För första gången sedan 2010 ger företagen på Gotland företagsklimatet godtagbart. De gotländska företagen efterfrågar kortare handläggningstider, ökad förståelse för företagande och bättre dialog med regionens beslutsfattare. 230 företagare på Gotland har svarat på enkäten.
Trots det förbättrade resultatet tycker fortfarande tre av tio företagare att företagsklimatet inte når upp till godtagbart. När företagen får ange vilka de viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet är, svarar 66 procent att snabbare handläggning behöver prioriteras.
I årets undersökning har frågorna även besvarats av politiker i regionfullmäktige. Bland de fem mest prioriterade frågorna nämner både företagare och politiker snabbare handläggning, bättre dialog, bättre förståelse för företagande och fler bostäder.
– Till stora delar finns en samsyn kring vilka frågor som behöver prioriteras för att förbättra företagsklimatet. Det är en bra grund att stå på i det fortsatta arbetet med att förbättra företagsklimatet på Gotland, säger Olle Karstorp, regionchef Svenskt Näringsliv Gotland.
Förändringen från 2020 är förhållandevis liten men följer en positiv trend. Sedan 2013 har det sammanfattande omdömet ökat från 2,49 till 3,01 på den sexgradiga skalan.
– Även om förändringen går långsamt är det varje år fler företagare som anser att företagsklimatet på Gotland förbättras. Med ett förstärkt fokus på serviceinriktad myndighetsutövning och kortare handläggningstider har jag förhoppningar om att företagsklimatet kan fortsätta att utvecklas i rätt riktning, säger Olle Karstorp.
Undersökningen Lokalt företagsklimatLokalt Företagsklimat