NYHET5 maj 2017

”Utan visstidsanställningar skulle vi inte kunna fortsätta”

Vissa branscher är mer beroende av visstidsanställningar än andra. I Gävleborgs län finns flera företag som skulle tvingas lägga ner om de vore förbundna att tillsvidareanställa alla de personer som arbetar under högsäsong. Det skulle även drabba många av de ungdomar de anställer, liksom många utrikes födda som får sina första kontakter med arbetslivet genom visstidsanställningar. Trots de positiva effekter som visstidsanställningar ger, flaggar Socialdemokraterna för att begränsa detta framöver.

Gävleborg har flera företag inom besöks- och restaurangnäringen. Det är en bransch som kanske skulle drabbas allra hårdast av en begränsning av möjligheten att anställa på visstid. En anställningsform som har dokumenterat goda effekter på sysselsättningen och ofta utgör en språngbräda in i arbetsmarknaden för ungdomar och andra grupper med liten erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden.

Och det skapar nya jobb. Närmare en miljon fasta anställningar har gått via allmän visstid sedan anställningsformen infördes 2007, visar siffror från SCB. Trots detta signalerade Socialdemokraterna under sin kongress tidigare i vår att de kan komma att gå fackförbundet Kommunal till mötes och slopa anställningsformen.

Många företagare är oroliga för att detta är ett första steg mot ett generellt förbud mot visstidsanställningar. Ett allt hårdare tonläge från fackligt håll är också något som pekar i den riktningen.

Här ger två företagare från Gävleborg sin bild av hur viktigt det är att kunna anställa på visstid.

Helene Åkerström Hartman, vd Orbaden Spa & Resort AB

Helene Åkerström Hartman

”Vi driver en verksamhet med kraftiga variationer i omsättning, både på kort och lång sikt. På helger behöver vi extra spa-terapeuter och periodvis behöver vi plocka in extra personal till frukostservering, rumsstädning eller restaurang. Vissa dagar kan vi ha tio gäster och andra dagar har vi 250. Utan visstidsanställningar hade det inte fungerat.

Vi är i dag 27 heltidsanställda och lika många är anställda på visstid. När jag övertog verksamheten 2002 var andelen visstidsanställda mycket högre men successivt har vi kunnat tillsvidareanställa allt mer personal. Jag är mycket glad för det.

Vårt mål är inte att slippa tillsvidareanställa. Tvärtom! Vi är mycket glada för varje ny tillsvidareanställning vi kan erbjuda. Men poängen är att minst 60 procent av dem som nu är tillsvidareanställda från början har varit visstidsanställda. Många av de runt 27 personer som i dag är visstidsanställda kommer också, om allt går bra även i framtiden, att bli erbjudna tillsvidareanställningar framöver. De har då fått chansen att känna om de passar i yrket. Vill de vara kvar hos oss så har de goda möjligheter.

Om vi inte fick möjlighet att visstidsanställa skulle vi för det första inte kunna driva verksamheten vidare. Därmed skulle alla som nu arbetar hos oss förlora jobbet.

För det andra skulle många människor som varken vill eller kan arbeta heltid förlora möjligheten att tjäna extra pengar.

För det tredje skulle många unga mista chansen att få en första kontakt med arbetslivet och ett första yrke, betyg och referenser att skriva i sitt CV. Det gäller även många nyanlända som inte har så stor erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden.

Signalerna som kommer från regeringshåll om begränsningar av visstidsanställningar är oroväckande. Jag skulle önska att vi hade fler politiker med erfarenhet av eget företagande så att de förstår våra förutsättningar bättre.”

Nina Tano, vd Furuvik AB i Gävle

Nina Tano

”Vår säsong är kort och mycket intensiv. Under endast tre månader, mellan 20 maj till 20 augusti, sker vår huvudsakliga omsättning och parken har öppet alla dagar i veckan. Under denna period behöver vi bemanna verksamheten med säsongsanställningar – något annat vore inte möjligt.

Vi är 30 personer som är tillsvidareanställda – våra djurvårdare, vår administrativa personal samt vår driftspersonal. Därutöver har vi så många som 280 säsongsarbetare. Många av dessa är gymnasieungdom eller pluggar på Högskolan. Många gör detta för att tjäna extra pengar parallellt med studierna. På köpet får de ett anställningsbevis att ha med i sitt CV.

Vi har ökat vår personalstyrka mycket de senaste åren och många av våra fast anställda har börjat som säsongsanställda hos oss. När vi har möjlighet att tillsvidareanställa så söker vi först bland den personal som redan är eller har varit hos oss.

Visstidsanställningar är viktigt, framförallt för mindre företag, där många av jobben skapas. Det ökar sysselsättningen och fler får chansen att få in en fot på arbetsmarknaden.”

Henrik Sjögren

Arbetsmarknad