Coca Cola

På ett år har andelen kvinnor inom produktion och lager på Coca-Cola European Partners i Sverige gått från 7 procent till 23 tack vare att aktivt jämställdhetsarbete.

Så breddar Coca-Cola perspektivet

NYHET Publicerad

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.

Kristina Håkansson

Kristina Håkansson, personalchef produktion och lager, Coca-Cola European Partners i Sverige.

Inom den europeiska koncernen är det svenska bolaget en förebild för andra länder, berättar Kristina Håkansson, personalchef produktion och lager, Coca-Cola European Partners i Sverige. En del står svensk lagstiftning för men det handlar också om att bolaget länge har drivit ett medvetet och aktivt arbete för jämställdhet.

Hos de som arbetar med exempelvis marknadsföring är majoriteten kvinnor men så ser det inte ut inom produktion och lager. Där var andelen kvinnor förra hösten sju procent vilket blev ett avstamp för att växla upp jämställdhetsarbetet. Idag, ett år senare är andelen kvinnor i produktion och lager 23 procent.

Första steget var att starta ett internt kvinnligt nätverk med träffar en gång i kvartalet. Det blev ett sammanhang att träffa andra kvinnor som de nästan aldrig träffade annars, berättar Kristina Håkansson.

Till träffarna har kvinnor från olika delar av organisationen kommit och berättat om sin resa inom företaget och vad de har mött för utmaningar. Nätverket har också använts för att på sociala medier sprida budskapet att kvinnor visst kan jobba i industrin.

– Vi har satsat på att åskådliggöra vad ett jobb i industrin innebär idag, och att det är en bra arbetsplats. Vi har också uppmanat kvinnor hos oss att tipsa sina kompisar.

När årets sommarjobbare skulle anställas tog företaget tillfället i akt att försöka få in fler kvinnor i produktion och lager. Det resulterade i att 52 procent av de som anställdes dit i somras var kvinnor.

– Budskapet till de rekryterande cheferna var att inte fokusera för mycket på de sökandes cv:n och teknisk kompetens, utan att försöka bredda perspektivet och titta på personlighet och potential.

Enligt företagets rekryteringspolicy ska det i möjligaste mån finnas lika många män som kvinnor bland slutkandidaterna när en fast tjänst ska tillsättas. Men med den heta arbetsmarknad som råder i Stockholm är det inte alltid lätt att leva upp till, påpekar Kristina Håkansson.

– Det kräver mycket tid och energi av våra rekryterare. De måste verkligen leta med ljus och lykta efter kandidater till vissa av våra jobb för att nå målet om 50–50.

För att locka nya grupper bygger Coca-Cola upp nya kanaler. Bland annat har mun-till-mun-metoden och sociala medier visat sig vara framgångsrikt, framför allt för att nå unga ur millenniegenerationen.

Det senaste året har ledare och medarbetare utbildats i hur företaget ser på mångfald och inkludering.

– Vi har gått på djupet för att verkligen förstå vad vi har för attityder internt när det gäller män och kvinnor för att få en bättre balans. Det arbetet fortsätter men i nästa steg tittar vi även på ålder och etnicitet, och jobbar mer aktivt med inkluderande ledarskap.

Coca-Cola kommer att kartlägga var de olika etniciteterna finns i organisationen för att kunna skapa en bättre etnisk fördelning i alla grupper. Målet för nästa år är att det alltid ska finnas en slutkandidat med annan etnisk bakgrund än svensk vid varje rekrytering.

– Vi är mycket tydliga med att våra grupper ska innehålla personer med olika personlighet och ålder, men även olika kulturell och etnisk bakgrund.

För att lyckas med jämställdhet och mångfald är det viktigt att det är ledningen som driver agendan och backar upp cheferna, konstaterar Kristina Håkansson.

– Det gäller att få med alla i diskussionen kring jämställdhet och mångfald. Vad innebär det för oss och hur vill vi ha det?

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

AI ökar kraven på att lära nytt i arbetslivet

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.