NYHET31 mars 2017

Inställning och attityd i dina samtal och möten är avgörande

Den sista delen, som jag kommer skriva, har för mig varit otroligt viktig. Det är ingen raketforskning utan tvärt om, för många bara sunt förnuft. Jag tänker ändå att denna text kanske kan hjälpa någon som känner att de kör fast innan de ens har hunnit börja.

Tom Sakofall, Nuvida AB

Som företagare är man ständigt beroende av andra människor. Om du inte lyckas få personer runt omkring dig på din sida, så kommer du inte att komma långt. Det tar i alla fall betydligt längre tid och kräver mer energi än vad det behöver göra egentligen.

Jag tror att inställningen och attityden i ett samtal eller möte är avgörande. Jag försöker alltid att hålla en trevlig och god ton i samtal och på möten. Genom att vara positiv och trevlig så kommer det att smitta av sig på personen du har kontakt med. Detta skapar bättre förutsättningar till att få igenom din vilja.

Detta är sunt förnuft för de flesta men jag tror ändå många glömmer bort hur viktigt det faktiskt är. Försök att i allt du gör sprida glädje och positivitet.

I en första kontakt med en person så har du ofta ingen som helst nytta av att bevisa dig. Tänk istället tvärt om. Tänk ”vänd kappan efter vinden” och ”stryk medhårs”. Förminska dig själv och låt personen på andra sidan växa. Du kommer inte att uppfattas som okunnig så länge du kan förmedla ditt budskap. Du kommer istället att uppfattas som en glad och trevlig person med bra idéer. Vem vill inte jobba vidare med, eller hjälpa en sådan?

För mig har detta betytt hur mycket som helst. Den här insikten har gjort att jag ganska enkelt ”trillat in” på nya banor och nya möjligheter har kommit till mig.

När jag precis hade börjat läsa till Fastighetsmäklare så anmälde jag mig till Mäklarmässan i Stockholm där personer från hela Sverige inom branschen möttes varje år. De hade ett inslag som hette ”speedrekrytering” vilket gick ut på att man skulle presentera sig själv på tre minuter för tretton mäklarföretag i Stockholm som fanns representerade. Jag kunde vid det här laget ingenting om mäkleri men trots detta kontaktade elva företag mig veckan efter och ville ses för en längre intervju. Eftersom jag saknade erfarenhet från branschen så var min taktik att framhäva mitt driv genom en ödmjuk, positiv och energifylld presentation. Efter detta så tog jag anställning hos ett av företagen och började parallellt med studier att jobba med försäljning via telefon. Även inom telefonförsäljning så fungerade taktiken hur bra som helst vilket ledde till många nya affärer.

Din attityd är viktig oavsett vem du pratar med. Det spelar ingen roll om det gäller en person i kundtjänst, en potentiell kund, en beslutsfattare på kommun/myndighet eller en framtida samarbetspartner. Se till att du hela tiden försöker vara positiv. Även om du ibland bara vill be någon dra åt he***** så kommer det inte på något sätt att gynna dig. Om du nu måste få en urladdning så vänta med den till samtalet eller mötet är över. Det är så många gånger som jag själv har haft lust att skrika åt någon, och ibland har det hänt, men det har aldrig någonsin varit framgångsrikt.

Jag försöker ofta se mitt arbete som ett spel där man tar sig runt alla hinder och utmaningar som kommer. Detta är en självklar verklighet som företagare men genom att jobba med sin inställning och attityd så kommer allt gå smidigare. Genom att ta sig förbi dessa hinder så kommer du tillslut i mål.

Jag hoppas att någon har fått lite tips och inspiration av mina texter. Tack för att ni tog er tiden att läsa dom. Vi ses!

Tom Sakofall, Nuvida AB,

Småföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist