NYHET3 juli 2018

Företagsamma skolor satte frö för att gilla jobbskaparna

I Blekinge har flera av länets skolor haft extra fokus på företagsamheten genom att odla solrosor i konceptet Gilla jobbskaparna. Symbolen för konceptet har varit solrosmuggar med solrosfrö i. Budskapet är att man ska sköta om och vårda företagsamma människor likt man gör med fröer och blommor samt att få till samtal om hur bättre förutsättningar för företag kan skapas.

Drygt 1500 elever har under våren odlat solrosor. Skolpersonalen har fått lämna in ett bidrag där de beskrivit hur de arbetat med att ge eleverna en förståelse för kopplingen mellan att odla solrosor i muggarna till företagsamhet, företagande och jobbskapande. De har fått fundera kring vilka förutsättningar som behövs för att få företagsamma människor och deras idéer att växa. Eleverna har fått testa på att vara blomsterodlare. De har alla fått sköta om och vårda solrosen. Några klasser har haft företagare på besök där de tillsammans sett kopplingar mellan att odla solrosor och företagande och företagsamma människors förutsättningar. Andra skolor har tävlat om odla fram den högsta solrosen och korat vinnare i varje klass.

Svenskt Näringslivs regionkontor Blekinge utlyste en tävling för skolorna i syfte att uppmärksamma någon eller några som på ett företagsamt sätt arbetat med solrosmuggarna som ett verktyg i undervisningen och som samtidigt gjort kopplingar till företagande.

Vinnare av tävlingen blev Yngve Hansson, studie- och yrkesvägledare på Nättrabyskolan. Han har tillsammans med årskurs fyra och fem (189 elever) på Nättrabyskolan odlat solrosor.

– Med Gilla Jobbskaparna såg jag en möjlighet att visa hur eleverna efter en egen idé kan starta ett eget företag, bli självförsörjande och till och med skapa jobb åt andra, säger Yngve Hansson.

Yngve Hansson bjöd in en företagare som gästade alla medverkande klasser och där företagaren berättade om sitt eget företagande samt gjorde kopplingar mellan elevernas odlingar av solrosor och företagande. Den lokala parkförvaltningen gav eleverna information kring hur de skulle ta hand om solrosorna. Biologiläraren gav senare råd om hur eleverna skulle göra när solrosorna behövde planteras om.

– Vi tycker att Yngve Hansson på ett föredömligt sätt har fått flera på skolan att engagera sig i konceptet Gilla Jobbskaparna. Han såg möjligheten att prata företagsamhet och entreprenörskap med elever i yngre åldrar och han har även fått eleverna att tänka entreprenörskap, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge.

Yngve Hansson anser att konceptet var en perfekt start hos de yngre eleverna och menar att det nu finns mycket att spinna vidare på.

– Vi vägledare ska jobba med hela arbetslivet. Stor del av vår tid går åt till att organisera så att eleverna på högstadiet får en praoplats, där de oftast blir tillsagda vad de ska göra. Det premierar inte eget tänkande hos eleverna eller att de får utveckla en idé, vilket egentligen är sådana egenskaper som arbetslivet efterfrågar. Jag vill ge eleverna bilden av att de utifrån en egen idé kan spinna vidare och ordna ett eget företag, säger Yngve Hansson.

Det märks tydligt att Yngve Hansson hela tiden har elevernas bästa för ögonen och han lyfter bl.a. fram att för elever som är skoltrötta och behöver motivation är det viktigt att de får veta vad som finns utanför skolan och hur viktigt det är att skolan ska förbereda eleverna för det arbetsliv som väntar efter skolan. Han menar att det också handlar om att visa att det finns en chans för alla och att alla behövs.

Drömmen för Yngve Hansson är att eleverna ska få prova på hur det är att ha ett jobb inom något som intresserar eleven. Prao är enligt honom det mest optimala för att ge eleverna en inblick i arbetslivet.

Yngve Hansson arbetar även som praosamordnare för hela Karlskrona kommun och tycker det är tråkigt att så få branscher erbjuder prao. Han nämner att företagen kan bli bättre på att ta emot eleverna och han önskar mer samarbete med näringslivet. Han lyfter bl.a. fram hur viktigt det är att studie- och yrkesvägledare har kunskap om arbetslivet och har därför själv anordnat fortbildningsdagar för studie- och yrkesvägledare i regionen.

Malin Karlsson, studentmedarbetare Blekinge

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist