Ingen ljusnande framtid i Blekinge

NYHET Publicerad

KONJUNKTUREN I Blekinge har företagen inte en lika positiv bild av framtiden som de hade vid förra kvartalet. Även om man under de senaste sex månaderna haft en uppgång i produktion och försäljning så ser man nu med mera tillförsikt på de kommande sex månaderna. Man tror på lägre investeringar och färre antal anställda. Konjunkturvändningen i Europa skjuts framåt vilket gör att svensk export och företagens investeringar faller.

Anders Bornefalk

Anders Bornefalk, nationalekonom Svenskt Näringsliv.

Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för andra kvartalet 2013 med namnet ”Återvändarna” och av svaren från Blekinges företagarpanel om konjunkturläget.

Under ett lunchmöte i Karlshamn fick företagare, näringslivschefer med flera ta del av framtidsprognoserna i ekonomin. Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, presenterade såväl de internationella som nationella framtidsutsikterna för Sverige och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv, kompletterade med prognoserna för Blekinge.

 

De blekingska företagen hade vid första kvartalet högst framtidstro i riket vad det gällde produktion/försäljning och kommande anställningar. I den senaste bedömningen är det i tvärtom, man har lägst framtidstro när det gäller produktion/försäljning och är bland de fyra län i botten som tror på färre antal anställda.

– Det är hushållens konsumtion som står för tillväxten samtidigt som deras sparande är rekordhögt. Oro för tillväxten samt försiktighet inför framtida högre räntekostnader ligger bakom sparandet. Tillväxten blir 0,9 procent i år men stiger sedan till 2,1 procent 2014 då exporten ökar och företagen vågar investera, säger Anders.

Vad gäller investeringarna är det ett negativt netto på 10 % i Blekinge, det vill säga det är fler företag som tror på lägre investeringar än på högre de kommande sex månaderna. Utfallet under de senaste sex månaderna visade även det negativt netto om än bra ett par procent.

– Det lär dröja en bra bit in på 2014 innan vi ser en vändning i länet. Även om både jag och företagen hoppas på en snabbar vändning, men det är svårt att se den ljusningen nu. I synnerhetill exempelporten har det fortsatt tungt när kronan är stark och efterfrågan är svag från exportmarknader i Europa. Risken är stor att det kommer att bli smal och lång väg tillbaka, säger Carina.

I ett särskilt kapitel i rapporten har återflytt av verksamhet från utlandet, så kallat reshoring, studerats. Det senaste året har närmare sju procent av företag i riket med verksamhet utomlands flyttat hem vissa delar till Sverige. De främsta skälen till att återvända är att sänka kostnader eller säkerställa kvalitet. Den övervägande delen som flyttades tillbaka var produktion. Fler företag flyttade emellertid fortfarande ut verksamhet från Sverige än de som flyttade hem. De faktorer som driver återflytten i t.ex. USA har inte samma kraft i Sverige.

– Vi kan dock inte se återvändarna som en räddning på den situation som Blekinge eller Sverige befinner sig i. För att få fler återvändare måste konkurrenskraften här stärkas betydligt, säger Carina.

 

Svenskt Näringslivs företagarpanel

  • Svenskt Näringslivs företagarpanel är en internetbaserad undersökning som ställs till ett urval av Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Undersökningen genomförs kvartalsvis och startade hösten 2005. Antalet företag som medverkar i undersökningen har uppgår till ca 10 500. Svarsfrekvensen pendlar runt 50-55 procent.
  • Frågorna i den fasta delen är av konjunkturkaraktär där företagen får svara på frågor om hur antalet anställda, investeringarna och produktionen/försäljningen utvecklats det senaste halvåret samt en bedömning av hur dessa variabler kommer att utvecklas det kommande halvåret.
  • Svarsalternativen på respektive fråga är Lägre, Oförändrat, Högre eller Vet ej. Svaren blir sålunda av kvalitativ karaktär. När svaren sammanställs kan vi se hur stor andel av företagen som uppgett respektive svarsalternativ. Svaren ger däremot ingen kvantitativ information om hur mycket t ex antalet anställda har ökat eller minskat det senaste halvåret.
  • Vi beräknar ur detta ett nettotal, vilket är differensen mellan ”högre” och ”lägre”. Om nettotalet är positivt så är det således fler företag som uppgett ”högre” än ”lägre” och vice versa.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Checka In – där två världar möts

JOBBSKAPARNA Det är så fantastiskt roligt men samtidigt en stor och viktig utmaning, säger Anna Johansson som svar på varför hon startat en libanesisk restaurang i Sölvesborg. Företaget är ett resultat av att nyanlända kom till ett asylboende i Sölvesborg 2014.
NYHET Publicerad:

"Här får vi se hur det fungerar i verkligheten"

SAMARBETE Victoria Hallberg och Felicia Eriksson är två företagsamma elever på Vägga Gymnasieskola som har valt att praktisera hos riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) från Blekinge. Företagsamhet och näringslivsfrågor är en självklar del på agendan.
NYHET Publicerad:

Stora krav ställs på små företag

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Annicka Engblom, moderat riksdagsledamot från Blekinge, möter gärna företagare för att diskutera olika frågeställningar som företagen har i sin vardag. Oavsett bransch så är det ofta frågor om regelkrångel, skatter och anställningsfrågor som lyfts fram från företagarna. Kraven på företagen är stora och omfattande och tar oftast ingen hänsyn till företagens storlek.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparna är hjältar – det vill vi uppmärksamma

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Vill vi att fler ska förverkliga sina idéer och starta företag krävs rätt förutsättningar. Därför vill vi under april månad rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna", säger regionchef Carina Centrén.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap på riktigt

UNG FÖRETAGSAMHET Årets upplaga av Ung Företagsamhets mässa i Blekinge/Bromölla slog nytt rekord! 140 utställande UF-företag och över 300 UF-elever vittnade än en gång om gymnasieelevers företagsamhet och drivkraft.
NYHET Publicerad:

”Var tydligare med vad ni står för”

DIALOGMÖTE Politikerna missar att vara tydliga med hur de partiideologiskt vill driva de samhällsutvecklande frågorna, däribland näringslivslivsfrågorna. Det var ett av budskapen när företagare i Blekinge nyligen mötte politikerna i Karlskrona för samtal kring företagsutveckling och näringslivsfrågor.
NYHET Publicerad:

Företagen hjälper Karlskrona att bli en bättre stad

FÖRETAGSKLIMAT Bättre service till en billigare kostnad. Det är vad många kommuner hoppas att digitaliseringen ska kunna skapa. Karlskrona ligger långt fram i utvecklingen, mycket tack vare täta samarbeten med företagen. ”Vi måste samverka för att dra nytta av utvecklingen”, säger Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän från sydöstra Sverige träffades.
NYHET Publicerad:

Förenkla regelverket och turismsatsningar

FÖRETAGSKLIMAT För att små företag ska ha en rimlig chans att leverera till det offentliga måste det till förenklingar i upphandlingarna. Det var en av de frågeställningar som företagare i Ronneby framförde när de på ett 9-möte mötte politikerna i dialog om den lokala näringslivsutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Nyfikna femmor på tur i Volvos spännande värld

SAMVERKAN ”Skolan ska inte vara en skyddad verkstad”, anser Anna-Mari Chroscielewski, klasslärare i årskurs 5, Vilboksskolan i Olofström. Därför var hon snar att nappa på möjligheten att låta sina elever uppleva hur det är att jobba på Volvo.
NYHET Publicerad:

Våra politiker, vad gör ni om förslaget går igenom?

KOMMENTAR Över 3000 barn och ungdomar går i privata skolor i Blekinge. Deras skolor riskerar att stänga ned om regeringen får igenom sitt förslag om vinsttak i välfärden. En färsk rapport från PWC visar att 9 av 10 elever, anställda och brukare går i välfärdsverksamheter som kan tvingas stänga. Min fråga till politikerna i länet är: vad gör ni om förslaget går igenom?
NYHET Publicerad:

Olofström sätter näringslivsklimatet i fokus

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en bred vilja och ett engagemang i Olofström för att förbättra företagsklimatet. För att nå resultat krävs nu mer samarbete och ökad dialog mellan kommun och näringsliv, men även mer information om allt vad kommunen gör. "Det händer mycket mer i kommunen än vad som kommer fram", säger Frank Arnesson, vd Säljfast AB.
NYHET Publicerad:

Företagsamhet ska locka elever till gymnasiet

UNG FÖRETAGSAMHET Maria Block, näringslivsutvecklare i Bromölla kommun, vill locka elever med företagsamhet som säljargument. Genom Ung Företagsamhet (UF) får eleverna testa på att driva företag på gymnasiet. En bra möjlighet som borde marknadsföras mer, menar hon.
NYHET Publicerad:

Utbildningschef vill satsa på ungt företagande

ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE Elever som får driva företag i skolan, via Ung Företagsamhet, har lägre sjukfrånvaro, är mer anställningsbara och har ofta högre ledande befattningar. Roger Svanberg, utbildningschef i Sölvesborg/Bromölla kommunförbund, vill satsa mer på entreprenörskap i skolan.
NYHET Publicerad:

Disktraseföretaget förbereder dem för arbetslivet

UNG FÖRETAGSAMHET Att få driva företag på gymnasiet skapar självkänsla och mod. Det menar eleverna Jacob Karlsson, Jakob Ottosson och Klara Carlsson som genom Ung Företagsamhet (UF) testat på att vara entreprenörer. Nu vill Furulundsskolan i Sölvesborg att fler ska få samma möjlighet.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ger win-win i kommunerna

FÖRETAGSKLIMAT Rättviksmodellen, där kommunal tillsyn faktureras i efterhand, gick från att vara utskälld till att bli föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. Intresset var stort när skaparna av modellen kom till Blekinge.
NYHET Publicerad:

Varg inspirerar ungas entreprenörskap

SKOLMATERIAL Gunilla Oveson är lärare i årskurs 6 på Fridlevstads skola i Karlskrona. För henne är Svenskt Näringslivs skolmaterial ett värdefullt hjälpmedel i det entreprenöriella lärandet. "Skola och näringsliv behöver samarbeta ännu mer", säger hon.
NYHET Publicerad:

Löfte om uthållighet

OPINIONSBILDARE Så kan vi då skriva 2018. Jag tycker det känns som inte alltför långt bort när jag skrev 2000 första gången. Vart har de åren tagit vägen? 2000 var året jag började min bana som företagens företrädare i Blekinge och att arbeta med opinionsbildning.
NYHET Publicerad:

Delar av LAS har blivit ålderdomliga

DEBATT Lagen om anställningsskydd skrevs för en annan tid. Nu håller den både företagare och medarbetare tillbaka. "Vi är redo att förhandla", skriver Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt näringsliv Blekinge, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

”Det är roligt när skolorna vill”

SAMVERKAN Skolorna har börjat närma sig näringslivet för att samverka med företagen. Det är en märkbar förändring jämfört med för några år sedan. "Det är en stor skillnad. För 5–6 år sedan blev jag nästan aldrig kontaktad av någon skola för studiebesök. Nu har vi ett par besök i veckan vissa perioder", säger Anna Lindqvist, vd för Jeppssons i Karlshamn.
NYHET Publicerad:

Entreprenöriella insatser gav vinst

FÖRETAGSAMHET Det är med företagande som med solrosor, får de rätt förutsättningar att växa skjuter de i höjden. För eleverna i Fridlevstad skola, Karlskrona, gav de entreprenöriella insatserna resultat och som pris fick de besöka ett företag i bilbranschen.