NYHET22 januari 2019

Säljyrket borde vara ett högstatusjobb

Statusen på säljyrket behöver höjas i Sverige. Det anser Daniel Erlandsson, vd på Din Elonbutik. "Allt med sälj är en avgörande kompetens i dag. Varför inte starta ett gymnasieprogram med säljinriktning?"

Din Elonbutik består i dagsläget av tolv butiker som säljer och installerar vitvaror, elektronik och värmepumpar. VD:n Daniel Erlandsson tror på den fysiska handeln.

– Jag är helt säker på att den fysiska handeln kommer att finnas kvar. Näthandeln växer absolut och snart kommer Amazon att ta jättestor plats, men näthandeln tar flest marknadsandelar från dåliga fysiska aktörer. De bra kommer att överleva.

För fyra år sedan fick han erbjudandet om att gå in som vd och delägare i Din Elonbutik-kedjan. Då jobbade han som försäljningschef.

– Jag såg en stor potential i företaget. Vi har ett produktsortiment som gemene man inte har expertkunskaper om och kunderna behöver ofta rådgivning. Då är den fysiska butiken väldigt bra. Många vill ha råd och tips och gärna en säljare som man känner igen.

Under förra ökade företaget sin omsättning med 18 procent, i en bransch som på det hela taget tappar.

– Vi växer med våra medarbetares kraft. Vi jobbar till exempel inte med provision, som jag ser det är behovet av provision en avsaknad av bra ledarskap. Det är bättre att ha en högre grundlön och vara trygg med det. Provisionslöner skapar oseriösa säljare. Det ska inte vara säljarens privatekonomi som står på spel om kunden väljer den ena eller andra dammsugaren.

Företaget har också valt att satsa på heltidsanställningar, något som är ovanligt inom detaljhandeln.

– Jag tror att det är svårt att få människor att brinna för företaget om man jobbar deltid.

Heltid får medarbetarna att prestera mer och ta ett större ansvar. Det blir också en trygghet för kunderna att alltid ha samma ansikten när man kommer in i butiken. Nu när det blir allt svårare att hitta medarbetare kommer de duktigaste att söka sig till de företag där de känner sig bäst behandlade.

I takt med att företaget växer behöver man också nyanställa. Men det blir allt tuffare att hitta rätt personal.

– Hos oss har vi säljare, installatörer och butikschefer. I alla funktioner är det viktigt att man har social kompetens och verkligen vill hjälpa kunden. Vi lär upp dem hos oss, det viktigaste är att man tycker om att jobba med människor, säger Daniel Erlandsson, som vill höja säljaryrkets status.

– Alla kan inte sälja. I USA är säljare ett högstatusjobb och det borde det vara hos oss också.

Han anser att Sverige behöver ett gymnasieprogram med säljinriktning.

– Det finns ju handelsprogrammet, men min erfarenhet är att det är mest inriktat på kassörstjänst. Man har nytta av att vara bra på försäljning hela livet och jag tror verkligen att det skulle behövas.

På Din Elonbutik får nyanställda gå parallellt med befintlig personal för att lära upp sig. Alla passar inte som säljare, men för den som kan sälja vitvaror och elektronik ser framtiden ljus ut, menar Daniel Erlandsson.

– Det är kapitalstarka branscher och man får kämpa lite som säljare. Mycket handlar om att sätta sig in i kundens behov och förenkla vardagen för den som kommer in i butik. Där kommer produktkunskapen in, är man en stor barnfamilj passar en viss dammsugare bättre än en annan, och så vidare. Blir man duktig här så kan man sälja mycket annat också.

Kompetensförsörjning
Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist