NYHET5 augusti 2016

Hjärtvårdsspecialist satsar på uppföljning

Aleris Specialistvård i Bollnäs har bland den bästa hjärtsjukvården i landet enligt Swedehearts nationella kvalitetsindex. Ett målinriktat arbete med fokus på uppföljning och förbättringsåtgärder är det som ligger bakom framgångarna, enligt verksamhetschefen Birgitta Dackell.

Hos Aleris får den som har haft en hjärtinfarkt hjälp att börja träna och psykologiskt stöd. Regelbundet träffas hjärtgrupper och får utbildning av läkare, sjuksköterska och kurator.

Ända sedan Aleris 2012 fick uppdraget av Gävleborgs landstings att driva Bollnäs sjukhus har dess hjärtsjukvård legat i topp bland landets 70 akutsjukhus. I år hamnar den på tredje plats i Swedeheartskvalitetsindex för omhändertagande och uppföljning av hjärtpatienter.

Birgitta Dackell, verksamhetschef Medicin vid Aleris Specialistvård i Bollnäs och Söderhamn, förklarar att bakgrunden till det goda resultatet är ett långsiktigt arbete med ständig uppföljning.

– Det gäller att hålla i och följa upp hela tiden. Vi jobbar mycket aktivt med vårt kvalitetsregister där vi analyserar och ser trender för olika behandlingar. Utifrån det tar vi oss an resultaten och gör aktiviteter och åtgärder.

Ett bra teamarbete är också en förutsättning för att lyckas, betonar hon. Alla personalkategorier, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor fysioterapeuter, är viktiga i teamet runt patienten.

Arbetet för kvalitet och en bra arbetsmiljö något som diskuteras hela tiden och alla i personalen är aktiva och kommer med förbättringsförslag

– Dessutom pratar vi mycket om patientsäkerhet. Det är min fulla övertygelse att det ger effekt både på kvalitet, arbetsmiljö och ekonomi.

Aleris specialistvård i Bollnäs satsar också mycket på utbildning. Uppdaterad kunskap är viktig för att hjärtpatienten kan få en snabb och korrekt bedömning, konstaterar Birgitta Dackell. Det är avgörande framför allt i det akuta skedet. Från det att resultatet från ett ekg har gått iväg ska patienten helst vara åtgärdad inom 90 minuter.

När det gäller eftervården ligger Aleris specialistvård i Bollnäs i topp på flera parametrar i indexet och mottagningen är allra bäst i landet på att få patienter att sluta röka. Över 90 procent av de hjärtpatienter som rökte slutade inom ett år.

– Vi pratar mycket om rökning med patienterna. Tricket är att alla personalkategorier varje gång patienten kommer till sjukhuset frågar om han eller hon röker eller snusar. Blir svaret ja får patienten ett samtal om det.

Hos Aleris får den som har haft en hjärtinfarkt också hälsosamtal, hjälp att börja träna och psykologiskt stöd. Regelbundet träffas hjärtgrupper och får utbildning av läkare, sjuksköterska och kurator.

Jämfört med den offentliga vården tror Birgitta Dackell att Aleris och andra privata aktörer är mer offensiva i att förändra om något inte är riktigt bra.

– Vi har inte alltid legat på tredje plats. Det kräver att vi är aktiva och gör förbättringsåtgärder. Eftersom vi har en ekonomi i balans kan vi fokusera på kvalitet och lägga våra resurser på rätt saker.

Verksamheten ställer om snabbt när det behövs och är positiv till att prova ny teknik och nya arbetssätt.

Nu testas till exempel uppföljning på distans av patienter som har pacemaker eller en inopererad hjärtstartare. Dagens moderna dosor gör att patienten inte måste komma till sjukhuset, vilket underlättar mycket för de som har långt till sjukhuset.

Vid en bestämd tid kopplar läkaren upp sig till dosan. Patienten skickar data till sjukhuset och har sedan kontakt med läkaren per telefon eller brev.

– Förutom att det är smidigt för alla är det bra för miljön, säger Birgitta Dackell.

Tre delar

Swedehearts kvalitetsindex för omhändertagande och uppföljning av hjärtpatienter utgår från nationella riktlinjer. Kvalitetsregistret och omfattar akut hjärtsjukvård, rehabilitering och hur fort en patient får behandling.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist