NYHET14 februari 2019

Hofors fortsätter framåt med näringslivet i fokus

Hofors företagsklimat fortsätter att gå starkt framåt. Sedan 2014 har kommunen klättrat från plats 281 till plats 91 vilket är klart bäst i länet. 57,8 procent av de lokala företagen tycker att företagsklimatet i kommunen är bra och bäst är man, enligt enkätsvaren, på området ”skolans attityder till företagande”.

Foto: Marie Wihren

Linda-Marie Anttila (S), kommunalråd i Hofors kommun, vill fortsätta den positiva utvecklingen genom att systematiskt och i nära samverkan med de lokala företagen arbeta vidare på inslagen väg. För att strukturera arbetet har den ekonomiska föreningen Entré Hofors, som ansvarar för kommunens näringslivsarbete, arbetat fram en näringslivsstrategi för näringslivsfrågor och lokalt företagande de kommande tre åren.

Vilka mål för mandatperioden har Hofors kommun, kopplat till företagsklimatet?

– Vi vill fortsätta att arbeta för ett bättre företagsklimat i kommunen. Ett fokusområde i kommunens övergripande framtidsstrategi är just näringsliv. Kommunens näringslivsfrågor ligger under Entré Hofors som har tagit fram en näringslivsstrategi för att matcha kommunens mål i framtidsstrategin. För oss är det viktigt att fortsätta det arbete vi redan har startat med företagsbesök och att skapa gemensamma plattformar för att mötas, så att det blir korta vägar mellan kommunen och de lokala företagen.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till företagsklimatet?

– Under första halvåret kommer kommunen att ha två stora etableringar; Sibylla och Science Center 2047. Där är det jätteviktigt att vi tar hand om dem som är nya på ett bra sätt, men också att dialogen med de redan etablerade företagen fortsätter på det sätt som varit. Alla företag ska känna att de är viktiga och att det stärker kommunen som helhet när vi får hit fler företagare och fler arbetstillfällen.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden som helhet, kopplat till företagsklimatet?

– Övergripande arbetar vi för att skapa positiva attityder till företagsamhet, stärka de företag som finns i kommunen och verka för nya etableringar. Områden som är särskilt viktiga för oss är energi och miljö, e-handel, gröna näringar och besöksnäringen. Vi fortsätter också satsa på samarbetet mellan skola och näringsliv eftersom det är av yttersta vikt för att skapa långsiktiga förutsättningar för små och medelstora företag att rekrytera personal och bidra till entreprenörskap. För att stimulera och bredda kompetensen och samtidigt öka förståelsen för företagsamhet är samarbete mellan skola och näringsliv av största vikt för framtiden.

Vad kan företagen göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?

– Dialog tror jag är det allra viktigaste. Att företagen bidrar med att påpeka de brister och styrkor som finns i det kommunala arbetet så att vi tillsammans med företagarna kan arbeta för ett bättre företagsklimat.

Genomfarten behöver prioriteras

Roger Hydén är huvudägare och arbetande styrelseordförande för det Hoforsbaserade företaget Enerco Group AB. Han sitter också i styrelsen för Entré Hofors tillsammans med andra representanter från näringsliv, föreningsliv och kommunledning.

Roger Hydén, Enerco Group AB

Enligt Roger Hydén är Entré Hofors en av förklaringarna till varför Hofors fortsätter att förbättra sitt företagsklimat år efter år.

– Idén med Entré Hofors är bra; att företag och kommun jobbar tillsammans med framtidsfrågor. Hos de politiker och tjänstemän som jag träffar upplever jag också att det finns en medvetenhet om att näringslivet är viktigt. Blomstrar inte näringslivet så blir det svårt att driva kommunal verksamhet också. Så enkelt är det och det är man medveten om här. Utan arbetstillfällen och skatteintäkter är det kört.

Vilka är dina förväntningar på kommunen kopplat till ett förbättrat företagsklimat kommande mandatperiod?

– Framåt så tror jag att det är oerhört viktigt för just Hofors att förstå betydelsen av vår genomfart. Det är enorma mängder bilar som passerar här och tyvärr så är den bild man får av orten när man åker igenom idag väldigt missvisande. Första intrycket är jätteviktigt och varumärket Hofors skulle kunna nå helt andra nivåer om man jobbade ordentligt med den här frågan. I vårt bolag tar vi ofta emot gäster från andra orter och varje gång vi visar runt i kommunen så får vi höra ”men oj vad vacker det är här”. Den bilden har de inte fått när de bara åkt igenom. Och det här måste det göras något åt om vi ska kunna utvecklas vidare. För allt hänger ju ihop. Ska vi få läkare som vill bosätta sig här och börja arbeta på hälsocentralen, eller ska vi hitta specialistkompetenser till våra bolag så måste folk bli lockade att bo här. Jag är inte naiv och jag förstår att det här inte är lätt att lösa. I så fall hade man gjort något åt det för länge sedan. Men det här behöver prioriteras. Kan vi visa upp Hofors från en bättre sida så kommer det andra på köpet.

Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist