Sommarentreprenörerna ger unga innovatörer chansen att förverkliga sina företagsidéer och drivkraften att våga starta eget. Nyligen hölls avslutning på årets upplaga av Sommarentreprenörerna 2016 i Blekinge/Bromölla där drygt 20-talet deltagare hade tagit chansen att driva egna företag och vara sina egna chefer.
Hur vet man om företagsidén håller om man inte får testa? Vilka utmaningar och eventuella hinder kan man som företagare ställas inför och hur kan man ta sig an dem? Detta och mycket annat kring företagande och entreprenörskap har ett 20-tal unga företagare under några intensiva veckor i sommar fått lära sig.
Sommarentreprenörerna genomfördes i år för fjärde gången och deltagarna har varit gymnasieungdomar från hela Blekinge och ungdomar i årskurs 9 från Bromölla. Bakom projektet står UF, Ung företagsamhet, som tillsammans med kommunerna och länsstyrelsen svarat för genomförandet.
I början av augusti hölls avslutning för Sommarentreprenörerna 2016 och på plats var förutom deltagarna själva, även representanter från bland annat kommunernas näringslivsenheter för att dela ut diplom och intyg.
Sommarentreprenörerna har blivit ett betydande företagsfrämjande inslag i kommunernas näringslivsarbete där attityden till företagande och entreprenörskap har förändrats. Entreprenöriellt lärande och prioriterade näringslivsutvecklande satsningar bland unga är numera rumsrena inslag på den offentliga agendan.
– Vi kommuner tjänar på satsningar och projekt som Sommarentreprenörerna. Vi investerar i framtid, det här är våra blivande företag och det är genom att synliggöra de unga entreprenörernas idéer och drivkraft som vi kan få den gynnsamma företagsutveckling vi önskar och behöver för ett positivt näringslivsklimat och fler arbetstillfällen, säger Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby.
En bredare bas av entreprenörer och företag är nödvändigt för tillväxt och samhällsutveckling.
– Vi har en kommun som i generationer har utbildat för en anställning, vi behöver fler och olika insatser för att också utbilda för entreprenörskap. Sommarentreprenörerna och Ung företagsamhet med sina verksamheter är två viktiga aktiviteter som gör att vi får fler entreprenörer. Det är ett långsiktigt arbete där vi som jobbar med företagsfrämjande insatser inspirerar varandra, säger Ingela Håkansson, näringslivsenheten i Olofström.
För Felix Martinsson har Sommarentreprenörerna varit dörröppnaren till fortsatt företagsamhet.
– Det här är bara början. Jag tror verkligen på min idé, det har gått bra i sommar och jag har fått kontakt med ett amerikanskt företag som är intresserat av mina motivationskort. Nu blir det internationell karriär, säger Felix Martinsson, som har drivit företaget SweNix Motivation Studios.
Hans affärsidé har varit att skapa visuella kort med motiverande texter och citat på egna fotografier.
– Sommarentreprenörerna har varit en stor hjälp, jag har lärt mig hur man driver ett företag och hur viktigt det är med marknadsföring och att man måste investera i marknadsföring för att synas. Jag har fått en bra start med många nya kontakter och verkligen kunna bygga upp en grund för mitt företag. Nu vill jag utveckla min idé ännu mer.
Elias Gustavsson satsade på service i sommarstugeområde i hemkommunen. Hans affärsidé var att leverera frukostfrallor 2–3 dagar i veckan under juli månad.
– Jag har testat på att leverera frukostfrallor tidigare och vet att det är en uppskattad tjänst. När de boende kom för att hämta sin morgontidning vid brevlådorna fanns jag på plats för att leverera nybakade frallor som jag hämtat hos bageriet precis innan, säger Elias Gustavsson, som drivit företaget Sommarfrallan.
I höst väntar UF-företag för Elias Gustavsson, något han ser fram emot att få dra igång.
– Då har jag en bra plattform efter sommarentreprenörerna. Jag tycker fler borde testa att driva sommarföretag. Man knyter kontakter och lär sig hur ett företag fungerar och bör fungera. Det är nyttigt för alla, oavsett om man startar eget eller väljer att jobba som anställd. Man får kunskap och förståelse för företagande.
Krisztina Andersson