NYHET3 oktober 2016

Bransch med stort hjärta i behov av rekrytering

Hon verkar i en bransch som har stort rekryteringsbehov. Själv har hon varit i näringen över 30 år och hon tycker fortfarande att det är lika roligt och utvecklande. – Får man som jag energi av att glädja andra kan man inte vara på en bättre plats, säger Ulrika Drakenberg, hotelldirektör på Best Western Plus Grand Hotel i Halmstad.

Besöksnäringen växer och breddas i sin omfattning och tillhör i dag en av landets basnäringar. Denna positiva utveckling kräver dock mer personal, något som blivit ett bekymmer. För att få fler att intressera sig för branschen och se de möjligheter som finns i besöksnäringen, menar Ulrika att det krävs fler utbildningar. Inte minst eftergymnasiala för de som bestämmer senare i livet vad de vill arbeta med. Hon är också en varm anhängare av lärlingsplatser, inte minst av erfarenheten av hur hon själv började i branschen.

– Från att ha varit närmast oengagerad i skolan blev jag plötsligt väldigt engagerad. Parallellt med mina studier fick jag min första anställning inom besöksnäringen. Där blev jag sedd och de visade att de trodde på mig, min dörr till arbetslivet öppnades, säger Ulrika Drakenberg.

Ulrika har gått den långa vägen när hon byggt sin karriär genom att lära sig branschen från grunden. Hon har genomfört ett par eftergymnasiala branschinriktade utbildningar samt flertalet kortare utbildningar över tid.

– Tack vare generösa arbetsgivare har jag fått chansen att fortbilda mig genom åren, sannolikt beroende på att jag alltid visat ett stort intresse för branschen och att jag kommit för att stanna, fortsätter Ulrika Drakenberg.

För att bidra till att unga människor ska få upp ögonen för branschen och även välja att stanna kvar, har bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita dragit igång ett nätverksprojekt under namnet Visita Talent. Ett nätverk som vänder sig till unga talanger, under 30 år, som redan arbetar inom besöksnäringen i någon form av ledande befattning.
 Det som premieras i urvalet är främst driv och engagemang.

– Jag har själv anmält två medarbetare till denna satsning. Dessa tror jag kan bli positiva och drivande ambassadörer för näringen och därmed bli en viktig del till att locka fler att bli intresserade av arbete inom branschen. Och gillar man att jobba med mycket hjärta – liksom jag – så är denna näring ett självklart val, avslutar Ulrika Drakenberg.

Svenskt NäringslivKompetensförsörjning
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist