Årets företagare 2012 i Kungsbacka kommun

NYHET Publicerad

Utmärkelsen 2012 gick till Ann och Göran Movitz som driver Cordland Marine. Vars verksamhet i huvudsak är att leverera avancerad kommunikationsutrustning till kommersiell sjöfart. I dag sysselsätter företaget fyra fasta medarbetare och anlitar fyra konsulter. Tillväxten det senaste året är 40% och prog­nosen säger att antalet medarbetare dubblas kommande år. "Genom skickligt navigerande har företaget utvecklats och skapar nya arbetstillfällen" säger juryn exempelvis i sin motivering.

Årets företagare Cordland nr 2

Ann och Göran Movitz i Cordland Marine’s showroom.

Årets företagare Cordland nr 3

Vaktmästaren Enzio har läget under controll.

Årets företagare Cordland nr 4

Ann och Göran Movitz tillsammans med medarbetarna Annika Fröjd och Ted Nyström utanför Cordland Marines lokaler i Åsa strax söder om Kungsbacka.

Årets företagare Cordland nr 5

Det gäller att kunna leverera under den korta tid som fartygen ligger i hamn. Därför är vårt lager viktigt säger Ann Movitz, här tillsammans med Ted Nyström som ansvarar för lager och logistik.

Årets företagare Cordland nr 6

Göran Movitz demonstrerar hur man programmerar en nödsändare som används för att larma sjöräddning och meddela position.

Årets företagare Cordland nr 7

Annika Fröjd arbetar med försäljning av bla Airtime, som är bredband via satellit.

Hur länge har ni drivit Cordland Marine?
– Vi startade bolaget 1997 säger Ann Movitz och vi hade en idé om att bygga ett premiumföretag med enbart de bästa produkterna på marknaden fortsätter Göran.

Okej, varför sysslar ni med sjöfartskommunikation?
– Det kommer sig av att vi båda arbetade på Televerket Radio, fartygsdivisionen, som ansvarade för teletrafik till och från fartyg till sjöss. Ann arbetade med administration och jag var tekniker säger Göran.

Hur kom det sig att ni startade eget?
– Dels beror det på att Televerket Radio var den första delen av gamla Televerket som privatiserades samt att jag som tekniker såg problemen på nära håll och förstod att man kunde lösa dem på andra sätt berättar Göran

Varför etablerade ni er i Åsa i Kungsbacka kommun?
– Vi började helt enkelt att driva verksamheten hemifrån och kom till ett läge när vi inte fick plats längre säger Ann. Vi tittade då på att etablera oss i Göteborg fortsätter Göran, men insåg att det bara skulle kosta en tredjedel att bygga egna lokaler i Åsa. Dessutom är våra kunder spridda runt jorden så var vi sitter är inte jätteviktigt. Då är servicegraden av större betydelse avslutar Göran.
– I bland är det snabba ryck. En lördag 2011 när vi lagade middag ringde jourtelefonen säger Ann. I andra ändan var det en reporter från Expressen som skulle slänga sig på sista planet till Japan för att bevaka tsunami-katastrofen på plats. Innan vi hann blinka kom en bil från Göteborg, hämtade en satellit-telefon och körde till Jönköping där reportern möte upp för att sedan åka till Arlanda och precis hinna med planet till Japan. Ett exempel på bolagets servicegrad, säger Ann.

Hur är det att driva företag i Kungsbacka kommun?
– I början var det svårt att veta vart man skulle vända sig, samt att få svar på frågor om företagande i kommunen. Efter att Mikael Fransson tillträdde som näringslivschef fungerar det bra, berättar Ann. Men när vi bestämt oss för att bygga så var det struligt värre. Vi fastnade i ett “moment 22” på grund av att där det fanns VA, fanns ingen plan och vise versa. “Plan & Bygg” i Kungsbacka var långsamma och ostrukturerade. Allrahelst i jämförelse med Varberg som omgående återkom med möjliga tomter och verkligen ville att vi skulle etablera oss där. Men idag är nog också Kungsbacka “Plan & Bygg” mer på, tror Ann.

Har ni stött på andra problem under resans gång?
– Ett problem var att vi inte kom från företagande familjer, vi hade helt enkelt inte den kulturen säger Ann och fortsätter – de första fyra, fem åren var tuffa, fattiga rent ut sagt. Men runt 2005 kom vändning som en ketchupeffekt! Göran fyller i att delta i “tillväxt mikro” i BRG’s regi var värdefullt och en av ledarna – Pär Bäckmann är numera också styrelseledamot i Cordland Marine. Även reklambyrån Sommar&Co var med i “tillväxt mikro” har varit en bra samarbetspartner sedan dess, avslutar Ann

Har ni haft stöd av fler under uppstarten?
– Ja, Mikael Kulanko på Svenskt Näringsliv är ett viktigt bollplank. Så fort vi stöter på något problem, det kan gälla personalfrågor eller hur lagstiftningen skall tolkas så kan Mikael alltid svara eller leda oss till rätt instans. Det känns tryggt säger Göran. Även Mikael Gelken och Connect Väst har varit till stor hjälp i arbetet att mejsla ut och fokusera vår affärsidé, avrundar Ann.

Det ser ut att ha gett resultat!
– Ja, just nu känns det väldigt positivt säger Göran, eftersom vi nyligen skrev ett stort rederiavtal som innebär 20–25 mkr i omsättning under de kommande 4–5 åren.

Grattis! Men ser ni några mörka moln på himmeln?
– Det skulle vara regeringens ointresse för sjöfarten, säger Göran. Den pågående utflaggningen av svenska båtar på grund av ogynnsam svensk lagstiftning gör helt enkelt att vårt kundunderlag i Sverige krymper. Behovet av sjötransporter krymper inte, fortsätter Göran och säger att Sverige som i praktiken är en ö-nation lämnar över kontrollen av sina transporter till andra nationaliteter som inte nödvändigtvis är intresserade av vad som är bra för Sverige.

Avslutningsvis, har ni några kloka råd till andra som funderar på att starta eget?
– Gör inte allt själv – ta hjälp. Varför ägna en dag åt att försöka fixa nätverket, när en expert löser det på en timme säger Ann och fortsätter med att ordning och reda, självklart är viktigt. Och innan du anställer din första medarbetare, se till att göra en enkel manual med allt som gäller inom företaget. I vår, som vi döpt till ”Rutiner och regler”, ingår information om arbetstider, friskvård, avfallshantering, vår policy kring droger, internetanvändning, diskriminering, hur larmet fungerar mm.
– Ja allt vi har kunnat komma på som en nyanställd behöver veta. Denna manual får de redan vid anställningsintervjun och får då chansen att se om deras värderingar överensstämmer med våra. Efter anställningens början är den som en uppslagsbok ifall de inte kommer ihåg exempelvis hur semester­året fungerar, avslutar Ann.

Text & bild: Christian Madsen

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen av PUL:s ersättare

DIGITALISERING Från den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft och ersätter därmed personuppgiftslagen (PUL). Den ställer höga krav på företag och därför reser Svenskt Näringslivs expert på digital juridik Carolina Brånby runt i Sverige för att informera om hur detta kommer påverka företagen. På tisdagen samlades företag i Heberg för att få veta mer.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning allt mer tidskrävande

JOBBSKAPARNA Vid sushirestaurangen Takenaka i Halmstad serverar Yasuo och Kajsa Takenaka mat som vittnar om ett fantastiskt hantverk. Smakerna står i centrum och vägen dit är tidskrävande och kräver stor yrkesskicklighet. Detta är nyckeln till parets framgång.
NYHET Publicerad:

Steg i rätt riktning med inträdesjobb

ARBETSMARKNAD Det förslag som Alliansen presenterade nyligen om inträdesjobb påminner mycket om de system som redan finns för subventionerade anställningar. Den stora skillnaden är att det nya förslaget innebär att inträdesjobben inte längre enbart ska subventioneras av staten utan även av den anställde genom en lägre lön. I ett första steg ställer sig Oscar Olsson, VD och ägare Västkustägg, positiv till förslaget.
NYHET Publicerad:

Här finns bästa och sämsta företagsklimatet i Halland

RANKING 2017 Ny länsetta toppar listan i Hallands län när Svenskt Näringslivs i dag släpper sin ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Av länets kommuner har Hylte förbättrat sig mest jämfört med förra årets ranking.
NYHET Publicerad:

MTA i Halmstad är en av Sveriges bästa arbetsplatser

JOBBSKAPARNA Arbetsglädje och utvecklingsmöjligheter är viktiga ledord för det halländska byggföretaget MTA. Mjuka ledord i en traditionellt konservativ bransch. För MTA var det vid uppstart 2010 viktigt att skapa ett bolag där man själv trivs och vill utvecklas i. Devisen kräver kontinuerligt arbete med frågor kring trivsel, arbetsglädje och likabehandling.
NYHET Publicerad:

Falkenbergarna nöjer sig inte med högst betyg

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får höga betyg av företagen i Svenskt Näringslivs enkätundersökning om lokalt företagsklimat. Falkenbergs kommun är inget undantag. I Hallands län är det just Falkenberg som får högst betyg av företagen.
NYHET Publicerad:

Hallänningarna nöjda med val av kommun att verka i

FÖRETAGSKLIMAT I 2017 års undersökning av det lokala företagsklimatet har Svenskt Näringsliv frågat företagare i Hallands län om de någon gång har övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med ett bättre företagsklimat. Endast 13 procent av svarande företag i länet svarade ja på frågan.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Glädjande skattebesked

SKATT I helgen kom besked om att regeringen backar om två skadliga skatteförslag. Det gäller en höjning av den så kallade Entreprenörsskatten och att sänka brytpunkten till den statliga inkomstskatten.
NYHET Publicerad:

Tolkningsföreträde riskerar snedvrida internationell konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA Vetskapen kring hur innehållet i hudvårdsprodukter påverkar människor och miljö blev drivkraften bakom Maria Åkerberg ekologiska hudvårdsprodukter. I dag omsätter företaget ca 65 miljoner kronor och med fortsatt växande marknadsandelar. Fabriken i Frillesås som byggdes 2008 är nu för liten och byggnadsnämnden i Kungsbacka kommun är positiv till en utbyggnad. I februari fattades beslut där om och en ny detaljplan kommer att tas fram.
NYHET Publicerad:

Via sommarjobbet föddes drömmen om egen reklambyrå

JOBBSKAPARNA Mitt första jobb var direkt efter gymnasiet, berättar Louise Lejestrand, som driver Treativ Reklambyrå. Det var ett sommarjobb på turistbyrån, som jag sökte för att jag behövde någonting att göra den sommaren. Där lärde jag mig att om man vågar visar framfötterna, och är socialt kompetent och intresserad så kommer man ganska långt.
NYHET Publicerad:

Kan Halmstads medvetenhet vända trenden?

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs undersökning av Lokalt Företagsklimat har Halmstads kommun under de senaste åren haft en negativ trend som fortsätter även i år. Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringsliv AB, tror att en av anledningarna kan vara att kommunen har växtvärk.
NYHET Publicerad:

Varberg år 2037 enligt Johan Lind

FRAMTID ”Västkustens kreativa mittpunkt” har länge varit Varberg kommuns vision för utveckling av näringslivet och samhället i stort. Kanske är det först nu som man börjar se resultatet på riktigt. Här finns ett arv av entreprenörskap med bolag som Monark, Lunarstorm och NilsonGroup tillsammans med nya globala bolag som Yellow Brand Protection…
NYHET Publicerad:

Halmstad år 2037 enligt Marcus Dufwa

FRAMTID Den populära kommunen på västkusten lockar många unga människor att studera på högskolan och väljer att stanna kvar efter avslutade studier. Mycket tack vare innovationsklustret och framtidsvisionerna som bidrar till att det växer fram nya och starka idéer. Det gynnar tillväxten i det lokala näringslivet och bidrar till en spännande arbetsmarknad….
NYHET Publicerad:

Sommarjobb innebär mer än arbetsuppgifter

MITT FÖRSTA JOBB Fram till jag tog examen på gymnasiet, arbetade jag om somrarna med att bygga friggebodar i Älvängen. Sedan fick jag en fastanställning som butikssäljare på en tv- och radiobutik i Göteborg. Förutom att det var drömmen för mig som var intresserad av elektronikprodukter, gav det mig värdefull inblick i småföretagens vardag.
NYHET Publicerad:

Halland år 2037 enligt Ida Thorén

FRAMTID Hallands satsning på digitalisering genom hela samhället har skapat möjligheter för framtidens välfärd. Det är här det händer. Ny teknik möter kreativa näringar som bildar en självklar symbios. Med fokus på utveckling har gjort Halmstad kommun till en attraktiv destination, nytta som nöje. De halländska skolorna ligger även steget före övriga Sverige…
NYHET Publicerad:

Sommarjobb - entrébiljett till vuxenlivet

MITT FÖRSTA JOBB Jag var 13 år gammal då jag fick min första lön från sommarjobbet på Kvantum i Varberg, där jag delade ut flygblad. Det kanske inte var speciellt roligt, men jag tjänade pengar och det var en stolthet att få ett jobb – jag var viktig i helheten.
NYHET Publicerad:

”Lönen var en bonus i hela jobbupplevelsen”

MITT FÖRSTA JOBB 14 år gammal fick jag frågan av min gamla lärare om jag var intresserad av ett sommarjobb. Fiskaren Kalle som ägde turistbåtarna ”Getterönbåtarna” behövde hjälp. Jag fick köra båtarna, hoppa i land och snurra fast dem och ta betalt av gästerna. Än idag kan jag knopen ”dubbelt halvslag”.
NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.