NYHET4 februari 2019

Mötesplatser och kompetensutveckling ska ta Bollnäs framåt

Det går försiktigt framåt för Bollnäs företagsklimat. En klättring med 21 placeringar i rankingen placerar hälsingeorten på plats 257 av landets 290 kommuner.

Enligt den senaste enkäten har det gått mest framåt inom områdena tillämpning av lagar och regler och tjänstemännens attityder till företagare. Sämst utveckling, enligt enkätsvaren, har kommunen på området tele- och IT-nät.

Marie Centerwall
Foto: Bollnäs kommun

Marie Centerwall (S), kommunalråd i Bollnäs kommun, menar att man från kommunens sida i stort kommer att arbeta med insatser som stimulerar och möjliggör utveckling inom infrastruktur, mark och kompetensförsörjning. Hon pekar också på en rad konkreta aktiviteter som man ska arbeta vidare på för att fortsätta den positiva utvecklingen.

Vilka mål för mandatperioden har Bollnäs kommun, kopplat till företagsklimatet?
– Vårt mål är att vi ska ha ett näringslivsklimat som placerar Bollnäs på den övre halvan av Svenskt Näringslivs årliga företagsklimatranking.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till företagsklimatet?
– Vi har flera insatser på gång som vi kommer att fokusera på. Det är dels kompetensutveckling för förtroendevalda i näringslivsfrågor, för att skapa samsyn och inblick. Vi kommer också att arbeta med att utveckla vår information till näringslivet kring aktuella upphandlingar och vår information och dialog kring pågående planprocesser. Kopplat till det kommer vi även att ta fram riktlinjer för hur vi i kommunen kan förtydliga vårt språk och göra det enklare att förstå innebörden av exempelvis protokoll och beslut. Vi vill också se över och utveckla strukturen kring företagsbesök och förenkla arbetsprocesser genom att öka samverkan mellan kommunens tillsynsmyndigheter.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden som helhet, kopplat till företagsklimatet?
– Under de kommande fyra åren kommer vi att prioritera flera områden. Det första är att vi utifrån både företagens och kommunens behov kommer att utveckla mötesplatser där företagare och kommunen kan träffas. Vi kommer även att utbilda vår egen personal i service, bemötande och värdskap och att sträva efter att bli bättre på att förklara processer och förtydliga våra handläggningstider. En annan insats är att vi ska ta fram förslag på hur vi kan underlätta för mikro- och småföretag att lämna in anbud på kommunala upphandlingar. Kopplat till barn och unga vill vi att alla elever i ett tidigt skede ska se företagandet som en möjlighet till framtida yrkesval. Därför kommer vi att utarbeta en handlingsplan för att stimulera ett entreprenöriellt förhållningssätt för alla skolformer i Bollnäs kommun. Slutligen kommer vi att arbeta fram och förankra en gemensam värdegrund för hela organisationen, vilket vi också hoppas ska bidra till utveckling av företagsklimatet.

Vad kan företagen göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?
– Företagen kan vara med och utveckla mötesplatser och bidra till en positiv diskussion kring näringslivsklimatet.

”Det behövs en gemensam plattform”

Madeleine Böhnke

Madeleine Böhnke äger och driver företaget Skoglund Reklam i Bollnäs och är sedan många år tillbaka engagerad i det lokala företagsklimatet, bland annat som ordförande i Företagarnas lokalförening.

Vilka är dina förväntningar på kommunen kopplat till ett förbättrat företagsklimat kommande mandatperiod?
– Min upplevelse är att kommunen är intresserade av ett stärkt samarbete med oss företagare, även om vi inte riktigt kommit igång än. Valet var i september och det tog tid innan allt var klart och vi företagare blir lätt lite otåliga och vill börja nyss. Tillsammans med de politiska partiernas representanter har vi beslutat att vi som sitter i styrelsen för Företagarna, tillsammans med en politiker och en tjänsteman, ska göra ett företagsbesök varje månad. Det vill vi igång med nu och göra verkstad av. Förhoppningen med den satsningen är att man som företagare ska få en väg in i kommunen; att den tjänsteman eller politiker som kommer på besök kan hjälpa en vidare in i organisationen. Vi har också haft diskussioner om att dra igång frukostmöten eller någon annan typ av regelbundna träffar. Det behövs en gemensam plattform där vi kan mötas och ventilera saker. Jag vet hur svårt det kan vara att få folk att faktiskt komma, men på en företagsträff nyligen hade vi 75 besökare vilket är väldigt bra för en ort i vår storlek. Många av politikerna var där och de skulle inte komma om de inte tyckte att det här var viktigt. Jag tycker det visar på en vilja och ett intresse från kommunens sida i det vi gör.

Vad skulle du säga är det viktigaste för att stärka företagsklimatet framåt?
– Dialog! Om vi inte pratar med varandra kan vi inte göra bättre. Och det här handlar inte bara om att vi som företag vill ha saker och ting enklare och bättre. Om vi lyckas med våra verksamheter så kommer hela samhället att må bra av det.

Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist