka nya grupper bygger Coca-Cola upp nya kanaler. Bland annat har mun-till-mun-metoden och sociala medier visat sig vara framgångsrikt, framför allt för att nå unga ur millenniegenerationen.

Det senaste året har ledare och medarbetare utbildats i hur företaget ser på mångfald och inkludering.

– Vi har gått på djupet för att verkligen förstå vad vi har för attityder internt när det gäller män och kvinnor för att få en bättre balans. Det arbetet fortsätter men i nästa steg tittar vi även på ålder och etnicitet, och jobbar mer aktivt med inkluderande ledarskap.

Coca-Cola kommer att kartlägga var de olika etniciteterna finns i organisationen för att kunna skapa en bättre etnisk fördelning i alla grupper. Målet för nästa år är att det alltid ska finnas en slutkandidat med annan etnisk bakgrund än svensk vid varje rekrytering.

– Vi är mycket tydliga med att våra grupper ska innehålla personer med olika personlighet och ålder, men även olika kulturell och etnisk bakgrund.

För att lyckas med jämställdhet och mångfald är det viktigt att det är ledningen som driver agendan och backar upp cheferna, konstaterar Kristina Håkansson.

– Det gäller att få med alla i diskussionen kring jämställdhet och mångfald. Vad innebär det för oss och hur vill vi ha det?

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.