NYHET1 december 2017

Vinst för bästa växtkraften

Det lönar sig att vårda växtkraften. Det har inte minst eleverna i årskurs 6 på Hörviks skola, Sölvesborg, fått vara med om. Saga Olsson, Lisen Nilsson och Agnes Andersson odlade högsta solrosorna och vann företagsbesök för hela klassen.

Entreprenörskap i skolan funkar bäst när man har nära samarbete med företagen och får möjlighet att besöka arbetsplatserna.

– Man kan aldrig i ett klassrum beskriva hur ett företag fungerar, det måste man ut på plats och se. Det är en jätteviktig del när vi pratar om hur samhället fungerar och är uppbyggt, säger Mats Johnsson, lärare, som tillsammans med kollegan Anneli Mattsson fick följa med skolklassen på företagsbesöken.

Anneli Mattsson och Mats Johnsson, lärare, efterlyser möjligheter för skolorna att kunna göra fler företagsbesök.
Foto: Krisztina Andersson

Företagsbesöken genomfördes inom ramen för initiativet Gilla #företagsamhet, en riktad satsning som genomförs av Svenskt Näringsliv. Syftet är att skapa en djupare förståelse för företagen och deras villkor för förbättrade tillväxtmöjligheter.

För ökad välfärd och gynnsam samhällsutveckling krävs att fler vågar förverkliga idéer och företagsdrömmar och därigenom också bidra till att fler arbetstillfällen skapas.

Solrosmuggar delades under våren ut i samband med möten eller aktiviteter där politiker, företag och allmänhet medverkade. I samband med årets genomförande deltog även skolklasser i Blekinge i kampanjen och fick vara med och tävla om att odla högsta solrosen.

Av de skolelever som deltog i Sölvesborgs kommun lyckades Saga, Lisen och Agnes på Hörviks skola bäst med sina solrosor.

– Jag var noga med att vattna så det inte skulle bli för torrt, säger Lisen Nilsson och kompisarna nickar instämmande.

Först ut att få besök var Lyckeby Starch AB i Mjällby där fabrikschefen Johan Larsson tog emot och visade eleverna runt på anläggningen.

På Ottosson Truck i Norje fick eleverna veta mer om trucktillverkning och vilka andra yrkesområden som finns på företaget.

– Det är kul, man får veta en massa som man inte visste innan och se hur det ser ut i fabriken, säger Saga Olsson.

Anneli Mattsson, lärare, önskar att fler skolor får möjligheter att besöka arbetsplatser.

– För många är det kanske enda gången man får komma ut och se hur en verkstad ser ut och hur en tillverkning går till. Det blir också mer verkligt för eleverna när vi kommer tillbaka till skolan sedan och efterarbetar om det vi har sett och fått lära oss, då är det också lättare att ta till sig kunskapen.

Krisztina Andersson

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist