LogoLogo
LogoLogo
NYHET4 april 2017

Ubi jobbar 160 procent – utvisas

Sedan Ubi kom som asylsökande från Sydostasien för knappt två år sedan, har han jobbat mer än heltid hos två arbetsgivare. Nu har han fått avslag på sin asylansökan och tvingas lämna landet. ”Utöver den personliga sorgen, så är det brutalt för verksamheten att han bara försvinner från en dag till en annan”, säger hans arbetsgivare Josefin Elmer, ägare till O´ Learys i Mora.

Josefin Elmer, som äger och driver O ´Learys i Mora
Josefin Elmer tvingas nu jobba ännu mer operativt för att täcka upp för Ubi.Foto: ULF PALM / TT

Hösten 2015 träffade Josefin Elmer, som äger och driver O´Learys i Mora, asylsökande Ubi på en flyktingförläggning. De fick bra kontakt direkt och Josefin erbjöd honom ett jobb på sin restaurang i Mora. Som företagare i restaurangbranschen står hon, liksom sina kollegor, inför stora utmaningar när det kommer till kompetensförsörjning. Ubi har erfarenhet inom restaurangbranschen, så matchningen var lovande.

Josefin Elmer, och har flera gånger anställt nyanlända. Varje gång har varit lyckat, fram tills nu.

De nyanlända som Josefin Elmer tidigare har anställt hade redan sina tillstånd och tillfälliga personnummer klara, men det hade inte Ubi. Att hjälpa honom blev en ny upplevelse.

– Jag har hjälpt honom med saker som går långt utöver en arbetsgivarroll, som att gå till banken för att öppna ett bankkonto. Det har varit jätteroligt att hjälpa till, men också frustrerande att se hur otroligt mycket nyanlända måste kämpa för att få jobba, säger Josefin Elmer.

När Ubi väl började arbeta visade han snabbt framfötterna. Han gjorde både egna och andras arbetsuppgifter noggrant och spred god stämning bland medarbetarna, säger Josefin Elmer.

– Han blev snabbt enormt värdefull för verksamheten på flera plan. Han blev som en pappa och storebror för sina medarbetare, och han sliter stenhårt. Han har jobbat 60 procent hos mig och 100 procent hos en annan arbetsgivare, hur han orkar vet jag inte. Han blev en av mina mest lyckade rekryteringar.

Följer råd från Migrationsverket

Under tiden som Ubi var asylsökande lämnade han in en ansökan om arbetstillstånd, på rekommendation av Migrationsverket. En tid senare säger samma Migrationsverk nej på hans ansökan, med motiveringen att man inte kan ha två processer igång samtidigt. Hans ansökan om arbetstillstånd läggs därför ner.

Under hösten 2016 fick Ubi till råga på det avslag på sin asylansökan. Migrationsverket ansåg inte att han uppfyllde kraven för asyl av religiösa skäl. Han överklagade beslutet, men fick avslag igen.

Det är nu problemen börjar för Ubi och Josefin Elmer.

Samtidigt som detta händer, stängde den flyktingförläggning där Ubi med familj bodde. Det gav dem ett par veckor på sig att hitta nytt boende, som tillslut går bra med hjälp från Josefin. Under den tiden skickades det slutgiltiga avslagsbeskedet på hans asylansökan per post.

Men det brevet kom aldrig fram till Ubi.

– Både domstolsbeslut och brevet från hans advokat kom aldrig fram till Ubi. Jag vet inte om det berodde på adressproblem i samband med flytten eller Postnord, men det är ju sanslöst att just det brevet försvinner på posten. Att inte den typen av livsavgörande post skickas med rekommenderat brev är fullkomligt galet, säger Josefin Elmer.

Ubi vet alltså inte om att hans ansökan avslagits när han fick ett brev om ett möte på Migrationsverket den 2 december. På det mötet fick han veta att han är utvisad och har förlorat asylprocessen. Då sökte han arbetstillstånd på nytt.

Då hävdade Migrationsverket att det var för sent för honom att ansöka om arbetstillstånd. Det skulle ha framkommit av brevet som Ubi aldrig fick.

Överklagar för sent

Det är ett beslut som Ubi har överklagat två gånger, men som han fortfarande står som förlorare till. Han kallades till ett möte på Migrationsverket den 27 mars, där han meddelades att han hade 10 dagar på sig att lämna landet. Han fick inte heller jobba under tiden.

– Här har vi alltså en man som har arbetat 160 procent och sliter som flera personer, som har lärt sig svenska på egen hand genom att öva med kollegor och lyssna på cd- skivor. Han har betalat 200 000 kronor i skatt. Då får han höra att han inte längre är välkommen här och inte får jobba en minut till. Vad är det för sätt att behandla folk på, säger Josefin Elmer.

Kvar står hans arbetsgivare som blev av med en högst uppskattad medarbetare. Josefin Elmer tvingas nu styra om verksamheten så att den går runt, trots att Ubi försvinner.

– Jag som arbetsgivare har inte fått någon information överhuvudtaget. Enligt de kollektivavtal jag har så tillämpar vi en månads uppsägningstid för att både arbetstagare- och givare ska kunna anpassa sig vid förändringar. Varför gäller inte det här? Det är ett enormt bortfall i min verksamhet och det känns som en rejäl käftsmäll, säger Josefin Elmer.

Josefin Elmer har inte fått någon information från myndighetshåll under hela processen. Inte heller ett ord om att Ubi inte får arbeta för henne mer.

– Hade han inte berättat för oss att han fick avslag hade vi fortsatt som vanligt och därmed hade jag haft svart arbetskraft i min personalstyrka helt utan vetskap. Det går inte ihop när vi arbetsgivare försöker ta ansvar. Det är rättslöst.

Josefin Elmer söker nu efter svar hos regeringen, i ett öppet brev som hon skickat till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (s).

– Jag vill ha svar på hur jag som arbetsgivare ska kunna förlita mig på systemet, hur jag ska kunna ersätta Ubi. Att det ska gå till såhär när arbetsgivare försöker att ta sitt samhällsansvar är under all kritik, och det kommer göra att jag tänker till en gång extra innan jag anställer en asylsökande igen.

Ubi måste lämna Sverige senast onsdagen den 5 april. Han har fortfarande inte kunnat boka sina biljetter hem, eftersom Migrationsverket inte har lämnat ifrån sig hans pass. Han vill vara anonym av personliga skäl.

ArbetskraftsinvandringIntegrationKompetensförsörjningIntegration
Skriven avLouise Wachtmeister
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist