Årets företagare 2012 i Kungsbacka kommun

NYHET Publicerad

Utmärkelsen 2012 gick till Ann och Göran Movitz som driver Cordland Marine. Vars verksamhet i huvudsak är att leverera avancerad kommunikationsutrustning till kommersiell sjöfart. I dag sysselsätter företaget fyra fasta medarbetare och anlitar fyra konsulter. Tillväxten det senaste året är 40% och prog­nosen säger att antalet medarbetare dubblas kommande år. "Genom skickligt navigerande har företaget utvecklats och skapar nya arbetstillfällen" säger juryn exempelvis i sin motivering.

Årets företagare Cordland nr 2

Ann och Göran Movitz i Cordland Marine’s showroom.

Årets företagare Cordland nr 3

Vaktmästaren Enzio har läget under controll.

Årets företagare Cordland nr 4

Ann och Göran Movitz tillsammans med medarbetarna Annika Fröjd och Ted Nyström utanför Cordland Marines lokaler i Åsa strax söder om Kungsbacka.

Årets företagare Cordland nr 5

Det gäller att kunna leverera under den korta tid som fartygen ligger i hamn. Därför är vårt lager viktigt säger Ann Movitz, här tillsammans med Ted Nyström som ansvarar för lager och logistik.

Årets företagare Cordland nr 6

Göran Movitz demonstrerar hur man programmerar en nödsändare som används för att larma sjöräddning och meddela position.

Årets företagare Cordland nr 7

Annika Fröjd arbetar med försäljning av bla Airtime, som är bredband via satellit.

Hur länge har ni drivit Cordland Marine?
– Vi startade bolaget 1997 säger Ann Movitz och vi hade en idé om att bygga ett premiumföretag med enbart de bästa produkterna på marknaden fortsätter Göran.

Okej, varför sysslar ni med sjöfartskommunikation?
– Det kommer sig av att vi båda arbetade på Televerket Radio, fartygsdivisionen, som ansvarade för teletrafik till och från fartyg till sjöss. Ann arbetade med administration och jag var tekniker säger Göran.

Hur kom det sig att ni startade eget?
– Dels beror det på att Televerket Radio var den första delen av gamla Televerket som privatiserades samt att jag som tekniker såg problemen på nära håll och förstod att man kunde lösa dem på andra sätt berättar Göran

Varför etablerade ni er i Åsa i Kungsbacka kommun?
– Vi började helt enkelt att driva verksamheten hemifrån och kom till ett läge när vi inte fick plats längre säger Ann. Vi tittade då på att etablera oss i Göteborg fortsätter Göran, men insåg att det bara skulle kosta en tredjedel att bygga egna lokaler i Åsa. Dessutom är våra kunder spridda runt jorden så var vi sitter är inte jätteviktigt. Då är servicegraden av större betydelse avslutar Göran.
– I bland är det snabba ryck. En lördag 2011 när vi lagade middag ringde jourtelefonen säger Ann. I andra ändan var det en reporter från Expressen som skulle slänga sig på sista planet till Japan för att bevaka tsunami-katastrofen på plats. Innan vi hann blinka kom en bil från Göteborg, hämtade en satellit-telefon och körde till Jönköping där reportern möte upp för att sedan åka till Arlanda och precis hinna med planet till Japan. Ett exempel på bolagets servicegrad, säger Ann.

Hur är det att driva företag i Kungsbacka kommun?
– I början var det svårt att veta vart man skulle vända sig, samt att få svar på frågor om företagande i kommunen. Efter att Mikael Fransson tillträdde som näringslivschef fungerar det bra, berättar Ann. Men när vi bestämt oss för att bygga så var det struligt värre. Vi fastnade i ett “moment 22” på grund av att där det fanns VA, fanns ingen plan och vise versa. “Plan & Bygg” i Kungsbacka var långsamma och ostrukturerade. Allrahelst i jämförelse med Varberg som omgående återkom med möjliga tomter och verkligen ville att vi skulle etablera oss där. Men idag är nog också Kungsbacka “Plan & Bygg” mer på, tror Ann.

Har ni stött på andra problem under resans gång?
– Ett problem var att vi inte kom från företagande familjer, vi hade helt enkelt inte den kulturen säger Ann och fortsätter – de första fyra, fem åren var tuffa, fattiga rent ut sagt. Men runt 2005 kom vändning som en ketchupeffekt! Göran fyller i att delta i “tillväxt mikro” i BRG’s regi var värdefullt och en av ledarna – Pär Bäckmann är numera också styrelseledamot i Cordland Marine. Även reklambyrån Sommar&Co var med i “tillväxt mikro” har varit en bra samarbetspartner sedan dess, avslutar Ann

Har ni haft stöd av fler under uppstarten?
– Ja, Mikael Kulanko på Svenskt Näringsliv är ett viktigt bollplank. Så fort vi stöter på något problem, det kan gälla personalfrågor eller hur lagstiftningen skall tolkas så kan Mikael alltid svara eller leda oss till rätt instans. Det känns tryggt säger Göran. Även Mikael Gelken och Connect Väst har varit till stor hjälp i arbetet att mejsla ut och fokusera vår affärsidé, avrundar Ann.

Det ser ut att ha gett resultat!
– Ja, just nu känns det väldigt positivt säger Göran, eftersom vi nyligen skrev ett stort rederiavtal som innebär 20–25 mkr i omsättning under de kommande 4–5 åren.

Grattis! Men ser ni några mörka moln på himmeln?
– Det skulle vara regeringens ointresse för sjöfarten, säger Göran. Den pågående utflaggningen av svenska båtar på grund av ogynnsam svensk lagstiftning gör helt enkelt att vårt kundunderlag i Sverige krymper. Behovet av sjötransporter krymper inte, fortsätter Göran och säger att Sverige som i praktiken är en ö-nation lämnar över kontrollen av sina transporter till andra nationaliteter som inte nödvändigtvis är intresserade av vad som är bra för Sverige.

Avslutningsvis, har ni några kloka råd till andra som funderar på att starta eget?
– Gör inte allt själv – ta hjälp. Varför ägna en dag åt att försöka fixa nätverket, när en expert löser det på en timme säger Ann och fortsätter med att ordning och reda, självklart är viktigt. Och innan du anställer din första medarbetare, se till att göra en enkel manual med allt som gäller inom företaget. I vår, som vi döpt till ”Rutiner och regler”, ingår information om arbetstider, friskvård, avfallshantering, vår policy kring droger, internetanvändning, diskriminering, hur larmet fungerar mm.
– Ja allt vi har kunnat komma på som en nyanställd behöver veta. Denna manual får de redan vid anställningsintervjun och får då chansen att se om deras värderingar överensstämmer med våra. Efter anställningens början är den som en uppslagsbok ifall de inte kommer ihåg exempelvis hur semester­året fungerar, avslutar Ann.

Text & bild: Christian Madsen

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Via sommarjobbet föddes drömmen om egen reklambyrå

JOBBSKAPARNA Mitt första jobb var direkt efter gymnasiet, berättar Louise Lejestrand, som driver Treativ Reklambyrå. Det var ett sommarjobb på turistbyrån, som jag sökte för att jag behövde någonting att göra den sommaren. Där lärde jag mig att om man vågar visar framfötterna, och är socialt kompetent och intresserad så kommer man ganska långt.
NYHET Publicerad:

Kan Halmstads medvetenhet vända trenden?

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs undersökning av Lokalt Företagsklimat har Halmstads kommun under de senaste åren haft en negativ trend som fortsätter även i år. Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringsliv AB, tror att en av anledningarna kan vara att kommunen har växtvärk.
NYHET Publicerad:

Varberg år 2037 enligt Johan Lind

FRAMTID ”Västkustens kreativa mittpunkt” har länge varit Varberg kommuns vision för utveckling av näringslivet och samhället i stort. Kanske är det först nu som man börjar se resultatet på riktigt. Här finns ett arv av entreprenörskap med bolag som Monark, Lunarstorm och NilsonGroup tillsammans med nya globala bolag som Yellow Brand Protection…
NYHET Publicerad:

Halmstad år 2037 enligt Marcus Dufwa

FRAMTID Den populära kommunen på västkusten lockar många unga människor att studera på högskolan och väljer att stanna kvar efter avslutade studier. Mycket tack vare innovationsklustret och framtidsvisionerna som bidrar till att det växer fram nya och starka idéer. Det gynnar tillväxten i det lokala näringslivet och bidrar till en spännande arbetsmarknad….
NYHET Publicerad:

Sommarjobb innebär mer än arbetsuppgifter

MITT FÖRSTA JOBB Fram till jag tog examen på gymnasiet, arbetade jag om somrarna med att bygga friggebodar i Älvängen. Sedan fick jag en fastanställning som butikssäljare på en tv- och radiobutik i Göteborg. Förutom att det var drömmen för mig som var intresserad av elektronikprodukter, gav det mig värdefull inblick i småföretagens vardag.
NYHET Publicerad:

Halland år 2037 enligt Ida Thorén

FRAMTID Hallands satsning på digitalisering genom hela samhället har skapat möjligheter för framtidens välfärd. Det är här det händer. Ny teknik möter kreativa näringar som bildar en självklar symbios. Med fokus på utveckling har gjort Halmstad kommun till en attraktiv destination, nytta som nöje. De halländska skolorna ligger även steget före övriga Sverige…
NYHET Publicerad:

Sommarjobb - entrébiljett till vuxenlivet

MITT FÖRSTA JOBB Jag var 13 år gammal då jag fick min första lön från sommarjobbet på Kvantum i Varberg, där jag delade ut flygblad. Det kanske inte var speciellt roligt, men jag tjänade pengar och det var en stolthet att få ett jobb – jag var viktig i helheten.
NYHET Publicerad:

”Lönen var en bonus i hela jobbupplevelsen”

MITT FÖRSTA JOBB 14 år gammal fick jag frågan av min gamla lärare om jag var intresserad av ett sommarjobb. Fiskaren Kalle som ägde turistbåtarna ”Getterönbåtarna” behövde hjälp. Jag fick köra båtarna, hoppa i land och snurra fast dem och ta betalt av gästerna. Än idag kan jag knopen ”dubbelt halvslag”.
NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Elias tävlar om världsmästartiteln i bilskadeteknik

YRKESLANDSLAGET I oktober går stapeln av för Yrkes-VM i Abu Dhabi 2017. En av deltagarna som tävlar om att bli världsmästare i bilskadeteknik är Elias Karlsson från Åskloster. ”Det hade varit skoj att kunna titulera sig som världsmästare”, säger han.
NYHET Publicerad:

Stort behov av lärlingsutbildningar

FÖRETAGSAMHET Halmstad Mekaniska Verkstad AB arbetar med legotillverkning och har verkstadstraditioner sedan långt tillbaka. Idag består personalstyrkan av 20 personer, men behovet utav fler är stort. Samtidigt ökar kraven på erfarenhet, något dagens utbildningar inte lyckas erbjuda. Lärlingsutbildningar, menar VD Stefan Edefell, skulle förenkla möjligheterna att anställa.
NYHET Publicerad:

Tommy visar (karriär)vägen

#FÖRETAGSAMHET Tommy Fransson, VD och ägare för ICA Maxi Flygstaden, har arbetat inom ICA sedan 1990. Nu vill han under kampanjen Gilla #Företagsamhet visa skolungdomar vilka karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsbranschen. Också hur fantastiskt roligt det är att driva eget företag. ”Hade jag varit 20 år gammal och fått välja karriär igen – hade jag gjort exakt samma val en gång till”, säger Tommy Fransson.
NYHET Publicerad:

Nya företagsamma talanger via kampanj

GILLA #FÖRETAGSAMHET Politikerna kan inte skapa jobb - men förutsättningarna för jobbskaparna. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Samtidigt konstaterar företagare att utvecklingen går att fel håll. Därför startades kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen om företagandet för politiker och allmänhet. ”En viktig kampanj för Sveriges företag” säger VD, Oscar Hanson.
NYHET Publicerad:

Falkenberg i topp igen

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Hallands län är det Falkenbergs kommun som får högst betyg av de lokala företagen.
NYHET Publicerad:

Hon förmedlar kunskap till nästa generation

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jeanette Nerman har drivit Hotel Continental i Halmstad sedan 1992. Med 25 år i hotell- och restaurangbranschen, har hon erfarenhet av att vara företagare både i med och motvind. För att öka förståelsen om företagsamhet erbjuder Jeanette sommarjobb till ungdomar som vice VD jobb på hotellet.