Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist
Foto: Krisztina Andersson

Vinnarna i Spinner UF, Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist.

De unga vinnarna är...

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET En av höjdpunkterna under året som UF-företagare är de olika tävlingsmoment som eleverna deltar i samband med den regionala UF-mässan. Flera juryer bedömer och utser vinnare inom olika tävlingskategorier och priset som "Årets UF-företag" tog Spinner UF från Ronneby hem.

UF Spinner har tagit fram och säljer en "antistressprodukt", ett litet hjul av stål som man rullar mellan fingrarna och på så sätt sänker sin stressnivå. Spinner UF vann även utmärkelsen "Årets vara" i hård konkurrens med övriga nominerade.

Vinnarna i Spinner UF, Hugo Stavervik, Jakob Nöjd och Alfred Lundqvist, tar nu tillsammans med övriga vinnare från länet sikte mot SM i Stockholm i maj. Där kommer de tävla mot länsvinnare från hela landet.

– Det ska bli fantastiskt kul. Vi har hela tiden trott på vår idé och vågat utmana oss själva, sa Jakob Nöjd när han och kollegorna tog emot medaljer och gratulationer.

Årets mässa i Ung Företagsamhet visade återigen en genuin bredd och stor företagsamhet hos unga entreprenörer i länet och vi passade på att intervjua några av de 130 utställarna. Vad har varit deras lärdomar under året som UF-företagare?

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski är trion bakom The Jameson's UF från Karlshamn.

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski
Foto: Krisztina Andersson

Hampus Elmteg, Ida Ivarsson och Oliver Zielinski, The Jameson's UF.

– Vi erbjuder livemusik för alla evenemang. Eftersom vi har spelat mycket tillsammans var det ett självklart val att vår affärsidé skulle utgå från vårt musikintresse. Det stora utmaningen har varit att visa att vi är seriösa fast vi är unga, att vi har erfarenheter och kompetens inom det vi gör, sa Ida Ivarsson.

Julia Garnborn och Amalia Hermann med företaget JUMA UF, Ronneby, valde problemlösning i vardagen i sin affärsidé.

Julia Garnborn och Amalia Hermann
Foto: Krisztina Andersson

Julia Garnborn och Amalia Hermann, JUMA UF.

– Vi vill underlätta när man storhandlar och ska packa många varor i kassar och kundvagn. Med våra tygkassar blir det enklare och mer ekonomiskt. Det är mycket som har varit nytt i att driva företag, allt praktiskt som ska funka och hitta lösningar när det inte alltid går som man vill eller har tänkt sig. Det är sådant som man inte tänker på utan ställs inför, det är bara att hitta vägar som tar en genom utmaningarna. Man måste vara beredd på att lägga ner mycket tid och arbete när man driver företag. Men trots att det är tufft och mycket arbete så är självständigheten ändå det bästa, att du själv får styra ditt arbete, sa Julia Garnborn.

Vilma Olsson, VilmaArt UF, Sölvesborg, ville utmana sig själv genom att inte bara jobba med sin konst i form av tavlor utan även satsa på att pryda textilier och inredningsdetaljer med sina bilder.

Vilma Olsson
Foto: Krisztina Andersson

Vilma Olsson, VilmaArt UF.

– Det här är något som jag gör även på fritiden och som jag vill fortsätta satsa på. Det som har varit utmanande och svårt har varit att hitta rätt produkter som funkar i mitt konstnärskap, säger Vilma Olsson.

För Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt, Reunion UF, Karlshamn, har affärsidén varit att återförena tidigare estetklasser för ett konsertevent till förmån för välgörenhet.

Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt.
Foto: Krisztina Andersson

Adina Gloria Larsson, Emelie Bengtsson och Anna Wendt, Reunion UF.

– Det finns en efterfrågan av sådana här typer av event men det har varit ett riktigt detektivarbete att hitta alla gamla elever som gick ut för 16 år sedan och som nu finns spridda över hela Sverige. Största utmaningen har ändå varit att sköta allt administrativt arbete, allt ifrån marknadsföring till bokföring, sa Emelie Bengtsson.

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström, XCUT UF, satsade på köksredskap för enklare vardagsliv.

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström.
Foto: Krisztina Andersson

Linnea Töregård, Angelica Svensson och Josefine Bellerström, XCUT UF.

– En sax som ersätter både kniv och skärbräda, en pryl som man inte trodde att man behöver förrän man har testat. UF-året har varit lärorikt, man utvecklas som person och vågar göra mer och utmana sig själv. Det är något man har nytta av även senare i arbetslivet. Utmaningen har varit att få tiden att räcka till, att helt enkelt lära sig att prioritera, sa Linne Töregård.

Ekologiska strumpor i ull var något som Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus, GreenSocks UF, Karlskrona, promotade i sin monter.

Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus.
Foto: Krisztina Andersson

Max Alfiero, Albin Sjöström, Olle Meijer och Eric Bäckeus, GreenSocks UF.

– Vi vill att kunden ska kunna göra medvetna val och göra skillnad. Det har varit ett roligt och även tufft år. Största utmaningen som företagare har varit att hålla motivationen och inspirationen uppe vid motgångar. Man måste sporra varandra i sådana lägen och sätta tydliga mål, sa Albin Sjöström.

Krisztina Andersson

Vinnare och läs mer

Pristagare i övriga kategorier:

  • Årets Webb – Nano UF

  • Årets Logotyp – XCUT UF

  • Årets Hantverk – Betesbörsen UF

  • Årets Tjänst – 3E Studios UF

  • Årets Säljare – Evelina Ingmarsdotter, Wipi UF

  • Årets Mässmonter – Wipi UF

  • Årets Affärsplan – XCUT UF

  • Utmärkelsen Hållbara Företag – GreenSocks UF

Svenskt Näringsliv är en av flera partner till Ung Företagsamhet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kortare arbetsdag skapade teamkänsla

ARBETSTID Hon fick inspiration från bilindustrin och utvecklade idén om hur arbetstiden skulle förkortas och förläggas på det egna företaget Globus Sport Webshop AB i Karlskrona. Franceska Seelig, vd och ägare, är positivt överraskad till vad experimentet med sex timmars arbetsdag har lett till.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet – en fråga om attityd

FÖRETAGSKLIMAT Även om attityden gentemot företag och företagande har förbättrats på många håll finns det fortfarande mycket kvar att göra. Det visade inte minst diskussionerna i samband med Ronneby Näringslivsråds sammanträde.
NYHET Publicerad:

Ronneby kvar i topp medan Karlshamn rasar

FÖRETAGSKLIMAT Ronneby är kvar i toppen med länets bästa företagsklimat medan Karlshamn rasar 60 placeringar. Karlshamns kommunledning möter raset med att göra en egen opinionsundersökning.
NYHET Publicerad:

Karlshamn dyker ner i djupet

FÖRETAGSKLIMAT Att Karlshamn har en djup hamn det känner många till och nu ser det som om företagsklimatet närmar sig havsbottnen i hamnen. Det visar Svenskt Näringslivs ranking för 2017, där Karlshamn dyker ner 60 placeringar till plats 263 av landets 290 kommuner.
NYHET Publicerad:

Tvinga inte tillbaka folk till skolbänken

DEBATT Mer än vart fjärde företag i Blekinge län anger att kraven på den kompetens som medarbetarna behöver, för att göra ett bra jobb har förändrats i hög grad eller helt och hållet under de senaste fem åren. Det ställer stora krav på vidareutbildning och omskolning.
NYHET Publicerad:

”Ett bra näringslivsklimat bygger en kommun”

FÖRETAGSKLIMAT Mycket har gjorts men mycket kan också göras ännu bättre. Attityden till företag och företagande är fortfarande en angelägen fråga som man måste jobba hårdare med. Det framkom i diskussionerna när näringslivsenheten i Karlskrona kommun tillsammans med Svenskt Näringsliv genomförde ett dialogmöte om företagsklimatet och vad som bör göras för att det ska bli bättre.
NYHET Publicerad:

"Det är en win win för alla parter"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med anställningsstöd under upplärningstiden skulle fler företag våga satsa på lärlingar och unga nyutbildade från yrkeshögskola. Särskilt små företag som annars drabbas hårt av investeringen och äventyrar överlevnaden på sikt. "Det handlar om att agera proaktivt och få in ny personal kontinuerligt för att säkerställa kompetensen i företaget", säger Jonas Persson, vd på Evomatic i Karlshamn.
NYHET Publicerad:

1 av 5 företag i Blekinge funderar på att flytta

FÖRETAGSKLIMAT Många kommuner satsar stora resurser på att locka till sig nya företag. Mer sällan diskuteras risken för att befintliga företag flyttar. Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet visar att mer än var femte företagare i Blekinge har funderat på att flytta till en kommun med bättre villkor.
NYHET Publicerad:

Regeringens jobbpolitik är ett slag i luften

DEBATT Att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 var ett av Stefan Löfvens viktigaste vallöften 2014. Men med mindre än tre år kvar är Sverige långt från att vinna EM-guld i jobbskapande. Det behöver 340 000 nya jobb om vi ska klara målet.
NYHET Publicerad:

”UF är vår framtid”

ENTREPRENÖRSKAP Nya tillförordnade regionchefen för Ung Företagsamhet i Blekinge-Bromölla, Therese Enckell Svensson, vässar verktygen och laddar för att växla upp engagemang och partnerskap och sprida budskapet om Ung företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Kvalitetssystem en trygghet för alla

KVALITET Kontinuitet hos kunderna och ett gediget kvalitetssystem är basen i vårdföretaget Gertrud Care som fortsätter att växa. Men bakom framgångarna ligger också ”mod och ett jädra anamma”, säger grundaren Gertrud Weiselblad som stortrivs som entreprenör och älskar utveckling.
NYHET Publicerad:

Tjänsteföretagens hjälpande hand

ARBETSRÄTT Med ca 11 000 medlemsföretag och över 550 000 anställda medarbetare i den privata tjänstemannasektorn, arbetar Almega för att skapa ett bra förhållande mellan arbetsgivare och anställda. Genom rådgivning, utbildning och förhandling jobbar Michelle Åbergh från Almega dagligen med arbetsgivarfrågor för tjänsteföretag.
NYHET Publicerad:

Vind för våg med hållbarhet

HÅLLBARHET Théa Bergqvist älskar att segla och har under sina elva år som seglare skaffat sig en gedigen erfarenhet inom segling. Sin kompetens erbjuder hon nu till privatpersoner och företag genom sitt företag, Vind för Våg. Ett företag där såväl hållbarhet som digitalisering finns med som självklarheter redan från start.
NYHET Publicerad:

"Företagsamhet för mig är grunden för välstånd"

FÖRETAGSAMHET Utan entreprenörer och företagsamma människor stannar samhällsutvecklingen. Politikerna måste bereda möjligheter och skapa rätt förutsättningar för företagen att växa. I ett gynnsamt företagsklimat skapas jobb och tillväxt. Läs vår intervju med kommun- och landstingspolitikern Gustav Nilsson (M) här.
NYHET Publicerad:

”Jag vill gå framåt”

FÖRETAGSAMHET Företagsamhet spelar en direkt avgörande roll utanför centralorter och storstäder. Ett gynnsamt företagsklimat främjar jobbskapande och framtidstro på landsbygden och i de små kommunerna är företagsamhet livsavgörande, menar Paul Svennesson, vd KP Syd AB i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

De är Magnus Larssons vardagshjältar

FÖRETAGSAMHET Företagsamma människor gör skillnad och för samhällsutvecklingen framåt. Beslutsfattare har ett ansvar att kratta manegen för ett gynnsamt företagsklimat. Läs intervjun med Magnus Larsson (C), kommunalråd i Karlskrona här.
NYHET Publicerad:

Gertrud vill prata välfärd med Jonas Sjöstedt

FÖRETAGSAMHET Vinst är nödvändigt för att företag ska kunna expandera, erbjuda trygghet för anställda, brukare och kunder. Det gäller även välfärdsföretag inom vård och omsorg. Läs intervjun med företagaren Gertrud Weiselblad, Gertrud Solutions AB, här.
NYHET Publicerad:

De upplever ökad brottslighet i Blekinge

FÖRETAGSKLIMAT 65 procent av företagen i Blekinge upplever i viss eller i hög utsträckning att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Och Sölvesborg har den högst upplevda brottsligheten i länet. Det visar en undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Möllebacksskolan vill samverka med näringslivet

SAMVERKAN Vilka egenskaper och kunskaper behövs för att bli företagare och vad är företagsamhet? På vilket sätt kan skolan utveckla samverkan med näringslivet? Det var bara några av de frågor som berördes vid besöket på Möllebacksskolan i Sölvesborg i slutet av maj. 
NYHET Publicerad:

Blekinge hotas av brister i kompetens och infrastruktur

KONJUNKTUR Vi närmar oss semestertider, men frågan är om företagen verkligen har tid för ledighet? I vår senaste konjunkturrapport gör företagen i Blekinge bedömningen att produktion/försäljningsvolymerna ska öka. Detta samtidigt som de har svårt att hitta medarbetare.