NYHET7 april 2017

Bussföretag skolar framtidens förare

Bussförarens roll är central för hela bussbranschen. Samtidigt är branschen i behov av att rekrytera 4200 nya förare de närmaste åren. Mot bakgrund av detta startar branschens största företag, Nobina, i dagarna en egen lokal yrkesskola i Uppsala för blivande förare.

Stefan Lövgren trafikchef Nobina Uppland

Hallå där Stefan Lövgren, trafikchef Nobina Uppland, varför startar ni en egen bussförarskola i Uppsala?

– Vi har en rejält stor utmaning vad gäller rekrytering av bussförare, både här i Uppland men också runtom i hela landet.

Vad beror det på?

– Framförallt handlar det om att vi har stora pensionsavgångar, i Uppland har vi en hög andel av förarna som närmar sig pensionsålder och så kommer vi ha det även kommande år.

Hur påverkar bristen på förare status och kvalitén i yrket?

– Vi har en utmaning inom branschen att gemensamt höja statusen på yrket och informera om vilket framtidsyrke det verkligen är. Det finns mycket spännande som händer på tekniksidan men också i sin helhet inom branschen och det måste vi bli betydligt bättre på att kommunicera.

Vad är fördelarna med en egen utbildning?

– Vi rustar oss inför ett växande rekryteringsbehov. Genom att delvis göra detta i egen regi blir vi inte lika sårbara och kan vara med och vidareutveckla trafiken i vårt län. Samtidigt kan vi säkerställa att vi har de bästa och mest serviceinriktade förarna. Det här är en viktig samhällsfråga, där vi kan bidra till en minskad matchningsproblematik och ge de som stått långt från arbetsmarknaden riktiga jobb med schyssta villkor.

Vilka hoppas ni skall bli intresserade av er utbildning?

– Vi vill hitta personer som är intresserade av människor! Idag handlar bussföraryrket inte enbart om att ratta ett stort fordon från punkt a till b utan om att arbeta med människor, ta hand om resenärer och ha ett gediget serviceintresse. Kollektivtrafiken fyller en viktig roll i samhället.

Hur ser framtiden ut för bussföretagen i Sverige? Hur avgörande är det att säkra kompetensförsörjningen?

– Jag ser väldigt ljust på framtiden för bussnäringen och bussföraryrket, vilka båda är i förändring med stora möjligheter. Resandet ökar och kollektivtrafiken utvecklas lokalt i takt med förtätningar. Yrket i sig betyder att vi har tjänster under dygnets alla timmar, vilket man behöver vara medveten om men det finns på uppsidan en frihet under ansvar och det finns en tjusning med det.

– Det är fler och fler som åker kollektivt och i den större utvecklingen av trafiken är det förstås jätteviktigt att vi har en stabil tillgång på välutbildade, duktiga och serviceinriktade förare.

Arbetsmarknad
Skriven avAnna Rennéus Guthrie
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist