NYHET9 januari 2019

”Basen är för liten”

Mer samarbete och större långsiktighet är vägen framåt för att stärka kompetensförsörjningen i industrin. Volvo Cars i Olofström är ett av de företag som aktivt jobbar med kompetensförsörjningsfrågor. Som stor aktör i regionen är företaget en viktig arbetsgivare men också samverkanspart för företag, organisationer och utbildningsanordnare.

Foto: Krisztina Andersson

Bristen på kompetenser med rätt behörighet och teknisk bakgrund är kännbart även för Volvo Cars.

– Eftersom vi har ett stort inflöde med människor utan teknisk bakgrund har vi fått stärka upp med interna insatser i form av olika utbildningar på plats bland annat, säger Håkan Ljungbeck, kvalitets- och verksamhetsutvecklingschef.

Jonas Knutsson
Foto: Krisztina Andersson

Fram till 2025 räknar Volvo Cars med 50–60 pensionsavgångar per år.

– Vi har ett behov av att ersättningsrekrytera som vi måste klara av, och vi kommer att behöva ta till interna träningar för att säkra kompetenserna, säger Jonas Knutsson, kommunikationschef.

Hittills har företaget klarat sig i sina rekryteringar när det gäller produktionspersonal. Problemet är att det är få sökanden med teknisk bakgrund eller teknikinriktad utbildning.

– Verktygsmakare är till exempel en bristkompetens, det är ett bekymmer. Basen är för liten av yrkesutbildade inom tekniksektorn, i hela regionen. Som stor arbetsgivare kanske vi uppfattas som mindre sårbara men är rekryteringsbasen i regionen liten så påverkar det alla företag, även oss, säger Jonas Knutsson.

Det behövs krafttag för att lyfta kompetensförsörjningsfrågorna högre på agendan. Håkan Ljungbeck efterlyser större engagemang för kompetensförsörjningsfrågor även från företagens sida.

Håkan Ljungbeck
Foto: Krisztina Andersson

– Vi företag, och då pratar jag generellt, är alldeles för lite engagerade i den här typen av frågor, vi tittar ganska kortsiktigt och deltar i alldeles för liten omfattning i det långsiktiga kompetensförsörjningsarbetet. Det räcker inte att jobba med de här frågorna över 1–2 år, här behövs uthållighet och gedigna insatser över tid, säger Håkan Ljungbeck.

Ökat engagemang kräver också tid och resurser, något som små och medelstora företag har svårare med att avsätta i samma utsträckning som en större aktör. Det är Jonas Knutsson och Håkan Ljungbeck medvetna om.

– Men engagemang kan också vara samverkan med teknikstödjande nätverk och organisationer som driver frågorna och utvecklar former för att möjliggöra konkreta affärer mellan företagen, säger Håkan Ljungbeck.

Yrkeshögskolesystemet är exempel på en modell som behöver ses över och arbetas om, menar Jonas Knutsson.

– Yrkeshögskolan jobbar alldeles för kortsiktigt med insatserna, här behövs långsiktiga satsningar för att vara en attraktiv utbildningsanordnare och även attrahera företagen till samarbete. Två år på sig för att bygga förtroende mellan utbildningsanordnare, företag och studerande räcker inte, säger Jonas Knutsson.

Jonas Knutsson tror också på ökad intern rörlighet mellan företagen.

– Att rekrytera av varandra eller ”låna” medarbetare av varandra utifrån behovet av kompetens kan vara ett sätt att öka rörligheten mellan företagen och skapa positiva effekter för företagens kompetensförsörjning, säger Jonas Knutsson.

Håkan Ljungbeck, kvalitets- och verksamhetsutvecklingschef, och Jonas Knutsson, kommunikationschef, Volvo Cars i Olofström.
Foto: Krisztina Andersson

Gymnasieskolan behöver ta ett rejält kliv framåt i att närma sig näringslivet när det handlar om kunskapsutbyte. Även om samarbetet på senare år har stärkts och skolan fått en betydligt öppnare attityd gentemot näringslivet, finns mer att göra.

– Teknikutvecklingen i sig går framåt i rasande tempo men även arbetssätten och metoderna runt själva tekniken. Skolan måste hålla samma hastighet och veta hur vi som företag jobbar och hur det ser ut på arbetsplatserna. Skolan måste förstå vad som händer och sker ute i fabriks- och företagsmiljöerna och för det behövs ett ökat samarbete med företagen, säger Håkan Ljungbeck.

Kopplat till samarbetet mellan skola och näringsliv, är en del i arbetet med att stärka kompetensförsörjningen att regelbundet bjuda in förskola och skola på besök.

– Vi arrangerar besök för de allra minsta, barn i förskolan, nästa steg är elever i årskurs fem och sju. De små barnen får utmaningar kring problemlösningar, det kan handla om att de ska bygga och konstruera något efter en modell. Enkla varianter som är anpassade även barnens ålder men det handlar om att väcka nyfikenheten och upptäckarglädjen kring teknik och inspirera dem att så småningom välja teknikinriktade utbildningar. Och det är i de lägre åldrarna man måste börja, säger Jonas Knutsson.

Att hitta och attrahera utbildad teknisk kompetens är en av flera viktiga framgångsfaktorer för att företagen i regionen ska utvecklas.

– Kompetensförsörjning är en överlevnadsfråga, säger Håkan Ljungbeck.

Kompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avKrisztina Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist