Snabba vägar till ny kunskap

NYHET Publicerad

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.

Maria Scullman

"För att snabbt komma på banan igen efter corona gäller det att ha en systematik kring kompetensutveckling", säger Maria Scullman.

Utbildningsföretaget Advantum Kompetens fokuserar på traditionella klassrumsutbildningar och distansutbildningar, dess systerbolag Kompetens Express på färdiga e-kurser. Just nu krymper det ena medan det andra växer så att det knakar, konstaterar Maria Scullman, grundare och vd.

– I mars blev det en ganska drastiskt halt och sedan dök allt tvärt. Alla gick in i en slags chockfas och försökte orientera sig kring att jobba hemifrån och hantera situationen. Ingen ägnade tid åt att fundera på vanlig kompetensutveckling.

Även inköpare av utbildningar behövde ägna sig åt annat under några veckor. Men nu har intresset för utbildning och kompetensutveckling vaknat igen och efterfrågan på digitala utbildningar ökar snabbt.

– Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och att jobba på distans. Det hände över en natt och nu när fler är bekväma med det kommer det att fortsätta.

Företag har tvingats tänka på ett annat sätt för att få till kompetensutvecklingen som de fortfarande har behov av, konstaterar Maria Scullman. Advantum Kompetens har nu byggt om sina klassrum för att kunna livesända lektioner på webben i stället.

– Tekniken är fantastisk och tänker man bara till lite kan man ha bra gruppdiskussioner, övningar, interaktion och variation precis som i ett klassrum. Men med säker distansering.

En undersökning som Kompetens Express gjorde i början av maj bland 3000 företag visade att 21 procent av företagens kompetensutveckling skedde digitalt före corona. Nu sker 74 procent digitalt och efter corona tror man att det kommer att ligga på 56 procent.

– Jag är övertygad om att det svänger över mot mer digitala utbildningar även på längre sikt. Och mot att man jobbar i mycket mindre portioner, mer finmejslat och med fler olika metoder.

Upplägget är det samma som tidigare även om det är digitalt, men ofta efterfrågas kortare utbildningspass – hellre halvdagar än heldagar.

Intresset är just nu stort för ledarskapsutbildningar som exempelvis handlar om att leda svåra samtal och att hantera förändring. Efterfrågan är också stor på utbildningar som handlar om att leda och stärka medarbetare som arbetar på distans, både när det gäller arbetsmiljö och självledarskap.

– Efter corona har företaget kanske färre medarbetare som ska tillbaka. För att snabbt komma på banan igen gäller det att ha en systematik kring kompetensutveckling. Att kunna analysera och säkerställa att varje individ har rätt kompetens för sitt uppdrag så att teamet står starkt.

Att arbeta strategiskt med kompetensutveckling är ett måste för att organisationer och företag ska stå sig i konkurrensen men också för att ha välmående medarbetare som är hållbara i längden.

– Den som har rätt förutsättningar – rätt erfarenheter och kunskap för att utföra sina arbetsuppgifter – blir motiverad och mår bra. Risken för att slita ut sig och hamna i psykisk ohälsa minskar radikalt.

Kompetensutveckling har också fått allt större betydelse för att attrahera nya medarbetare och behålla dem, enligt Maria Scullman.

– Yngre generationer tänker ”what´s in it for me?” i större utsträckning. Då gäller det som arbetsgivare att kunna vara tydlig med möjliga karriärvägar och hur företaget kan bidra med kompetensutveckling.  Det är definitivt en rekryteringsparameter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.