Falu Rödfärg stärker greppet om sitt varumärke

NYHET Publicerad

GLOBALISERING Nu stärker Falu Rödfärg greppet om sitt värdefulla varumärke. Den tidigare modellen med licenstillverkare som sålt färgen i eget namn var på väg att förstöra varumärket. Nu vid årsskiftet övertog därför Falu Rödfärg all försäljning och behåller en tillverkare som underleverantör, Rötmotaverken i Falun.

Pernilla Wigren, vd för Stora Kopparbergs Bergslags AB och företaget bakom Falu Rödfärg.

"Det är en ändlig råvara vi arbetar med. Det sätter hela vår verksamhet i ett annat perspektiv. Med nuvarande produktionstakt räcker råvaran mellan 80-100 år", berättar Penilla Wigren.

- Vi måste skydda och utveckla varumärket. Den här förändringen innebär att vi kommer närmare våra kunder samtidigt som omsättningen trefaldigas i ett enda slag, säger Pernilla Wigren.

Hon är sedan 2001 VD för Stora , som är ett helägt dotterbolag till Stora Enso och som är företaget bakom Falu Rödfärg.

Ett första steg togs redan 2006 då man bestämde att färgen bara fick säljas i en burkdesign. Samtidigt minskades antalet licenstillverkare. Reaktionen blev att en hel rad kopior introducerades på marknaden.

- Vi tappade ungefär 40 procent till kopiorna. Hela varumärket Falu Rödfärg var på väg att gå oss ur händerna, förklarar Pernilla Wigren.

Företaget satte snabbt in motåtgärder
- Vi valde att kommunicera till både konsumenter och återförsäljare att det bara finns en Falu Rödfärg. Vi talade också om var skillnaderna mot kopiorna låg. Nu tar vi nästa steg genom att ta över den strategiska uppgift som försäljningsansvaret innebär, säger Pernilla Wigren och menar att man på det sättet ”säkrar en långsiktig överlevnad för ett av Sveriges mest kända varumärken”.

Nyordningen kommer alltså att ge en kraftigt ökad omsättning. Företaget har för närvarande 14 medarbetare. Vissa nyanställningar blir aktuella. En marknadschef har redan börjat och ytterligare några personer ska rekryteras inom kort.

Stora Kopparbergs Bergslags AB ligger i omedelbar anslutning till Falu Gruva. I ett antal jättelika varphögar precis intill finns råvaran för tillverkning av Falu Rödfärg. Ungefär 12 000 ton varp – dessa rester från den månghundraåriga malmbrytningen – tas årligen ur dessa högar och förs till slamning. I den processen tvättas den mest finfördelade rödmullen fram och går vidare i produktionen. Det allra mesta – så där 90 procent – hamnar åter i varphögarna för fortsatt söndervittring.

- Det är en ändlig råvara vi arbetar med. Det sätter hela vår verksamhet i ett annat perspektiv. Med den nuvarande produktionstakten räcker råvaran mellan 80 och 100 år till. Det är en relativt kort period i sammanhanget, om man tänker på att Falu Rödfärg tillverkats oavbrutet sedan 1764, påpekar Pernilla Wigren.

- Vår vision, fortsätter hon, är att finnas på den svenska marknaden under mycket lång tid framöver. Därför väljer vi att inte göra några stora ansträngningar på exportsidan. Råvaran räcker inte till för det.

Exportandelen ligger på blygsamma fem procent. Försäljningen går främst till Finland, Tyskland och de baltiska länderna. Falu Rödfärg säljs också till några kunder i Chile och Japan.

- Ryssland skulle säkert kunna bli en stor marknad för oss, men där skyndar vi långsamt, säger Pernilla Wigren.

Det internationella intresset för Falu Rödfärg blommar just nu upp i Frankrike. Svenska Kulturhuset i Paris ordnar nämligen en fotoutställning baserad på boken De röda husen. På Kulturhusets innergård finns ett rött dass att beskåda. I april fortsätter utställningen till Washington.

- Det är ett roligt sätt att visa upp en del av det svenska kulturarvet, menar Pernilla Wigren.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Att vara företagsam är att vara fri

FRI FÖRETAGSAMHET Möt Linda Dackell som driver Spa Gamla Gefle och Helene Åkerlind från Ung Företagsamhet
NYHET Publicerad:

"Svårt att driva företag i Sverige"

FRI FÖRETAGSAMHET "Redan som 14-åring började jag jobba på lov och ledigheter. Att flera av oss barn skulle starta eget så småningom, det var mer eller mindre självklart", säger Cheuk Lam, som driver Lams Terrass tillsammans med brodern Tony.
NYHET Publicerad:

Från två par skor till skoaffär

FRI FÖRETAGSAMHET "Innan jag träffade min fru hade jag två par skor, ett par träskor och ett par sportskor. Svärfar, Anders Berglöv, hade däremot sedan början på 70-talet haft butiken full av skor på Flanör", säger Stefan Ullström, VD för Din Sko Gävle AB.
NYHET Publicerad:

Ett arbete med välfärdens baksida

Socionomerna Thomas Kempke och Leif Sundberg såg en brist i kommunens familjehemsverksamhet och beslöt sig för att starta Spindeln, ett familjehemsvårdföretag som erbjuder behandling, utredning och konsulentstödd familjehemsplacering.
NYHET Publicerad:

Privat omsorg till utsatta ungdomar

FÖRETAGARE I FOKUS Catharina Åberg vill inte bli profet i sin egen hemstad. Men hon vill ha samma förutsättningar för sitt företagande som alla andra. Hon driver Provide Omsorg AB i Västerås och har mycket erfarenhet av hur det är att vara privat på en marknad som domineras av kommunen.
NYHET Publicerad:

Finskspråkigt seniorboende en framgång i Stockholm

FÖRETAGARE I FOKUS Många politiker är positiva till Anssi Pajuvirtas finsktalande seniorboende. Men bara i slutna rum, i offentlighetens ljus tar man gärna avstånd från möjligheterna att driva privat omsorg. ”Det vore bättre om man utgick ifrån de äldres behov istället för från ideologin när man diskuterar privata alternativ” menar Anssi Pajuvirta.
NYHET Publicerad:

Vi har delat ansvar för företagsklimatet

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT - I många frågor finns en samsyn mellan näringslivet och kommunen. Vi har ett gemensamt ansvar för företagsklimatet. Det är orättvist att alltid enbart lasta kommunen för det som kanske är negativt. Också företagen har förstås ett ansvar i det här sammanhanget. Det säger Camilla Rudberg, VD för Pressmaster AB i Älvdalen.
NYHET Publicerad:

Småföretagsfrågor i fokus på Bergby Gård

FÖRETAGSBESÖK Det är bråda tider på konferensanläggningen Bergby Gård i Roslagen. Ägaren Lena Johansson ser ljust på framtiden och har mycket bokningar men tog sig tid att diskutera frågor som är viktiga för småföretagare med Norrtälje kommuns näringslivschef Dan Löfgren
NYHET Publicerad:

Produktutveckling ger Pressmaster framgång

GLOBALISERING Med sina nästan 100 medarbetare och med en omsättning på knappt 100 miljoner är Pressmaster det klart största industriföretaget i Älvdalens kommun. Den strategi som Pressmaster arbetar efter är att förutom en ständig produktutveckling, öka koncentration på de marknader där företaget redan finns. Inte minst i södra Europa och i Centraleuropa känner man en kraftig medvind.
NYHET Publicerad:

Mafi låter andra sköta tillverkningen

Teknikföretaget Mafi i Mora har ett 10-tal anställda, men ger i själva verket sysselsättning åt 100-tals personer. Försäljning, konstruktion, produktutveckling och logistik ligger i det egna företaget. Däremot har Mafi valt att låta andra sköta tillverkningen och monteringen. - Det är viktigt att koncentrera sig på det man är bäst på, förklarar Pierre Bengtsson, som är VD och som äger företaget tillsammans med Mica Hohenthal.
NYHET Publicerad:

Från konstnär till företagare i IT-branschen

FRI FÖRETAGSAMHET - Som 16-åring tog jag ett stort beslut. På grund av min skoltrötthet hoppade jag av gymnasiet för att satsa på något jag tyckte om – musik. Så börjar Ann Klefbohm, nu delägare i Base Media Sverige AB i Umeå, sin berättelse. Base Media Sverige AB har idag ett dotterbolag i Vilhelmina och är sex anställda. - Vad är egentligen det värsta som kan hända? Vad är så farligt med att misslyckas? Det finns aldrig bara en lösning, går det åt pipsvängen kan man alltid hitta en bakdörr, fortsätter Ann Klefbohm.
NYHET Publicerad:

Affärsidén föddes i en solstol

FRI FÖRETAGSAMHET Min affärsidé föddes i en solstol på Cypern. En film om en fabrik i USA där man tillverkade fjädrar hade bitit sig fast i mitt minne. Där bestod personalen av enbart pensionärer, berättar Gunbritt Nyberg som idag äger och driver Senioruthyrning i Umeå.
NYHET Publicerad:

CCS expansion fortsätter

ENTREPRENÖRSKAP Läkemedelsföretaget CCS i Borlänge har under de senaste åren expanderat kraftigt. - Framtiden ser ljus ut. Det verkar positivt, men konsekvenserna av Apotekets avreglering är ett visst osäkerhetsmoment, konstaterar Jonas Nilsson, företagets VD sedan 1997.
NYHET Publicerad:

Jobbet är min hobby

FRI FÖRETAGSAMHET "Skillnaden mellan en traditionell reklambyrå och vår, är att vi inte kan någonting om reklam. Det är vår främsta konkurrensfördel." Det säger Victor Hillebjörk som äger och driver Glad Reklam i Umeå. Företaget som prisades som Årets Unga Företagare vid Umeågalan 2007. - För mig är jobbet min hobby och jag kan aldrig i världen tänka mig något annat än att vara egen, fortsätter Victor.
NYHET Publicerad:

Nästa hållplats: Wipro

GLOBALISERINGSRESAN Cylindrar är hårda, Wipro är mjukt. Det senare är dock inget som hindrar företaget från att hävda sig på en tuff marknad.
NYHET Publicerad:

Första anhalt: CyberCom

GLOBALISERINGSRESAN Lokal närvaro och global räckvidd är CyberComs mantra. En strategi som gjort Östersund till en hyfsat central plats på jordklotet.
NYHET Publicerad:

Från skolfik till hotellägare

FRI FÖRETAGSAMHET "Ett skolfik i Bräcke var mitt första projekt. Jag var 13 år och det fanns inget fik på skolan, varpå jag snabbt räknade ut att man borde kunna tjäna lite pengar där. Ett år senare köpte jag en camping med tillhörande kiosk för 50 000 kronor." Det berättar Stefan Karlsson som idag äger och driver bland annat Hotell Lappland i Lycksele. Hotellet som de senaste elva åren varit Sveriges lönsammaste hotell.
NYHET Publicerad:

Skattesystemet ett hot

FÖRETAGARE OM SKATTER Dagens skatteregler i kombination med nyckfulla råvarupriser gör framtiden osäker för det lilla företaget.
– Om guldpriset ökar väldigt kraftigt under ett och samma räkenskapsår, kan vinsten för ett litet företag snabbt förvandlas till en skatteskuld, säger Örjan Schalin på Schalins Ringar i Östersund.
NYHET Publicerad:

Hallå där: Varför åker du på Framtidsmötet i Stockholm

FRAMTIDSMÖTET Den 22 maj samlar Svenskt Näringsliv cirka 900 av sina medlemsföretagare från hela Sverige till ett Framtidsmöte. Där man bland annat kommer att diskutera olika aktuella frågor samt lyssna på statsminister Fredrik Reinfeldt som besöker mötet. - Det är otroligt viktigt att delta i diskussionerna om hur vi ska förbättra villkoren för företagen. Jag vill försöka tillföra något från min erfarenhet, det säger Lars Brandt, ägare till Seaflex och en av deltagarna vid Framtidsmötet.
NYHET Publicerad:

Att "slå på trån" ger internationellt gensvar

GLOBALISERING "Globalisering innebär ibland någonting annorlunda mot vad vi är vana. Men oftast är detta annorlunda något bättre. Man kan ju inte bromsa för någonting som man inte känner till". Det säger Håkan Ljung vd vid Fors Industrier i Bispgården. Här är man sedan länge vana vid internationella kunder både på den nordiska och globala marknaden.