NYHET9 september 2016

Upphandlingsregler kväver de små och gynnar jättarna

"Upphandlingsreglerna måste ändras radikalt om företag i mindre kommuner ska kunna överleva i vår bransch. Ofta väljer man att avstå en upphandling eftersom man är osäker på om veckor av hårt anbudsarbete kommer att ge något tillbaka", säger Katharina Lindh som driver företaget Printeliten i Falun och Borlänge.

För sju år sedan valde Katharina Lindh och hennes man Magnus att lämna en franchisekedja för att fortsätta som tidigare i egen regi, men under eget varumärke. År 2009 slog de upp dörrarna till Printeliten i Dalarna och sedan dess har verksamheten utökats med flera verksamheter i takt med marknadens önskemål och det senaste inom digitalisering.

Numera erbjuder Printeliten inte bara trycksaker av olika slag och ritningshantering, utan ger sina kunder en helhetslösning inom exponering med allt från mäss- och utställningsmaterial till digital marknadsföring, bildekor och profilprodukter.

- Vår styrka är att vi har helheten hos oss för den kund som vill exponera sig. Vi håller i trådarna om du vill profilera ditt företag med trycksaker, mässmontrar, digitala skärmar, flaggor, banderoller eller större event- och arenareklam, säger Katharina Lindh.

Upphandlingsregler det största hindret

I en kraftigt konkurrensutsatt bransch blir varje hinder extra kännbart. Det största hindret är upphandlingsreglerna, anser Katharina Lindh.

- Tryck- och expobranschen är tuff, med små marginaler och hård prispress där man ofta är beroende av offentliga beställare som kommuner, myndigheter och landsting. Där är också prispressen som hårdast. Offentliga upphandlingsförfaranden är invecklade och tar mycket tid och resurser. Ibland kan veckor av hårt arbete vara helt förgäves.

Regelkrånglet inom anbudsförfarandet orsakar enligt Katharina Lindh många skadliga effekter på företagsklimatet i kommuner. En av dem är att kommuner inte har möjlighet att gynna lokala företag, med följd att kommunen kan förlora arbetstillfällen och skatteintäkter.

Mycket handlar om taktik

- Upphandlingen handlar också oftast om pris och inte tillhörande kvalitet, som är så viktig. Ett litet eller medelstort företag, som vårt, har svårt att avsätta personal och tid till att försöka räkna in en upphandling för kommuner och myndigheter, där större bolag kan ha bättre resurser. Det kan leda till att affärerna försvinner ut ur regionen och vinns av ett företag som ligger i en helt annan del av Sverige, eller ännu värre, i en annan del av världen. Det känns som det krockar med regeringens ambitioner inom sysselsättning och klimatfrågan, säger Katharina Lindh.

- Det finns i dag konsultföretag som har specialiserat sig på att hjälpa företag med dess upphandlingar, både med juridiken och formalia. Men dessa kostar naturligtvis också en massa pengar att anlita, och utgången är alltid osäker. Vinner man en upphandling så är den ibland så prispressad att det kostar mer än det smakar.

Katharina Lindh tror att arbetstillfällen kan räddas med schystare upphandlingsregler och att Sverige har mycket att vinna på att lätta upp upphandlingsreglerna.

Henrik Sjögren

Fakta

Printeliten Sverige AB
VD: Katharina Lindh Kommun: Falun och Borlänge Etableringsår: 2009 (under eget varumärke) Verksamhet: Tryck, profilering och exponering Omsättning: ca 16 miljoner (2015) Antal anställda: runt 14 personer (2015)

Konkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist