Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist
Foto: Krisztina Andersson

Vinnarna i Spinner UF, Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist.

De unga vinnarna är...

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET En av höjdpunkterna under året som UF-företagare är de olika tävlingsmoment som eleverna deltar i samband med den regionala UF-mässan. Flera juryer bedömer och utser vinnare inom olika tävlingskategorier och priset som "Årets UF-företag" tog Spinner UF från Ronneby hem.

UF Spinner har tagit fram och säljer en "antistressprodukt", ett litet hjul av stål som man rullar mellan fingrarna och på så sätt sänker sin stressnivå. Spinner UF vann även utmärkelsen "Årets vara" i hård konkurrens med övriga nominerade.

Vinnarna i Spinner UF, Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist, tar nu tillsammans med övriga vinnare från länet sikte mot SM i Stockholm i maj. Där kommer de tävla mot länsvinnare från hela landet.

– Det ska bli fantastiskt kul. Vi har hela tiden trott på vår idé och vågat utmana oss själva, sa Jakob Nöjd när han och kollegorna tog emot medaljer och gratulationer.

Årets mässa i Ung Företagsamhet visade återigen en genuin bredd och stor företagsamhet hos unga entreprenörer i länet och vi passade på att intervjua några av de 130 utställarna. Vad har varit deras lärdomar under året som UF-företagare?

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski är trion bakom The Jameson's UF från Karlshamn.

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski
Foto: Krisztina Andersson

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski, The Jameson's UF.

– Vi erbjuder livemusik för alla evenemang. Eftersom vi har spelat mycket tillsammans var det ett självklart val att vår affärsidé skulle utgå från vårt musikintresse. Det stora utmaningen har varit att visa att vi är seriösa fast vi är unga, att vi har erfarenheter och kompetens inom det vi gör, sa Ida Ivarsson.

Julia Garnborn och Amalia Hermann med företaget JUMA UF, Ronneby, valde problemlösning i vardagen i sin affärsidé.

Julia Garnborn och Amalia Hermann
Foto: Krisztina Andersson

Julia Garnborn och Amalia Hermann, JUMA UF.

– Vi vill underlätta när man storhandlar och ska packa många varor i kassar och kundvagn. Med våra tygkassar blir det enklare och mer ekonomiskt. Det är mycket som har varit nytt i att driva företag, allt praktiskt som ska funka och hitta lösningar när det inte alltid går som man vill eller har tänkt sig. Det är sådant som man inte tänker på utan ställs inför, det är bara att hitta vägar som tar en genom utmaningarna. Man måste vara beredd på att lägga ner mycket tid och arbete när man driver företag. Men trots att det är tufft och mycket arbete så är självständigheten ändå det bästa, att du själv får styra ditt arbete, sa Julia Garnborn.

Vilma Olsson, VilmaArt UF, Sölvesborg, ville utmana sig själv genom att inte bara jobba med sin konst i form av tavlor utan även satsa på att pryda textilier och inredningsdetaljer med sina bilder.

Vilma Olsson
Foto: Krisztina Andersson

Vilma Olsson, VilmaArt UF.

– Det här är något som jag gör även på fritiden och som jag vill fortsätta satsa på. Det som har varit utmanande och svårt har varit att hitta rätt produkter som funkar i mitt konstnärskap, säger Vilma Olsson.

För Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt, Reunion UF, Karlshamn, har affärsidén varit att återförena tidigare estetklasser för ett konsertevent till förmån för välgörenhet.

Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt.
Foto: Krisztina Andersson

Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt, Reunion UF.

– Det finns en efterfrågan av sådana här typer av event men det har varit ett riktigt detektivarbete att hitta alla gamla elever som gick ut för 16 år sedan och som nu finns spridda över hela Sverige. Största utmaningen har ändå varit att sköta allt administrativt arbete, allt ifrån marknadsföring till bokföring, sa Emelie Bengtsson.

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström, XCUT UF, satsade på köksredskap för enklare vardagsliv.

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström.
Foto: Krisztina Andersson

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström, XCUT UF.

– En sax som ersätter både kniv och skärbräda, en pryl som man inte trodde att man behöver förrän man har testat. UF-året har varit lärorikt, man utvecklas som person och vågar göra mer och utmana sig själv. Det är något man har nytta av även senare i arbetslivet. Utmaningen har varit att få tiden att räcka till, att helt enkelt lära sig att prioritera, sa Linne Töregård.

Ekologiska strumpor i ull var något som Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus, GreenSocks UF, Karlskrona, promotade i sin monter.

Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus.
Foto: Krisztina Andersson

Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus, GreenSocks UF.

– Vi vill att kunden ska kunna göra medvetna val och göra skillnad. Det har varit ett roligt och även tufft år. Största utmaningen som företagare har varit att hålla motivationen och inspirationen uppe vid motgångar. Man måste sporra varandra i sådana lägen och sätta tydliga mål, sa Albin Sjöström.

Krisztina Andersson

Vinnare och läs mer

Pristagare i övriga kategorier:

  • Årets Webb – Nano UF

  • Årets Logotyp – XCUT UF

  • Årets Hantverk – Betesbörsen UF

  • Årets Tjänst – 3E Studios UF

  • Årets Säljare – Evelina Ingmarsdotter, Wipi UF

  • Årets Mässmonter – Wipi UF

  • Årets Affärsplan – XCUT UF

  • Utmärkelsen Hållbara Företag – GreenSocks UF

Svenskt Näringsliv är en av flera partner till Ung Företagsamhet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Grundskola och företag i gemensam tekniksatsning

TEKNIK Bättre samverkan mellan skola och näringliv krävs för en röd tråd av teknik i undervisning. Därför tog Volvo Cars och teknikklustret Techtank i slutet av november emot Olofströms kommuns NT-utvecklare för ett studiebesök.
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.
NYHET Publicerad:

”Vi dokumenterar ihjäl oss!”

FÖRETAGSBESÖK Företagen drunknar i pappersarbete och riskerar tappa betydande investeringar på grund av segdragna myndighetsprocesser. "Mängden dokumentation är kopiös" säger Johan Larsson, fabrikschef på Lyckeby Starch i Mjällby vid ett företagsbesök nyligen.
NYHET Publicerad:

Vinst för bästa växtkraften

SAMVERKAN Det lönar sig att vårda växtkraften. Det har inte minst eleverna i årskurs 6 på Hörviks skola, Sölvesborg, fått vara med om. Saga Olsson, Lisen Nilsson och Agnes Andersson odlade högsta solrosorna och vann företagsbesök för hela klassen. "Man kan aldrig i ett klassrum beskriva hur ett företag fungerar, det måste man ut på plats och se", säger läraren Mats Johnsson som följde med sina elever ut till Lyckeby Starch AB i Mjällby och Ottosson Truck i Norje.
NYHET Publicerad:

Blekinge julkalender 2017

JULKALENDER Julen är snart här och för att fira det har vi gått ner i arkiven och letat fram våra bästa artiklar och nyheter på vår hemsida genom åren. Håll till godo fram till julafton!
NYHET Publicerad:

Engagemanget är avgörande

FÖRETAGSBESÖK De är två helt olika företag, men båda satsar på nya och spännande idéer för att kunna växa i framtiden. Vi tog med riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) på företagsbesök till Johannishus Godsförvaltning i Ronneby och Contura Steel i Mörrum.
NYHET Publicerad:

Han ska få snurr på näringslivsarbetet i Karlshamn

FÖRETAGSKLIMAT Om ett år ska lotsfunktionen vara tillbaka, samarbetet med företagen stärkt och näringslivsenheten utökad med ytterligare en näringslivsutvecklare. Det är målet för Karlshamns nye näringslivschef Mathias Wijk.
NYHET Publicerad:

"Det är som en resa det här med företagande"

FÖRETAGSAMHET Stefan Nilsson, ägare och grundare till företaget PreFast AB i Sölvesborg, tillverkare av objektanpassade husmoduler och byggelement till byggindustrin, är en av de företagsamma entreprenörer som vågade ta steget och sadla om. I år har han utsetts till ”Årets Företagare i Sölvesborg”.
NYHET Publicerad:

Sölvesborg växlar upp insatserna

FÖRETAGSKLIMAT Nätverkande, dialog och samverkan stärker näringslivsutvecklingen och främjar företagsklimatet. Som ett fortsatt steg i att utveckla företagsklimatet i Sölvesborg och möta företagens önskemål, ökar näringslivsenheten genom samarrangemang antalet företagsträffar.
NYHET Publicerad:

Konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAG Det är så mycket man ska ha koll på som arbetsgivare, allt från nya regler som kommer till hur man hittar rätt medarbetare, men även vilket stöd som finns att få från olika organisationer. För råd och inspiration hölls därför nyligen en Arbetsgivardag i Blekinge för Svenskt Näringslivs medlemsföretag.
NYHET Publicerad:

Skolan vill men vet inte hur

FÖRETAGSAMHET Entreprenörskap i skolan innebär att undervisningen blir mer verklighetsförankrad och eleverna lättare kan ta till sig kunskapen. "Entreprenöriella förmågor handlar om att se möjligheter, behov och skapa lösningar" säger Veronica Ingolf, projektledare Ung Företagsamhet, vid en inspirations- och utbildningsdag för lärare, skolledare och studie- och yrkesvägledare i Blekinge nyligen.
NYHET Publicerad:

Kortare arbetsdag skapade teamkänsla

ARBETSTID Hon fick inspiration från bilindustrin och utvecklade idén om hur arbetstiden skulle förkortas och förläggas på det egna företaget Globus Sport Webshop AB i Karlskrona. Franceska Seelig, vd och ägare, är positivt överraskad till vad experimentet med sex timmars arbetsdag har lett till.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet – en fråga om attityd

FÖRETAGSKLIMAT Även om attityden gentemot företag och företagande har förbättrats på många håll finns det fortfarande mycket kvar att göra. Det visade inte minst diskussionerna i samband med Ronneby Näringslivsråds sammanträde.
NYHET Publicerad:

Ronneby kvar i topp medan Karlshamn rasar

FÖRETAGSKLIMAT Ronneby är kvar i toppen med länets bästa företagsklimat medan Karlshamn rasar 60 placeringar. Karlshamns kommunledning möter raset med att göra en egen opinionsundersökning.
NYHET Publicerad:

Karlshamn dyker ner i djupet

FÖRETAGSKLIMAT Att Karlshamn har en djup hamn det känner många till och nu ser det som om företagsklimatet närmar sig havsbottnen i hamnen. Det visar Svenskt Näringslivs ranking för 2017, där Karlshamn dyker ner 60 placeringar till plats 263 av landets 290 kommuner.
NYHET Publicerad:

Tvinga inte tillbaka folk till skolbänken

DEBATT Mer än vart fjärde företag i Blekinge län anger att kraven på den kompetens som medarbetarna behöver, för att göra ett bra jobb har förändrats i hög grad eller helt och hållet under de senaste fem åren. Det ställer stora krav på vidareutbildning och omskolning.
NYHET Publicerad:

”Ett bra näringslivsklimat bygger en kommun”

FÖRETAGSKLIMAT Mycket har gjorts men mycket kan också göras ännu bättre. Attityden till företag och företagande är fortfarande en angelägen fråga som man måste jobba hårdare med. Det framkom i diskussionerna när näringslivsenheten i Karlskrona kommun tillsammans med Svenskt Näringsliv genomförde ett dialogmöte om företagsklimatet och vad som bör göras för att det ska bli bättre.
NYHET Publicerad:

"Det är en win win för alla parter"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med anställningsstöd under upplärningstiden skulle fler företag våga satsa på lärlingar och unga nyutbildade från yrkeshögskola. Särskilt små företag som annars drabbas hårt av investeringen och äventyrar överlevnaden på sikt. "Det handlar om att agera proaktivt och få in ny personal kontinuerligt för att säkerställa kompetensen i företaget", säger Jonas Persson, vd på Evomatic i Karlshamn.
NYHET Publicerad:

1 av 5 företag i Blekinge funderar på att flytta

FÖRETAGSKLIMAT Många kommuner satsar stora resurser på att locka till sig nya företag. Mer sällan diskuteras risken för att befintliga företag flyttar. Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet visar att mer än var femte företagare i Blekinge har funderat på att flytta till en kommun med bättre villkor.
NYHET Publicerad:

Regeringens jobbpolitik är ett slag i luften

DEBATT Att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 var ett av Stefan Löfvens viktigaste vallöften 2014. Men med mindre än tre år kvar är Sverige långt från att vinna EM-guld i jobbskapande. Det behöver 340 000 nya jobb om vi ska klara målet.