Contura Steel Patrik
Foto: Krisztina Andersson

Patrik Jarlhage, vd Contura Steel AB.

Han vill ändra attityden till industrijobb

NYHET Publicerad

SOMMARJOBB Att blogga om hur det är att jobba inom industrin kan vara ett sätt att öka intresset och attraktionen för industrijobb. Det menar Patrik Jarlhage, vd, som uppmuntrat sina sommarjobbare att blogga om hur det är att jobba i industrin.

Svensk industri har svårt att locka ungdomar, oavsett vilka typer av jobb som erbjuds. Det vill Patrik Jarlhage, vd på Contura Steel AB i Mörrum, ändra på. Han har tagit initiativet till att låta sommarjobbarna blogga om hur det är att jobba inom industrin.

– En utmaning även för oss eftersom vi inte vet vad de kommer att skriva. Det är deras tankar och upplevelser som ska komma fram, säger Patrik Jarlhage.

Det var när företagsledningen planerade inför sommarsäsongen som diskussioner kom upp om de över huvud taget skulle ta emot några sommarjobbare.

– Det var inte alls självklart. Man har haft som vana att enbart ta in sommarjobbare över 18 år. Men vi bestämde oss för att öppna upp möjligheten att ta in sommarjobbare hos oss. Allt inom produktionen innebär inte risker med farliga maskiner, det finns arbetsuppgifter som är säkra att utföra även för de som är yngre. Fyra ungdomar anmälde sitt intresse och kallades till intervju, berättar Patrik Jarlhage.

För ett företag i Contura Steels storlek med 15 anställda i produktionen är ytterligare fyra personer en omställning.

– Det handlar om en rätt stor insats i en period som det är mycket att göra. Jag ville också sätta en twist på sommarjobbet, så att de unga ska få med sig en positiv upplevelse för att vilja komma tillbaka. Så bloggandet är faktiskt en sekundär uppgift, självklart ska de jobba och göra nytta och de ska få en bild av hur industrijobb är, säger Patrik Jarlhage.

Contura Steel Patrik

Patrik Jarlhage.

Att låta ungdomarna blogga om sina arbeten är Patrik Jarlhages bidrag till att vända attityd och inställning till industrijobben. Det är en felaktig bild som kablas ut, menar han.

– Det är svårt att få ungdomar att jobba inom svensk industri och det behöver nödvändigtvis inte handla om fabriksjobb utan även andra jobb som erbjuds inom industrisektorn. Det är också svårt att få ungdomar att välja yrkesutbildningar som är kopplade till industrin. Det finns naturligtvis regionala skillnader men generellt finns en felaktig bild av hur industrin är. Man har fortfarande en bild av att det är bullrigt, smutsigt och med enahanda arbetsuppgifter, vilket numera är så långt ifrån verkligheten man kan komma. I dag handlar industrijobben om avancerad teknik som måste hanteras och programmeras för att fungera i produktionen. Inom industriföretag finns säljjobb, HR-avdelningar och alla de stödfunktioner som behövs. Dessa tänker vi sällan på när vi pratar industrijobb. Ofta finns också möjligheter till intern karriär med många olika inriktningar inom industriföretagen som du inte hittar inom andra yrkessektorer, säger Patrik Jarlhage.

Precis som många andra industriföretag står Contura Steel inför generationsskifte och behovet av yrkeskompetens är stort. Interna rockader kan ge tillfälliga andrum men är knappast hållbara lösningar.

– Befintlig personal får jobba mer för att man inte hittar yrkeskompetens på annat sätt. Det blir inbyggda sårbarheter i verksamheten som drar med sig kostnader och lägre produktivitet när befintlig personal får rycka in på olika ställen och behöver jobba övertid. Man kan inte ha den känsligheten över tid, det hindrar tillväxten. Man kan inte växa lika snabbt eller som man kanske hade önskat och det påverkar också lönsamheten negativt, säger Patrik Jarlhage.

Förändringar i attityder och inställningar till industrijobb jämte offensivare marknadsföring är avgörande parametrar för att öka attraktionen för industrijobben, menar Patrik Jarlhage.

– Inte bara riktat till ungdomar utan till alla som söker jobb. Det är ännu viktigare i en liten kommun och region där valet är begränsat.

Utbildningsinsatserna behöver vässas och yrkesutbildningarna höjas i status. Ett sätt att säkra och utöka kompetensen och samtidigt klara tillfälliga volymtoppar på företagen är att bilda industrinätverk med arbetspooler, menar Patrik Jarlhage.

– Jag har varit med om att formalisera att ett antal bolag går samman i en sådan samverkan med mycket positivt resultat. Man undviker sårbarheten genom att ”låna” personal av varandra vid höga produktionstoppar. Somliga pratat om risken att förlora personal men den risken finns ju alltid. Jag tror istället att möjligheten att vara på olika arbetsplatser också kan ge den enskilde medarbetaren en kick samtidigt som den tar med sig nya infallsvinklar tillbaka som kan vara utvecklande för verksamheten.

Krisztina Andersson

Följ bloggarna HÄR!

Om Contura Steel AB

2013 bildades Contura Steel AB för utveckling och tillverkning av Ifös rostfria produkter i Mörrum. Idag utvecklar, producerar och säljer bolaget diskbänkar, allbänkar och utekök i rostfritt stål.

2015 köptes Contura Steel AB av Småris Holding AB.

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Checka In – där två världar möts

JOBBSKAPARNA Det är så fantastiskt roligt men samtidigt en stor och viktig utmaning, säger Anna Johansson som svar på varför hon startat en libanesisk restaurang i Sölvesborg. Företaget är ett resultat av att nyanlända kom till ett asylboende i Sölvesborg 2014.
NYHET Publicerad:

"Här får vi se hur det fungerar i verkligheten"

SAMARBETE Victoria Hallberg och Felicia Eriksson är två företagsamma elever på Vägga Gymnasieskola som har valt att praktisera hos riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) från Blekinge. Företagsamhet och näringslivsfrågor är en självklar del på agendan.
NYHET Publicerad:

Stora krav ställs på små företag

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Annicka Engblom, moderat riksdagsledamot från Blekinge, möter gärna företagare för att diskutera olika frågeställningar som företagen har i sin vardag. Oavsett bransch så är det ofta frågor om regelkrångel, skatter och anställningsfrågor som lyfts fram från företagarna. Kraven på företagen är stora och omfattande och tar oftast ingen hänsyn till företagens storlek.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparna är hjältar – det vill vi uppmärksamma

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Vill vi att fler ska förverkliga sina idéer och starta företag krävs rätt förutsättningar. Därför vill vi under april månad rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna", säger regionchef Carina Centrén.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap på riktigt

UNG FÖRETAGSAMHET Årets upplaga av Ung Företagsamhets mässa i Blekinge/Bromölla slog nytt rekord! 140 utställande UF-företag och över 300 UF-elever vittnade än en gång om gymnasieelevers företagsamhet och drivkraft.
NYHET Publicerad:

”Var tydligare med vad ni står för”

DIALOGMÖTE Politikerna missar att vara tydliga med hur de partiideologiskt vill driva de samhällsutvecklande frågorna, däribland näringslivslivsfrågorna. Det var ett av budskapen när företagare i Blekinge nyligen mötte politikerna i Karlskrona för samtal kring företagsutveckling och näringslivsfrågor.
NYHET Publicerad:

Företagen hjälper Karlskrona att bli en bättre stad

FÖRETAGSKLIMAT Bättre service till en billigare kostnad. Det är vad många kommuner hoppas att digitaliseringen ska kunna skapa. Karlskrona ligger långt fram i utvecklingen, mycket tack vare täta samarbeten med företagen. ”Vi måste samverka för att dra nytta av utvecklingen”, säger Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän från sydöstra Sverige träffades.
NYHET Publicerad:

Förenkla regelverket och turismsatsningar

FÖRETAGSKLIMAT För att små företag ska ha en rimlig chans att leverera till det offentliga måste det till förenklingar i upphandlingarna. Det var en av de frågeställningar som företagare i Ronneby framförde när de på ett 9-möte mötte politikerna i dialog om den lokala näringslivsutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Nyfikna femmor på tur i Volvos spännande värld

SAMVERKAN ”Skolan ska inte vara en skyddad verkstad”, anser Anna-Mari Chroscielewski, klasslärare i årskurs 5, Vilboksskolan i Olofström. Därför var hon snar att nappa på möjligheten att låta sina elever uppleva hur det är att jobba på Volvo.
NYHET Publicerad:

Våra politiker, vad gör ni om förslaget går igenom?

KOMMENTAR Över 3000 barn och ungdomar går i privata skolor i Blekinge. Deras skolor riskerar att stänga ned om regeringen får igenom sitt förslag om vinsttak i välfärden. En färsk rapport från PWC visar att 9 av 10 elever, anställda och brukare går i välfärdsverksamheter som kan tvingas stänga. Min fråga till politikerna i länet är: vad gör ni om förslaget går igenom?
NYHET Publicerad:

Olofström sätter näringslivsklimatet i fokus

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en bred vilja och ett engagemang i Olofström för att förbättra företagsklimatet. För att nå resultat krävs nu mer samarbete och ökad dialog mellan kommun och näringsliv, men även mer information om allt vad kommunen gör. "Det händer mycket mer i kommunen än vad som kommer fram", säger Frank Arnesson, vd Säljfast AB.
NYHET Publicerad:

Företagsamhet ska locka elever till gymnasiet

UNG FÖRETAGSAMHET Maria Block, näringslivsutvecklare i Bromölla kommun, vill locka elever med företagsamhet som säljargument. Genom Ung Företagsamhet (UF) får eleverna testa på att driva företag på gymnasiet. En bra möjlighet som borde marknadsföras mer, menar hon.
NYHET Publicerad:

Utbildningschef vill satsa på ungt företagande

ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE Elever som får driva företag i skolan, via Ung Företagsamhet, har lägre sjukfrånvaro, är mer anställningsbara och har ofta högre ledande befattningar. Roger Svanberg, utbildningschef i Sölvesborg/Bromölla kommunförbund, vill satsa mer på entreprenörskap i skolan.
NYHET Publicerad:

Disktraseföretaget förbereder dem för arbetslivet

UNG FÖRETAGSAMHET Att få driva företag på gymnasiet skapar självkänsla och mod. Det menar eleverna Jacob Karlsson, Jakob Ottosson och Klara Carlsson som genom Ung Företagsamhet (UF) testat på att vara entreprenörer. Nu vill Furulundsskolan i Sölvesborg att fler ska få samma möjlighet.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ger win-win i kommunerna

FÖRETAGSKLIMAT Rättviksmodellen, där kommunal tillsyn faktureras i efterhand, gick från att vara utskälld till att bli föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. Intresset var stort när skaparna av modellen kom till Blekinge.
NYHET Publicerad:

Varg inspirerar ungas entreprenörskap

SKOLMATERIAL Gunilla Oveson är lärare i årskurs 6 på Fridlevstads skola i Karlskrona. För henne är Svenskt Näringslivs skolmaterial ett värdefullt hjälpmedel i det entreprenöriella lärandet. "Skola och näringsliv behöver samarbeta ännu mer", säger hon.
NYHET Publicerad:

Löfte om uthållighet

OPINIONSBILDARE Så kan vi då skriva 2018. Jag tycker det känns som inte alltför långt bort när jag skrev 2000 första gången. Vart har de åren tagit vägen? 2000 var året jag började min bana som företagens företrädare i Blekinge och att arbeta med opinionsbildning.
NYHET Publicerad:

Delar av LAS har blivit ålderdomliga

DEBATT Lagen om anställningsskydd skrevs för en annan tid. Nu håller den både företagare och medarbetare tillbaka. "Vi är redo att förhandla", skriver Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt näringsliv Blekinge, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

”Det är roligt när skolorna vill”

SAMVERKAN Skolorna har börjat närma sig näringslivet för att samverka med företagen. Det är en märkbar förändring jämfört med för några år sedan. "Det är en stor skillnad. För 5–6 år sedan blev jag nästan aldrig kontaktad av någon skola för studiebesök. Nu har vi ett par besök i veckan vissa perioder", säger Anna Lindqvist, vd för Jeppssons i Karlshamn.
NYHET Publicerad:

Entreprenöriella insatser gav vinst

FÖRETAGSAMHET Det är med företagande som med solrosor, får de rätt förutsättningar att växa skjuter de i höjden. För eleverna i Fridlevstad skola, Karlskrona, gav de entreprenöriella insatserna resultat och som pris fick de besöka ett företag i bilbranschen.