NYHET5 december 2016

Bil-vd vill att företagarna ryter till

För tio år sedan tog Anna Lindqvist över som vd för familjeföretaget Jeppssons. Sedan dess har företaget större kundfokus och fler mötesplatser i bilhallen. Hon stortrivs med att driva företag, att få ta egna initiativ och att få påverka andra.

På fritiden är Anna Lindqvist internationell domare i hästhoppning.
Foto: Jörgen Ragnarson

År 2001 hade Anna Lindqvist tröttnat på sitt jobb som marknadsförare i läkemedelsbranschen. Hon började i stället som säljare på familjens bilföretag Jeppssons som hennes pappa Anders Lindqvist drivit framgångsrikt sedan han köpte det av grundaren Sven Jeppsson 1972. Nu ville hon lära sig att driva företag som sin pappa.

– Bilbranschen är fantastisk. Försäljning nya och gamla bilar, inköp av kunders begagnade bilar och lagerhållning. Det är så många parametrar som inte finns i andra företag.

I början av 2005 tog hon över vd-skapet från sin pappa och när han senare samma år gick bort kastades hon snabbt in i sin nya roll.

– Det var lite ensamt, skrämmande och chockerande men med hjälp av mina underbara medarbetare gick det bra. Jag kände ändå att det var det här jag skulle göra.

Jeppssons säljer och reparerar personbilar, lastbilar och fartygsmotorer, och har verksamhet i Karlshamn, även i Karlskrona och Ronneby. Från början var hon inte riktigt säker på varför hon ville bli företagare men under åren har det blivit tydligare.

– Det roligaste som företagare är att få ta egna initiativ och att påverka andra människor och att se dem växa. Jag drivs av utveckling och att se resultat.

Det svåraste är att veta vilka beslut som är rätt. Som exempel nämner hon storsatsningen att bygga ut 1000 kvadratmeter bilhall i Karlskrona, samtidigt som digitaliseringen i samhället går allt fortare. Hon frågar sig om det ens måste finnas bilhallar om fem år?

– Magkänslan är att det är rätt men det gäller att kunderna vill komma till oss och köpa bilen, trots att de kan sitta hemma vid datorn och se bilen tredimensionellt.

Det har hänt mycket sedan Anna Lindqvist började i bilbranschen. Då var bilhallarna små och det gällde att få in så många bilar som möjligt. Bilarna fick ofta knuffas ut i gången för att kunna öppna dörrarna ordentligt.

– Idag utan det är mer plats runt bilen, kafeterian är trevligare, och det finns fler platser att sitta på. Jag försöker skapa mötesplatser för människor i bilhallen.

Överhuvudtaget är företaget mer kundorienterat och en viktig del av Anna Lindqvists jobb är att anställa rätt personer. Alla på företaget måste vara intresserade av människor, påpekar hon.

– Det är helt avgörande för att kunderna ska ha förtroende för oss och komma tillbaka. Förr kom kunderna till verkstaden för att bilen hade problem. Idag är det i stället bilägaren som har problem.

Många kunder, särskilt de som köper en nytillverkad bil, är pålästa när de kommer till Jeppssons. De har suttit hemma framför datorn och byggt sin bil på internet många gånger.

– Då blir vi mer en guide i säljprocessen, som de kan prata med om de valt och byggt rätt bil.

Anna Lindqvist konstaterar att Blekinge är ”knepigt” att driva företag i. Det är ett relativt litet län med fem små kommuner som alla kommer långt ner på Svenskt Näringslivs rankning av lokalt företagsklimat. Vid offentliga upphandlingar blir det uppenbart att alla inte kan ha kompetens på allt från att handla kontorspapper till sjukhussängar och bilar, poängterar hon.

En fråga som engagerat henne är höjningen av arbetsgivaravgiften för unga. Det gjorde att de tre ungdomar som Jeppssons anställde för enklare arbetsuppgifter när arbetsgivaravgiften sänktes, inte ersattes när de slutade.

– Ingen märker säkert någon större skillnad men jag saknar det. De gjorde det där lilla extra som vi annars inte har råd med. Eller som ingen annan orkar eller behöver göra, som att gå och plocka eller hälsa ute i bilhallen. Sådant som gör att kunderna känner sig lite mer välkomna.

Anna Lindqvist har också engagerat sig i hur flyktingar ska integreras i det svenska samhället.

– Kan vi göra det på ett bra sätt ökar tillväxten och det behöver vi i Blekinge. Men det är inte helt lätt. Hon berättar att Jeppssons i Karlshamn haft en syrier anställd på halvtid sedan några år tillbaka.

Företaget vill anställa honom på heltid och han vill jobba heltid, men det går inte eftersom han också måste lära sig svenska och i Karlshamn ges svenska för invandrare bara på dagtid.

– Bara en sådan enkel sak! Så nu får han bidrag i stället för en heltidslön. Där brister det verkligen.

Hon upprörs över det ökande regelkrånglet för företagare.

– Jag kan ibland bli förundrad över hur tålmodiga och tysta vi företagare är – att vi inte skriker högre när det tillkommer fler regler än vad som tas bort.

Karin Myrén

Om medlemskap i Svenskt Näringsliv

När blev Jeppssons medlem i Svenskt Näringsliv?
– Det har vi nog alltid varit. För mig är det en självklarhet att vara med i Svenskt Näringsliv.

Vilka fördelar ger medlemskapet?
– Det är viktigt att vara med för att kunna ställa frågor som handlar om hur vi ska göra som arbetsgivare. Men det är också viktigt att vara med i den offentliga samhällsdebatten och driva företagarfrågor. Ett exempel där Svenskt Näringsliv verkligen har lyckats är rankningen Lokalt Företagsklimat. Kommunerna är väldigt intresserade av att veta hur de ligger till och varför.

På vilket sätt är du aktiv i Svenskt Näringsliv?
– Jag är aktiv i Blekinge och går på träffar och är med i den allmänna debatten. Då och då träffar jag politiker och tjänstemän tillsammans med andra företagare och diskuterar aktuella frågor. Nu senast handlade det om offentlig upphandling.

Privat

Namn: Anna Lindqvist

Ålder: 48 år

Bor: Karlshamn

Bakgrund: Civilekonom

Styrka: Positiv

Svaghet: Lite för otålig

Längtar efter: EM i Göteborg nästa år

Okänd talang: Hästhoppningsdomare på högsta internationell nivå

På fritiden: Rider

Läser: Smart Tribes av Christine Comaford och Till den skrivande kvinnans försvar av Jenny Disky

Lyssnar på: Allt

Kopplar av med: En bok framför brasan

Tittar helst på: Nyheter

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist