Sänkta arbetsgivaravgifter gav 16 000 nya jobb

NYHET Publicerad

SKATTER Sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga 2007 ledde till 16 400 nya jobb i hela landet.  Det visar en ny studie från Handelns utredningsinstitut, HUI. "När arbetsgivaravgiften höjdes igen blev vi tvungna att skära ner på antalet anställda", säger Mats Nobelius, VD på Leksand Resort.

Den 1 juli 2007 sänktes arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19-25 år med elva procentenheter. Denna sänkning kompletterades sedan med ytterligare en sänkning på sex procentenheter den 1 januari 2009. I samband med den andra sänkningen utökades målgruppen till att innefatta alla arbetstagare under 27 år.

Enligt en tidigare undersökning från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, ledde sänkningen till mellan 6000 och 10 000 nya jobb. Den nya studien från HUI visar att den siffran är för lågt räknad.  

– Våra resultat visar att sänkta arbetskraftskostnader leder till att företagen ökar antalet anställda och att tidigare undersökningar har underskattat sysselsättningseffekten av de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga. Sänkta arbetskraftskostnader kan därför vara ett effektivt sätt att underlätta arbetsmarknadsetableringen för de grupper av arbetstagare som idag har svårigheter att få en anställning, till exempel utrikes födda, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor på HUI.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet höjde arbetsgivaravgiften för unga igen, efter valet 2014, blev det kännbart för företag med många unga på lönelistan. På Leksand Resort, som bland annat driver Leksand Sommarland, innebar höjningen en minskning av antalet arbetstillfällen.

mats_nobelius

Mats Nobelius, VD på Leksand Resort

– Vi fick ökade kostnader på en halv miljon och det måste vi ta någonstans. Det ledde till att mellan tolv och femton ungdomar inte fick jobb den sommaren, jämfört med tidigare år, säger Mats Nobelius, VD.

Varje sommar säsongsanställer Leksand Resort mellan 220 och 230 personer.

– Vi är en stor arbetsgivare på sommaren i Leksand. För oss som anställer många ungdomar blev beslutet kännbart. Om arbetsgivaravgiften skulle sänkas igen skulle vi kunna ta in lite mer personal för att avlasta de befintliga och samtidigt kunna erbjuda en bättre service till våra besökare.

Ett liknande svar ger Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort. Varje vintersäsong anställer de 250 personer i skidanläggningen.

Gustav Eriksson

Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort

Foto: Håkan Olsén

– Merparten är ungdomar, många har precis pluggat klart och har sin första anställning hos oss. Vi erbjuder internutbildningar inom många områden och det gör det här till ett perfekt första instegsjobb för unga, resonerar han.

Även för Kläppen Ski Resort blev det kännbart när arbetsgivaravgiften för unga höjdes igen.

– Eftersom vi samtidigt gjorde stora investeringar behövde vi inte minska på personal, tvärtom, men det här beslutet slog hårt ekonomiskt och syntes på sista raden. Vi har tvingats vara mer försiktiga i bemanningen och det påverkar ju gästerna i slutändan. Inom servicebranschen är det alltid en fördel att vara välbemannade och om avgiften skulle sänkas igen kommer vi anställa mer personal och ge fler unga möjligheten till jobb.

Hela rapporten från HUI kan läsas här.

Karin Janson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Viktigt att vi inte bara pratar om Google"

FÖRETAGSKLIMAT Om Google bygger serverhallar i Horndal innebär det ett lyft för regionen, menar Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S). "Jag tror att de kommer att locka kompetens till länet som blir till nytta för alla. Men grunden i tillväxtarbetet är fortfarande våra aktiva företag".
NYHET Publicerad:

Näringslivsfrågorna ges högsta prioritet i Hedemora

FÖRETAGSKLIMAT Att förbättra för näringslivet är en prioriterad fråga för Hedemoras styrande koalition. "Vi sitter verkligen inte stilla i båten, utan jobbar på flera olika fronter", säger kommunalrådet Ola Gilén (S).
NYHET Publicerad:

Bra kommunal service är Säters filosofi

FÖRETAGSKLIMAT Säters kommun har haft en positiv utveckling de senaste åren, med låg arbetslöshet och stor efterfrågan på bostäder. " När vi blir fler invånare vill vi också växa på företagssidan", säger kommunalrådet Mats Nilsson (S).
NYHET Publicerad:

Dalarnas unga är företagsamma

NY RAPPORT Dalarna är ett av få län där nyföretagsamheten ökar. Den ökar sett till totalen, men också för såväl kvinnor som för unga personer. Det framgår av Svenskt Näringslivs rapport, Företagsamheten i Dalarna 2019. "Dalarnas framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Bygg- och tjänstesektorn visar starkast konjunktur i Dalarna

KONJUNKTUREN Arbetsmarknaden inom den privata sektorn i Dalarna har utvecklats något bättre det senaste halvåret jämfört med snittet för övriga Sverige. Störst tillväxt kommande halvår väntas inom bygg- och tjänstesektorn. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Gagnef vill vända den negativa trenden

FÖRETAGSKLIMAT "Det är genom växande och välmående företag vi skapar förutsättningar för hela kommunen med vård, skola och omsorg. Därför är det viktigt att ha ett välfungerande och positivt företagsklimat", säger Fredrik Jarl (C) som är nytt kommunalråd i Gagnef.
NYHET Publicerad:

Leksand vill fortsätta växa

FÖRETAGSKLIMAT Leksands kommun har satt upp ett mål om 18000 invånare år 2025. "Det är en rimlig befolkningsmängd om vi ska kunna behålla offentlig service och handel och klara kompetensförsörjningen till företagen", säger kommunalrådet Ulrika Liljeberg (C).
NYHET Publicerad:

Falun behöver jobba på förtroendet för att främja tillväxten

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har haft en del olyckliga omständigheter som dragit ner förtroendet" säger kommunalrådet Joakim Storck (C). För att bygga upp förtroendet igen vill han att kommunen ska jobba för att främja tillväxten, samtidigt som myndighetsutövningen ska förbättras.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Bostadsbrist orsakar kompetensbrist för Mora

FÖRETAGSKLIMAT Mora kommun jobbar för att lösa kompetensförsörjningen till både lokala företag och kommunens egna verksamheter. En viktig fråga att lösa är bostadsbristen. "Vi får hit kompetent personal, men om de inte hittar någonstans att bo så flyttar de igen", säger kommunalrådet Anna Hed (C).
NYHET Publicerad:

Industrins konkurrenskraft högt på agendan i Borlänge

FÖRETAGSKLIMAT För några år sedan kunde en pappersrulle från Borlänge ta sig till Göteborgs hamn på åtta timmar. I dag tar det tolv timmar. Jan Bohman, kommunalråd i Borlänge, tycker det är dags att frågan om industrins konkurrenskraft lyfts regionalt.
NYHET Publicerad:

Orsa vill klättra i statistiken

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har som mål att vara bland de 100 bästa företagen i Svenskt Näringslivs kommunranking, senast år 2020. Det säger Mikael Thalin (C), kommunalråd i Orsa. För att nå dit ska kommunen bland annat jobba med bemötande och kompetensförsörjning.
NYHET Publicerad:

Bostadsbyggandet en viktig fråga för Ludvika

FÖRETAGSKLIMAT Bostadsbyggandet rankades som den viktigaste frågan för Ludvika kommun att ta tag i vid den senaste mätningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Något som kommunalrådet Leif Pettersson (S) håller med om. "Vi ser en ökad inpendling från flera håll och det gör att bostadsbyggandet måste få bättre fart".
NYHET Publicerad:

Vansbro behöver både industrilokaler och bostäder för att utvecklas

FÖRETAGSKLIMAT För att vara en landsbygdskommun ligger Vansbro förhållandevis högt i Svenskt Näringslivs ranking. Men för att kommunen ska kunna utvecklas behövs fler bostäder. "Vi letar med ljus och lykta efter någon som vill bygga", säger kommunalrådet Stina Munters (C).
NYHET Publicerad:

För Rättvik är bygglovshanteringen en akilleshäl

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik har i flera års tid hamnat i topp bland dalakommunerna i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. "Vi har jobbat långsiktigt för att komma hit", säger kommunalrådet Annette Riesbeck (C). Nu vill hon ta tag i bygglovshanteringen för att planprocesserna ska gå snabbare.
NYHET Publicerad:

Smedjebacken vill utveckla besöksnäringen

FÖRETAGSKLIMAT Efter några år på botten i Svenskt Näringslivs ranking har Smedjebackens kommun vänt uppåt i statistiken. För att behålla den positiva utvecklingen vill kommunalrådet Fredrik Rönning (S) satsa på nyetableringar och turism. – Vi vill inte bli jättestora inom besöksnäringen, men det finns potential att växa.
NYHET Publicerad:

Infrastruktur en utmaning för Älvdalen

FÖRETAGSKLIMAT De närmaste åren kan vara oerhört avgörande för om det kan skapas hundratals nya arbetstillfällen i Idre, menar Torbjörn Wallin, vd för Idre Himmelfjäll AB. Precis som grannkommunen Malung-Sälen har Älvdalen en stark utveckling inom fjällturismen. Något som också innebär stora utmaningar för kommunen och det nya kommunalrådet Kjell Tenn (C).
NYHET Publicerad:

Kabelföretag går för högtryck – anställt 14 medarbetare på ett år

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kablego går för högtryck. 14 av de 36 medarbetarna anställdes på ett år. De flesta rekryterades via personliga kontakter eller annonser på Blocket, konstaterar ägarna Marie-Louise och Fredrik Fjägerås.
NYHET Publicerad:

Säljyrket borde vara ett högstatusjobb

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Statusen på säljyrket behöver höjas i Sverige. Det anser Daniel Erlandsson, vd på Din Elonbutik. "Allt med sälj är en avgörande kompetens i dag, så varför inte starta ett gymnasieprogram med säljinriktning?"