Ingen ljusnande framtid i Blekinge

NYHET Publicerad

KONJUNKTUREN I Blekinge har företagen inte en lika positiv bild av framtiden som de hade vid förra kvartalet. Även om man under de senaste sex månaderna haft en uppgång i produktion och försäljning så ser man nu med mera tillförsikt på de kommande sex månaderna. Man tror på lägre investeringar och färre antal anställda. Konjunkturvändningen i Europa skjuts framåt vilket gör att svensk export och företagens investeringar faller.

Anders Bornefalk

Anders Bornefalk, nationalekonom Svenskt Näringsliv.

Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för andra kvartalet 2013 med namnet ”Återvändarna” och av svaren från Blekinges företagarpanel om konjunkturläget.

Under ett lunchmöte i Karlshamn fick företagare, näringslivschefer med flera ta del av framtidsprognoserna i ekonomin. Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, presenterade såväl de internationella som nationella framtidsutsikterna för Sverige och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv, kompletterade med prognoserna för Blekinge.

 

De blekingska företagen hade vid första kvartalet högst framtidstro i riket vad det gällde produktion/försäljning och kommande anställningar. I den senaste bedömningen är det i tvärtom, man har lägst framtidstro när det gäller produktion/försäljning och är bland de fyra län i botten som tror på färre antal anställda.

– Det är hushållens konsumtion som står för tillväxten samtidigt som deras sparande är rekordhögt. Oro för tillväxten samt försiktighet inför framtida högre räntekostnader ligger bakom sparandet. Tillväxten blir 0,9 procent i år men stiger sedan till 2,1 procent 2014 då exporten ökar och företagen vågar investera, säger Anders.

Vad gäller investeringarna är det ett negativt netto på 10 % i Blekinge, det vill säga det är fler företag som tror på lägre investeringar än på högre de kommande sex månaderna. Utfallet under de senaste sex månaderna visade även det negativt netto om än bra ett par procent.

– Det lär dröja en bra bit in på 2014 innan vi ser en vändning i länet. Även om både jag och företagen hoppas på en snabbar vändning, men det är svårt att se den ljusningen nu. I synnerhetill exempelporten har det fortsatt tungt när kronan är stark och efterfrågan är svag från exportmarknader i Europa. Risken är stor att det kommer att bli smal och lång väg tillbaka, säger Carina.

I ett särskilt kapitel i rapporten har återflytt av verksamhet från utlandet, så kallat reshoring, studerats. Det senaste året har närmare sju procent av företag i riket med verksamhet utomlands flyttat hem vissa delar till Sverige. De främsta skälen till att återvända är att sänka kostnader eller säkerställa kvalitet. Den övervägande delen som flyttades tillbaka var produktion. Fler företag flyttade emellertid fortfarande ut verksamhet från Sverige än de som flyttade hem. De faktorer som driver återflytten i t.ex. USA har inte samma kraft i Sverige.

– Vi kan dock inte se återvändarna som en räddning på den situation som Blekinge eller Sverige befinner sig i. För att få fler återvändare måste konkurrenskraften här stärkas betydligt, säger Carina.

 

Svenskt Näringslivs företagarpanel

  • Svenskt Näringslivs företagarpanel är en internetbaserad undersökning som ställs till ett urval av Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Undersökningen genomförs kvartalsvis och startade hösten 2005. Antalet företag som medverkar i undersökningen har uppgår till ca 10 500. Svarsfrekvensen pendlar runt 50-55 procent.
  • Frågorna i den fasta delen är av konjunkturkaraktär där företagen får svara på frågor om hur antalet anställda, investeringarna och produktionen/försäljningen utvecklats det senaste halvåret samt en bedömning av hur dessa variabler kommer att utvecklas det kommande halvåret.
  • Svarsalternativen på respektive fråga är Lägre, Oförändrat, Högre eller Vet ej. Svaren blir sålunda av kvalitativ karaktär. När svaren sammanställs kan vi se hur stor andel av företagen som uppgett respektive svarsalternativ. Svaren ger däremot ingen kvantitativ information om hur mycket t ex antalet anställda har ökat eller minskat det senaste halvåret.
  • Vi beräknar ur detta ett nettotal, vilket är differensen mellan ”högre” och ”lägre”. Om nettotalet är positivt så är det således fler företag som uppgett ”högre” än ”lägre” och vice versa.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagsamhet ska locka elever till gymnasiet

UNG FÖRETAGSAMHET Maria Block, näringslivsutvecklare i Bromölla kommun, vill locka elever med företagsamhet som säljargument. Genom Ung Företagsamhet (UF) får eleverna testa på att driva företag på gymnasiet. En bra möjlighet som borde marknadsföras mer, menar hon.
NYHET Publicerad:

Utbildningschef vill satsa på ungt företagande

ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE Elever som får driva företag i skolan, via Ung Företagsamhet, har lägre sjukfrånvaro, är mer anställningsbara och har ofta högre ledande befattningar. Roger Svanberg, utbildningschef i Sölvesborg/Bromölla kommunförbund, vill satsa mer på entreprenörskap i skolan.
NYHET Publicerad:

Disktraseföretaget förbereder dem för arbetslivet

UNG FÖRETAGSAMHET Att få driva företag på gymnasiet skapar självkänsla och mod. Det menar eleverna Jacob Karlsson, Jakob Ottosson och Klara Carlsson som genom Ung Företagsamhet (UF) testat på att vara entreprenörer. Nu vill Furulundsskolan i Sölvesborg att fler ska få samma möjlighet.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ger win-win i kommunerna

FÖRETAGSKLIMAT Rättviksmodellen, där kommunal tillsyn faktureras i efterhand, gick från att vara utskälld till att bli föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. Intresset var stort när skaparna av modellen kom till Blekinge.
NYHET Publicerad:

Varg inspirerar ungas entreprenörskap

SKOLMATERIAL Gunilla Oveson är lärare i årskurs 6 på Fridlevstads skola i Karlskrona. För henne är Svenskt Näringslivs skolmaterial ett värdefullt hjälpmedel i det entreprenöriella lärandet. "Skola och näringsliv behöver samarbeta ännu mer", säger hon.
NYHET Publicerad:

Löfte om uthållighet

OPINIONSBILDARE Så kan vi då skriva 2018. Jag tycker det känns som inte alltför långt bort när jag skrev 2000 första gången. Vart har de åren tagit vägen? 2000 var året jag började min bana som företagens företrädare i Blekinge och att arbeta med opinionsbildning.
NYHET Publicerad:

Delar av LAS har blivit ålderdomliga

DEBATT Lagen om anställningsskydd skrevs för en annan tid. Nu håller den både företagare och medarbetare tillbaka. "Vi är redo att förhandla", skrever Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt näringsliv Blekinge, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

”Det är roligt när skolorna vill”

SAMVERKAN Skolorna har börjat närma sig näringslivet för att samverka med företagen. Det är en märkbar förändring jämfört med för några år sedan. "Det är en stor skillnad. För 5–6 år sedan blev jag nästan aldrig kontaktad av någon skola för studiebesök. Nu har vi ett par besök i veckan vissa perioder", säger Anna Lindqvist, vd för Jeppssons i Karlshamn.
NYHET Publicerad:

Entreprenöriella insatser gav vinst

FÖRETAGSAMHET Det är med företagande som med solrosor, får de rätt förutsättningar att växa skjuter de i höjden. För eleverna i Fridlevstad skola, Karlskrona, gav de entreprenöriella insatserna resultat och som pris fick de besöka ett företag i bilbranschen.
NYHET Publicerad:

Från ägarlett till ägarstyrt – så lyckas du

LEDARSKIFTE Det finns många olika framgångsfaktorer som kan få ett företag att utvecklas. Det handlar om att styra företaget på rätt sätt och med rätt kompetens. Men vad bör man som ägare tänka på när det är tid för att ta in en extern vd och vad bör vd:n har koll på, för att samspelet ska bli en potential för förtagets tillväxt?
NYHET Publicerad:

Grundskola och företag i gemensam tekniksatsning

TEKNIK Bättre samverkan mellan skola och näringliv krävs för en röd tråd av teknik i undervisning. Därför tog Volvo Cars och teknikklustret Techtank i slutet av november emot Olofströms kommuns NT-utvecklare för ett studiebesök.
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.
NYHET Publicerad:

”Vi dokumenterar ihjäl oss!”

FÖRETAGSBESÖK Företagen drunknar i pappersarbete och riskerar tappa betydande investeringar på grund av segdragna myndighetsprocesser. "Mängden dokumentation är kopiös" säger Johan Larsson, fabrikschef på Lyckeby Starch i Mjällby vid ett företagsbesök nyligen.
NYHET Publicerad:

Vinst för bästa växtkraften

SAMVERKAN Det lönar sig att vårda växtkraften. Det har inte minst eleverna i årskurs 6 på Hörviks skola, Sölvesborg, fått vara med om. Saga Olsson, Lisen Nilsson och Agnes Andersson odlade högsta solrosorna och vann företagsbesök för hela klassen. "Man kan aldrig i ett klassrum beskriva hur ett företag fungerar, det måste man ut på plats och se", säger läraren Mats Johnsson som följde med sina elever ut till Lyckeby Starch AB i Mjällby och Ottosson Truck i Norje.
NYHET Publicerad:

Blekinge julkalender 2017

JULKALENDER Julen är snart här och för att fira det har vi gått ner i arkiven och letat fram våra bästa artiklar och nyheter på vår hemsida genom åren. Håll till godo fram till julafton!
NYHET Publicerad:

Engagemanget är avgörande

FÖRETAGSBESÖK De är två helt olika företag, men båda satsar på nya och spännande idéer för att kunna växa i framtiden. Vi tog med riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) på företagsbesök till Johannishus Godsförvaltning i Ronneby och Contura Steel i Mörrum.
NYHET Publicerad:

Han ska få snurr på näringslivsarbetet i Karlshamn

FÖRETAGSKLIMAT Om ett år ska lotsfunktionen vara tillbaka, samarbetet med företagen stärkt och näringslivsenheten utökad med ytterligare en näringslivsutvecklare. Det är målet för Karlshamns nye näringslivschef Mathias Wijk.
NYHET Publicerad:

"Det är som en resa det här med företagande"

FÖRETAGSAMHET Stefan Nilsson, ägare och grundare till företaget PreFast AB i Sölvesborg, tillverkare av objektanpassade husmoduler och byggelement till byggindustrin, är en av de företagsamma entreprenörer som vågade ta steget och sadla om. I år har han utsetts till ”Årets Företagare i Sölvesborg”.
NYHET Publicerad:

Sölvesborg växlar upp insatserna

FÖRETAGSKLIMAT Nätverkande, dialog och samverkan stärker näringslivsutvecklingen och främjar företagsklimatet. Som ett fortsatt steg i att utveckla företagsklimatet i Sölvesborg och möta företagens önskemål, ökar näringslivsenheten genom samarrangemang antalet företagsträffar.
NYHET Publicerad:

Konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAG Det är så mycket man ska ha koll på som arbetsgivare, allt från nya regler som kommer till hur man hittar rätt medarbetare, men även vilket stöd som finns att få från olika organisationer. För råd och inspiration hölls därför nyligen en Arbetsgivardag i Blekinge för Svenskt Näringslivs medlemsföretag.