NYHET5 december 2016

Entreprenörer laddar för final

De driver företag med olika inriktningar och inom olika branscher men de har en sak gemensamt, de är alla finalister i tävlingen Blekinges mest företagsamma människa 2016.

Den 8 december är det dags att kora Årets mest företagsamma människa i Blekinge 2016, en tävling som Svenskt Näringsliv i år arrangerar för femte gången bland företagare och entreprenörer. Det är allmänheten som nominerar kandidater till tävlingen varefter finalisterna utses av en jury. Därefter är det åter igen allmänheten som får rösta fram en vinnare av utmärkelsen.

Syftet med tävlingen är att lyfta fram samhällsbärande entreprenörer som med engagemang och drivkraft utvecklar sina verksamheter och skapar fler arbetstillfällen för ökad välfärd.

Precis som tidigare år är det starka entreprenörer som vågar utmana och satsa på sin företagsidé som har gått till final. Med envishet och engagemang har de nått sina mål och förverkligat sina företagsdrömmar, även om vägen dit inte alltid har gått spikrakt framåt utan har kantats av utmaningar och ibland också hinder.

Årets finalister visar ännu en gång prov på stark drivkraft och en vilja att förändra och vända utmaningarna till något positivt.

”En ren slump att jag satsade på städbranschen”

Christina Nilsson, grundare och vd för städföretaget Meritum i Sölvesborg, lämnade karriären inom försäkringar och satsade på städbranschen.

Christina Nilsson, vd, Meritum i Sölvesborg.
Foto: Krisztina Andersson

– Det var en ren slump att jag satsade på att bli företagare inom städbranschen. Det var väl lite skitigt i hörnen på kontoret så det blev att jag städade och gjorde det bra, säger Christina Nilsson, ett val hon inte ångrar.

Det var för 20 år sedan som hon tog steget att dra igång ett eget företag med inriktning på lokalvård. I dag har verksamheten vuxit till att omfatta Skåne och Blekinge. Företaget erbjuder lokalvård med kringtjänster och har såväl butiker som hemstädning på referenslistan.

– Vi fortsätter att växa, tack vare nöjda kunder och hängiven personal som verkligen är engagerad i sitt jobb och teamet. Utan personalen hade företaget aldrig varit där det är idag, säger Christina Nilsson.

”Hur svårt kan det vara?”

Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson är kollegorna som valde att kampera ihop och driver entreprenörskapet med mottot; ”Hur svårt kan det vara?”

Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson, ägare, Restaurang Skeppsgossen AB m.fl. Karlskrona
Foto: Krisztina Andersson

Funkar det inte med leverantörerna så får man väl ta saken i egna händer och prova. Ungefär så har devisen låtit under alla de år duon har drivit företag.

Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson har jobbat ihop i många år och har drivit flera företag tillsammans. När förfrågan kom om att starta restaurang på Marinmuseum i Karlskrona var de inte sena med att tacka ja. 2009 öppnade de restaurang Skeppsgossen och i höst har de slagit upp portarna till ytterligare en restaurang på Verkö i Karlskrona, Bistro Skeppsgossen. Företaget sysselsätter närmare 60 personer och duon har mer eller mindre byggt upp en industri parallellt med restaurangverksamheten.

– Glassfabrik, kafferosteri, bryggeri och chokladtillverkning. Man måste prova, säger Camilla Rosengren.

Familjärt med rätt attityd

Bröderna Erik och Johan Ohlsson är nära nog födda rakt in i livsmedelsbranschen. 2007 tog de över ICA Nära i Bräkne-Hoby, Ronneby, efter deras far som drivit butiken sedan 2000.

Bröderna Erik och Johan Ohlsson, ägare ICA Nära Bräkne-Hoby, Bräkne-Hoby
Foto: Krisztina Andersson

När butiker och handlare på landsbygden har tvingats bomma igen och avveckla har ICA Nära hållit sig stabil på mattan.

– Det har inte varit lätt alla gånger att driva livsmedelsbutik på landsbygd utan tillväxt och med konkurrens från stora livsmedelskedjor i närområdena. Men vi har hela tiden jobbat utifrån vad kunden vill ha och har också försökt påverka synen och attityden till att bo och verka på landsbygd, säger Erik Ohlsson.

Under de nio åren som bröderna har drivit butiken har verksamheten vuxit från åtta anställda till drygt 20 anställda. Målmedvetna satsningar och mod att investera är några av framgångsfaktorerna.

– Vi har byggt ut butiksytan och investerat i nya kyldiskar och annan butiksinredning. Samtidigt har vi passat på att satsa miljömässigt med solcellsanläggning bland annat. Vårt koncept bygger på att vara familjär butik med rätt attityd. Detsamma gäller vid rekryteringar, man kan alltid lära sig att packa upp varor eller handha kassasystem men attityden måste finnas där, den kan man inte lära upp, säger Johan Ohlsson.

”Som tio fotbollsplaner”

Thomas Lilja och hustrun Carola satsade på tomatodling utan några som helst förkunskaper i varken odling eller tomater. I dag är Elleholms Tomatodling i Karlshamn Sveriges näst största tomatodling.

Thomas Lilja, odlare Elleholms Tomater, Mörrum.
Foto: Krisztina Andersson

2007 köpte Thomas och Carola Lilja Elleholms Tomatodling strax utanför Karlshamn. Anläggningen var då på 2,5 hektar och verksamheten sysselsatte drygt 20 anställda.

– Vi hade ingen odlingsbakgrund någon av oss. Själv jobbade jag tidigare med snabbrörliga konsumentvaror och innan vi tog över Elleholms tomatodling jobbade jag som marknadschef. Men det var något som fattades, jag var mätt på det jag gjorde och hittade ingen inspiration, säger Thomas Lilja.

Idag sysselsätter företaget ett 50-tal anställda och anläggningen har byggts ut till att omfatta sex hektar.

– Det är som tio fotbollsplaner. Man kan ju fråga sig varför vi valde att gå in i odlingsbranschen så här men någonstans lockades vi av att göra något annorlunda mot det vi hade sysslat med tidigare. Det är utveckling och förändring som jag är intresserad av och brinner för, säger Thomas Lilja.

Företaget levererar enbart via grossister och drivs med en hållbar och klimatsmart inriktning, bland annat sker uppvärmningen av anläggningen med spillvärme från närliggande pappersbruk.

Krisztina Andersson

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist