Gävle klättrar försiktigt och siktar på topp 100

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Det gick svagt framåt för Gävle i den senaste rankningen. Sedan 2017 har man klättrat fem placeringar, men är ändå tredje sämst i länet med sin plats 254 av landets 290 kommuner. Av de företag som besvarat enkäten tycker endast 27,3 procent att företagsklimatet i Gävle är bra.

Åsa Wiklund Lång

Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle, menar att kommunen ska jobba brett de kommande åren, med fokus på de områden där man har mest att utveckla.

Vad har ni för mål för mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Eftersom näringslivsklimatet är en bred palett som består av många olika saker, alltifrån attityder och känslor till konkreta hinder och utmaningar så finns det inte en specifik aktivitet eller åtgärd som kommer att vara saliggörande.  I Gävle kommer vi att jobba brett där vi som bas har vårt näringslivsprogram som vi tagit fram tillsammans med näringslivet. Där har vi definierat insatser på olika nivåer som måste få genomslag. Dessa ska vi se till att det blir verkstad av. När det gäller Svenskt Näringslivs ranking har vi sagt att vi måste upp i topp hundra. Det kan kanske låta defensivt, men vi har problem att komma upp där. Vi ligger på tok för risigt till.

– Rankingen baseras på en slags attitydundersökning bland företagen och där är det känslor som styr. Och det är ju så det fungerar, har vi inte en bestämd uppfattning så är det vår känsla som avgör och därför är det viktigt att vi jobbar aktivt med de delar där vi inte får bra betyg. Upphandling, service och attityder är delar i enkäten där vi sticker ut och vi kommer att ha fokus på dem. Det blir utbildningar för den personal som möter företagare. Där ska vi bli bättre på bemötande, service och att vara effektiva i vår hantering. Vi har redan idag en företagsservice med en väg in och samordnad handläggning. Många företagare har varit jättenöjda med detta, men vi behöver utveckla den också för att bli bättre på att hantera mer komplexa ärenden. Samordningen är ett viktigt verktyg för företagen men också för oss eftersom den hjälper oss att få syn på våra egna brister.

– Det här är aktiviteter som tydligast riktar sig till befintliga små och medelstora företag. När det gäller större företag och nya etableringar uppfattar vi en annan typ av behov, exempelvis tillgång på mark och elförsörjning. Vid etableringen av Microsoft var just elförsörjningen viktig, liksom en snabb och effektiv handläggning. Där stack Gävle ut på ett positivt sätt. Även it-företaget Concid sa samma sak. De valde Gävle för att det gick snabbt och var samordnat här. Men vi behöver vara duktiga i alla delar, både när det kommer till de små företagens behov men också till de stora. Vi måste göra vårt bästa i alla delar.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till företagsklimatet?

– Just nu jobbar vi mycket med strukturer för vårt arbete, går igenom processer, ledning och styrning. Vi har till exempel placerat näringslivsutskottet direkt under kommunstyrelsen där de leder ett samordnat arbete. Detta gör vi för att hela vår organisation måste ha ett mind set som stödjer företagande. Det här är kanske inget som syns utåt, men det kommer märkas eftersom det synliggör näringslivsfrågorna och styr hur vi träffas, får till dialog och når resultat. Det är ett sätt för oss att bocka av punkter i näringslivsprogrammet och se till att det blir verkstad. I dialogmöten och samtal behöver vi löpande checka av. Blir det bättre? Annars behöver vi skruva om.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Kompetensförsörjningen är en bromskloss och en problematik för både stora och små företag. Men som sagt; paletten är bred och inget är egentligen viktigare än något annat. Vi har sagt att vi måste ge oss på de frågor där vi har dåliga resultat, där förbättringspotentialen är som störst. Men det finns ingen quick fix och ingen trollstav. Det handlar om att leda och styra med fast kompass. Vi har tagit fram valplattformen ”100 punkter för hundra procent Gävle” och där har näringslivet en stor och viktig del.

Vad kan företagen själva göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?

– Jag tror att det är viktigt att klargöra vad vi har för förväntningar på varandra. Förväntar man sig att jag som kommunstyrelsens ordförande kan fatta egna beslut och ändra saker direkt så kommer man att bli besviken. Däremot har vi som politiker en viktig roll att ge signaler och vara tydliga med vad som ska prioriteras, återkoppla och ställa frågor. Men företagen behöver förstå våra förutsättningar också; att det finns en förväntansgrad som går att möta. Annars blir det besvikelser. Precis som vi anstränger oss för att förstå näringslivet ska de också anstränga sig för att förstå våra förutsättningar. I övrigt kan företagen bidra med att prata gott om Gävle till omvärlden och vara stolta över sin stad. Det betyder inte att man inte ska prata om det som är fel och svårt. Men vill vi att Gävle ska bli en attraktiv plats så måste vi också berätta om fördelarna.

”Det är oacceptabelt att ligga så lågt”

Leif Jansson är delägare och vd för tryckeriet Gävle offset i Gävle. Han tycker att Gävle måste bli bättre på alla plan och att man bör ta sikte mot toppen.

Leif Jansson, Gävle offset

Leif Jansson, delägare och vd för tryckeriet Gävle offset.

Vilka förväntningar har du som företagare på Gävle kommun gällande ett förbättrat företagsklimat de kommande åren?

– Det måste bli bättre på alla sätt. Vi måste komma högre på rankingarna. Det är oacceptabelt att ligga så lågt. Det ska vi inte behöva med det geografiska läge vi har. Jag tycker att man ska ta mätningarna på största allvar och inte sopa saker under mattan. Bättre att jämföra sig med de bästa, både stora och små, och se vad de har gjort. Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Och om vi nu börjar sikta högt så kommer vi att jämföra oss med ett antal kommuner runt Stockholm, i Skåne och på västkusten. Då måste även vi ha en spelplan som är jämförbar när det kommer till skatter, avgifter och service från kommunens sida. Får vi det tror jag att företagen i Gävle är fullt kapabla att ta oss uppåt på rankingen. Huvudjobbet måste såklart företagen göra, inte kommunen.

– Jag tycker att vi ska vara bland de hundra bästa inom några år och inom tio år bland de tjugo bästa i landet. Vi har förutsättningar för det; en timme till Arlanda, dubbelspårig järnväg och motorvägar. Vi har tillgång till en stor befolkning i Mälardalen både som kunder och rekryteringsbas. Vi har lika goda förutsättningar som andra kommuner i regionen. Samtidigt är vi porten till Norrland som också är väldigt intressant som marknad. Inte för att rankingen är något självändamål, men det är en positiv spiral om man är med i de sammanhangen. Det blir självförstärkande.

– Jag tycker också att man från kommunens håll ska jobba vidare med inköp och sin inställning till entreprenörer och privata lösningar. Välja lokala alternativ så mycket som är praktiskt möjligt. Det behövs en genomtänkt filosofi där man inte är motståndare mot privata alternativ. Jag upplever att det är så ibland inom vissa sektorer. Jag anser inte att allt ska privatiseras, men det kan vara bra att ha privata jämförelseobjekt.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Öka kvaliteten i den svenska skolan

NY RAPPORT Trots en arbetslöshet på 9,5 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Gävleborg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Kliv in i företagarens vardag och förbättra företagsklimatet

KRÖNIKA För att klara de tuffa samhällsutmaningarna behöver vi undvika situationer där den offentliga verksamheten i Gävleborg och näringslivet hamnar i ett motsatsförhållande. Därför måste kommunerna i vår region byta perspektiv, kliva in i företagarens vardag och se över sin osunda konkurrens. Det skriver Lotta Petterson i en krönika.
NYHET Publicerad:

Hofors bäst i länet men med hack i kurvan

FÖRETAGSKLIMAT I det sammanfattande omdömet i enkäten om det lokala företagsklimatet ger företagarna i Hofors den egna kommunen ett bra betyg. Det är visserligen en aning sämre än förra året, men Hofors är trots detta lilla hack i kurvan fortfarande klart bäst i Gävleborgs län.
NYHET Publicerad:

Gävles företagsklimat sämst i länet

FÖRETAGSKLIMAT Gävles företagare ger kommunens företagsklimat ett uselt betyg i Svenskt Näringslivs nya undersökning. Vi måste gå 15 år tillbaka i tiden för att hitta ett ännu sämre resultat. Det sammanfattande omdömet blir nu 2,6. Det är bara en aning över bottennoteringen från 2004.
NYHET Publicerad:

Sämre företagsklimat i Gävleborg

FÖRETAGSKLIMAT I sex av Gävleborgs tio kommuner ger de lokala företagen ett sämre betyg av företagsklimatet än föregående mätning. Det visar de nya enkätsvaren som Svenskt Näringsliv publicerar idag.
NYHET Publicerad:

UF-silver till Gävleborg

UNG FÖRETAGSAMHET Den 6-7 maj avgjordes SM i Ung Företagsamhet på Stockholms Mässan. 20 elever från Gävleborg ställde ut och deltog i olika tävlingskategorier med en enorm kreativitet, vilja och entreprenörskap. Adrian Skoglund, Thoren Business School i Gävle, vann silver i kategorin ”Årets Säljare”.
NYHET Publicerad:

FRAMFÖR-företagen utsedda

FRAMFÖR För nittonde året i rad uppmärksammas 50 företag i FRAMgångsrikt FÖRetag; FRAMFÖR i Gästrikland.
NYHET Publicerad:

EU-valet är viktigt för vårt välstånd

KRÖNIKA "Den 26 maj hålls det val till Europaparlamentet i Sverige och denna gång röstar vi om Europas framtid. Utmaningarna är stora med Brexit, växande protektionism och en osäker geopolitisk utveckling. Det är därför viktigt att vi inte glömmer bort själva ursprungstanken med vårt europeiska samarbete som är att bevara fred genom handel och ekonomisk integration", skriver Lotta Petterson i en krönika.
NYHET Publicerad:

"EU ska vara ett samarbete inte en bankomat"

EU-VALET EU-valets toppkandidater drabbade i veckan samman i en debatt arrangerad av Svenskt Näringsliv och Företagarna. Den inre marknaden, men även frågan om EU:s utvidgning och framtid, nagelfors av kandidaterna.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram som ger jobb

GYMNASIEVALET I dagarna har länets drygt 3 000 niondeklassare fått sina preliminära antagningsbesked till gymnasiet. Svenskt Näringsliv har granskat söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen. Granskningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

Finns vilja, finns möjligheter

KRÖNIKA "Svenskt Näringslivs undersökning "Företagsamheten i Gävleborgs län 2019" visar på att i sju av regionens tio kommuner backar nyföretagsamheten och är den lägsta på tio år. Bland kvinnor och unga når nyföretagsamheten bottennoteringar. Sammantaget är nyföretagsamheten i vår region näst svagast i Sverige", skriver Lotta Petterson i en krönika.
NYHET Publicerad:

Lyckad regional UF-mässa

UNG FÖRETAGSAMHET Årets mest företagsamma dag i Gävleborg var torsdag den 14 mars i Iggesund. Då gick den regionala UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt 2019” av stapeln och Igge Camp fylldes av kreativitet, entreprenörskap och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Nordanstig satsar på företagsbesök

FÖRETAGSKLIMAT Nordanstigs företagsklimat har stärkts det senaste året. Ola Wigg (S) är kommunstyrelsens ordförande. Han framhåller god kommunikation mellan kommunen och företagen som en väg för att stärka företagsklimatet ytterligare.
NYHET Publicerad:

”Från socialt perspektiv till arbetsmarknadsperspektiv”

INSPIRATION Hur kan företagen vara en del av lösningen i lokala insatser för jobb och integration? Hur kan kommunen underlätta och vara rådgivande för företagens väg genom myndighetsdjungeln? Hur höjer man tillsammans ambitionen för ett bättre lokalt företagsklimat? Det var några av frågeställningarna som diskuterades under Svenskt Näringslivs inspirationsdagar i mars 2019.
NYHET Publicerad:

Ockelbo lägger grunden för fortsatt stärkt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Ockelbos företagsklimat går framåt. Nu vill man fortsätta utveckla dialogen med företagare och jobba vidare med de insatser som påbörjats.
NYHET Publicerad:

Ny näringslivsorganisation ska stärka Söderhamn

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2016 har företagsklimatet i Söderhamn stadigt försämrats och i den senaste rankingen hamnade kommunen på plats 289 av landets 290 kommuner. John-Erik Jansson (C), kommunstyrelsens ordförande, hoppas att en ny kommunal näringslivsorganisation ska hjälpa till att stärka företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Bottennotering för nyföretagsamheten i Gävleborg

NY RAPPORT I sju av länets tio kommuner backar nyföretagsamheten och är den lägsta på tio år. Bland kvinnor och unga når nyföretagsamheten bottennoteringar. Sammantaget är nyföretagsamheten i länet näst svagast i Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten i Gävleborgs län 2019. "Det är oroväckande siffror för Gävleborgs del", säger Lotta Petterson.
NYHET Publicerad:

Till ledande kommunpolitiker: Förbättra företagsklimatet

KRÖNIKA "Att det lokala företagsklimatet gradvis förbättras är mycket viktigt för möjligheten att starta och driva företag i vår region och därmed även för hur välståndet utvecklas här." Det skriver Lotta Petterson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Gävle klättrar försiktigt och siktar på topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Det gick svagt framåt för Gävle i den senaste rankningen, men är ändå tredje sämst i länet med sin plats 254 av landets 290 kommuner. Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle, menar att kommunen ska jobba brett de kommande åren, med fokus på de områden där man har mest att utveckla.
NYHET Publicerad:

Höga förväntningar i Gävleborg

KONJUNKTUREN Företagen i Svenskt Näringslivs företagarpanel i Gävleborg har en något mer optimistisk syn på konjunkturen det kommande halvåret jämfört med genomsnittet för övriga Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet i år.