Niklas Laninge
Foto: SÖREN ANDERSSON

”Människor motiveras ofta mer av att inte vilja bli av med något, än att vinna något bra”, säger Niklas Laninge, psykolog och expert på beteendedesign.

Bästa knepen för att påverka medarbetarens beteende 

NYHET Publicerad

STRATEGI För att förändra medarbetarens beteende måste konsekvenserna vara tydliga, konstaterar Niklas Laninge, psykolog och expert på beteendedesign. Det gäller att arbetsgivaren tar reda på vad som motiverar den anställde.

– Ofta när jag gör analyser av arbetsplatser hittar jag faktorer i kulturen som blockerar. Det är sällan lönen eller tanken på en utebliven personlig bonus som gör att folk inte kommer med idéer, hittar på oväntade lösningar eller ställer in i diskmaskinen, säger Niklas Laninge.

Snarare beror det på att medarbetare inte har tid, eller för att beteendet inte har några direkta konsekvenser, poängterar han.

I teknikbranschen, med stenhård konkurrens om de bästa ingenjörerna är löneläget redan högt. De stora teknikbolagen jobbar därför allt mer med förmåner för att ”låsa in” sina medarbetare. Till exempel kan det handla om att det finns gym, restauranger, cyklar och dagis på arbetsplatsen. Eller att företaget på något sätt bidrar med ett attraktivt sammanhang.

– Många teknikjättar har till exempel kunnat rekrytera och behålla medarbetare på grund av sitt coola varumärke. Men hos de arbetsgivare som inte kan bidra med förmåner eller en identitetsbärare får lönen större betydelse.

Något som många arbetsgivare missar är att beteenden behöver en trigger. Att hoppas att incitament i form av en lön en gång i månaden ska leda till ett antal saker räcker inte.

– Beteenden existerar sällan i vakuum. Det behövs en trigger för att ändra ett beteende, men det gäller att komma på vad det är.

Arbetsgivare drömmer om att hitta det optimala sättet att påverka medarbetarna, och många tror att de ska komma långt med höga löner, duktiga medarbetare och luddiga mål, enligt Niklas Laninge.

– Men verksamhetsmålen måste brytas ner till konkreta aktiviteter för att få effekt. Och därefter måste medarbetarna kunna se tydliga konsekvenser av olika beteenden.

Bland tjänstemän värderas till exempel engagemang och kreativitet ofta högt på en arbetsplats. Men samtidigt är konsekvenserna av dessa beteenden ofta negativa.

– På pappret uppmuntras de, men inte i praktiken. Det kräver att vi tittar närmare på de beteenden vi vill förstärka för att kunna påverka.

Så kallad nudging är ett verktyg som används framgångsrikt vid lönesättning. I grund och botten handlar det om att designa knep för att påverka beteenden.

Det kan vara bonusprogram men också om konkreta saker, som till exempel att arbete utöver ordinarie arbetstid ger dubbla timlönen.

– Utgångspunkten är vad vi vill åstadkomma och vilka beteenden som då behöver förändras.

Tre nudgeknep för lönesättning:

1: Förlustaversion. Människor motiveras ofta mer av att inte vilja bli av med något, än att vinna något bra. Används lönen för att behålla medarbetare bör den i regel vara hög så att det blir jobbigt för medarbetaren om den försvann eller blev mindre.

Även sådant som kollegor, tidningar och böcker, eller tekniska prylar kan upplevas som svårt att mista.

För många är bra kollegor mycket mer värt än 5000 kronor extra i lön, förklarar Niklas Laninge. Därför kan det som arbetsgivare vara värt att investera i att hitta rätt medarbetare eller se till att de som är på plats får umgås och ha trevligt.

– Då blir den som slutar inte bara blir av med sin lön, sin identitet och gratis lunch utan även sina vänner.

2: Ikea-effekten. Det är en psykologisk effekt som säger att när vi har investerat tid och energi i något tenderar vi att övervärdera det. Det är därför det finns sådant som partnerprogram och optioner. Sedan finns det mer formaliserade sätt, som traineeprogram där man på ett sätt indoktrinerar personer att känna lojalitet.

3: Förankringseffekt. Den handlar om att förtydliga och rama in information. Till exempel att ”når ni det här målet idag, eller stannar kvar så här länge på jobbet, så tjänar ni extra mycket”.

– I stället för att prata lön är man mycket tydlig med vad man vill ska göras och när det är gjort kommer en ganska omedelbar belöning, säger Niklas Laninge.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.
NYHET Publicerad:

Unga vill göra karriär – men har inte bråttom

MILLENNIEGENERATIONEN Att unga bara vill vidare till nästa jobb för att få upp lönen är en missuppfattning, konstaterar Isak Petrén, senior analytiker på Willis Towers Watson. ”Millennials vill göra karriär men det är inget måste att byta jobb för att åstadkomma det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.
NYHET Publicerad:

Almega jobbar vidare för fler sifferlösa avtal

HALLÅ DÄR Stefan Koskinen, förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen. Vad ser ni som viktigast när unga väljer arbetsgivare?
NYHET Publicerad:

”Återkoppling måste få ta plats”

RUNDFRÅGA Vi frågade tre deltagare på seminariet där rapporten Anställdas syn på lön, motivation och prestation presenterades, vad de anser om resultatet. De svarade så här.
NYHET Publicerad:

Fast lägstalön högt på Unionens agenda

HALLÅ DÄR Sara Hedman-Hallonstén, avtalsspecialist på Unionen. Vad har ni fokus på just nu när det gäller lönebildning?
NYHET Publicerad:

Lönen inte viktigast för motivationen

FORSKNING Lönen är bara en av många faktorer som motiverar och får medarbetare att prestera bättre på arbetet. Det finns annat som är viktigare, visar en ny forskningsrapport.
NYHET Publicerad:

Att förstå lönen är A och O

KRÖNIKA Sannolikheten att en medarbetare accepterar en förändring, en bedömning eller en nödvändig åtgärd är mycket större om ledaren kan få medarbetaren att förstå VARFÖR. Det gäller även vid lönesättning, skriver Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Här smäller utveckling högre än lön

KOMPETENS Trots att lönerna trissats upp i byggbranschen står TL Bygg fast vid att lönerna ska vara marknadsmässiga och inte skena iväg. Företaget har i stället satsat extra mycket på att personalen mår bra och får utvecklas.
NYHET Publicerad:

Rättvis lön – vad är det?

KRÖNIKA Att lönesättning ska vara rättvis är givetvis en rimlig ambition. Men redan i teorin kring begreppet rättvisa uppstår utmaningar, enligt lönebildningsexperten Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

Lyssna på kunderna innan lönen sätts

KOMMENTAR Vi måste ha bättre underlag för att bedöma arbetsprestationer, och säkerligen blir företagens lönesättning bättre om det finns ett kundperspektiv. Det skriver löneexperten Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Upptakt för nästa års avtalsrörelse

HALLÅ DÄR Förberedelserna inför avtalsrörelsen år 2020 är redan igång. Det handlar bland annat om uttalanden om förväntade löneökningar och diskussioner om de ekonomiska förutsättningarna. Om ungefär ett år kommer förhandlingarna igång med kravväxling inom industrin, berättar vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Tre faktorer som stärker medarbetares motivation

MOTIVATION Genom att koppla lönen till faktorer som styr inre motivation ökar de anställdas engagemang och prestation. ”Det ökar sannolikheten för att medarbetarna vill satsa och lägga mer energi på arbetet”, säger psykologiforskaren Helena Falkenberg.
NYHET Publicerad:

Lönematris kopplar samman prestation och resultat

RUSTA-ANDAN Sedan ett år tillbaka använder Rustas lager en egen matris för att utvärdera medarbetares prestationer och sätta lön. Nu har den spritt sig till varuhusen. Tydlighet är nyckelordet, enligt Annika Holm Sundström, hr-chef.
NYHET Publicerad:

"Modernisera kollektivavtalen"

AVTAL Kollektivavtalen måste moderniseras för att vara relevanta. Främst handlar det om att individanpassa dem till grupper som gig-jobbare, småbarnsföräldrar och seniorer, enligt Lee Wermelin på Civilekonomerna. ”Vi måste våga lyfta på locket och se om det finns annat som är viktigare än lön och arbetstimmar”.
NYHET Publicerad:

Jobba med lönen stärker konkurrenskraften

KOMMENTAR Om Sverige ska behålla sin starka position i den globala konkurrensen måste företag jobba aktivt med lönen för att motivera medarbetare att utvecklas och prestera bättre. Det bygger i sin tur starka företag, skriver Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Lönen inte allt på Viktor Rydbergs skolor

LÖNEBILDNING Bristen på lärare har fått lönerna att öka snabbt. Men eftersom skolpengen inte hänger med utvecklingen måste skolorna hitta annat än höga löner att locka nya lärare med. Viktor Rydbergs skolor erbjuder flexibilitet, utveckling och mindre administration, enligt skolchefen Kristy Lundström.
NYHET Publicerad:

ÅF lockar med intressanta arbetsuppgifter och en bra chef

STRATEGI En bra chef och intressanta arbetsuppgifter smäller högre än lön och förmåner. Det visar ingenjörs- och designföretaget ÅF:s undersökningar. För att tackla branschens höga personalomsättning satsar nu företaget på att det ska vara tydligt för medarbetaren hur karriärvägen framåt ser ut, enligt Martin Lindecrantz på ÅF.