Dialog som ger mersmak

NYHET Publicerad

UTMANINGEN Erfarenhetsutbytet mellan politiker och företagare fortsätter i Laholm. Det är en givande dialog som sätter företagandets villkor i fokus.

Per Hanson KWA, hälsar välkomna.

Per Hanson KWA, hälsar välkomna.

Erling Cronqvist (c) och Siv Pålsson (s) deltog aktivt i diskussionerna.
Erling Cronqvist (c) och Siv Pålsson (s) deltog aktivt i diskussionerna.

Erling Cronqvist (c) och Siv Pålsson (s) deltog aktivt i diskussionerna.



Utmaningen i Laholm. Konjunktur, information och upphandling var några av alla de ämnen som togs upp och engagerade vid träffen på KWA i knäred den 27 januari.

Efter en presentation av företagen och några inledande fraser var diskussionen snart igång. Första frågan som togs upp av politikerna var om man märkt av konjunkturen. Samtliga sa sig ha känt av den, dock i olika grad. Ingemar och Håkan Mårtensson som driver Knäredssågen berättar till exempel att skogsnäringen märkte av nedgången redan i slutet av 2007, vilket gjort att de tidigt hunnit anpassa ”magen efter matsäck”. Den motsatta effekten har KWA, Per Hansson berättar att det är för tidigt att säga hur de kommer drabbas. Det man märkt ännu så länge är att kunderna väntar lite längre med årets inköp.

En fråga som engagerade Jytte Andersson, som tillsammans med maken Leif tog över Tankstället i Knäred 2007 är frågan om kontakter med och information från kommunen. Som nyinflyttad företgare utan tidigare erfarenhet av att driva mack tyckte Jytte att det varit svårt att hitta rätt tjänstemän att prata med i olika ärenden. Men däremot tyckte hon att när väl rätt person hittats hade kunskapen och viljan att hjälpa till varit god.

Politikernas slutsats blev att det är viktigt att se till att alla tjänstemän känner till och blir ännu bättre på att hänvisa företagare till Lotsen. I övrigt tyckte samtliga företagare att framförallt byggnadskontoret men även miljökontoret blivit mycket snabbare och bättre på att hjälpa företagen.

Även här kom frågan med kommunens inköp upp. KWA som till exempel säljer parkbänkar undrar om kommunen tittar lokalt när man ska göra inköp. Per-Sylve Åkesson som driver järnhandeln Per-Tec berättar att det görs kommunala inköp i hans butik, men att de är små på grund av de regler som kommunen styrs av. Erling Cronqvist (c) menar på att kunskapen vad gäller upphandling inte är den bästa inom kommunen vad gäller möjligheter vid upphandlingar. Här flinkar Mikael Kulanko, Svenskt Näringsliv in att det även saknas kunskap hos företagen om vilka möjligheter man har och därför föreslog han för politiker att man skulle bjuda in tjänstemän, politiker och företagare till en gemensam utbildning i ämnet.

Andra intressanta ämnen som togs upp under träffen var sysselsättning för ungdomar, arbetsgivarnas ersättningsansvar vid anställdas olycksfall på fritiden, las, Energikartläggning, infrastruktur m m, m m. Erling avslutade mötet och tackade alla för deras medverkan. Samtliga tyckte detta var ett positivt sätt att mötas och såg fram emot en fortsatt dialog.

Anna-Lena Karlsson, A Karlsson Kommunikation

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tolkningsföreträde riskerar snedvrida internationell konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA Vetskapen kring hur innehållet i hudvårdsprodukter påverkar människor och miljö blev drivkraften bakom Maria Åkerberg ekologiska hudvårdsprodukter. I dag omsätter företaget ca 65 miljoner kronor och med fortsatt växande marknadsandelar. Fabriken i Frillesås som byggdes 2008 är nu för liten och byggnadsnämnden i Kungsbacka kommun är positiv till en utbyggnad. I februari fattades beslut där om och en ny detaljplan kommer att tas fram.
NYHET Publicerad:

Via sommarjobbet föddes drömmen om egen reklambyrå

JOBBSKAPARNA Mitt första jobb var direkt efter gymnasiet, berättar Louise Lejestrand, som driver Treativ Reklambyrå. Det var ett sommarjobb på turistbyrån, som jag sökte för att jag behövde någonting att göra den sommaren. Där lärde jag mig att om man vågar visar framfötterna, och är socialt kompetent och intresserad så kommer man ganska långt.
NYHET Publicerad:

Kan Halmstads medvetenhet vända trenden?

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs undersökning av Lokalt Företagsklimat har Halmstads kommun under de senaste åren haft en negativ trend som fortsätter även i år. Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringsliv AB, tror att en av anledningarna kan vara att kommunen har växtvärk.
NYHET Publicerad:

Varberg år 2037 enligt Johan Lind

FRAMTID ”Västkustens kreativa mittpunkt” har länge varit Varberg kommuns vision för utveckling av näringslivet och samhället i stort. Kanske är det först nu som man börjar se resultatet på riktigt. Här finns ett arv av entreprenörskap med bolag som Monark, Lunarstorm och NilsonGroup tillsammans med nya globala bolag som Yellow Brand Protection…
NYHET Publicerad:

Halmstad år 2037 enligt Marcus Dufwa

FRAMTID Den populära kommunen på västkusten lockar många unga människor att studera på högskolan och väljer att stanna kvar efter avslutade studier. Mycket tack vare innovationsklustret och framtidsvisionerna som bidrar till att det växer fram nya och starka idéer. Det gynnar tillväxten i det lokala näringslivet och bidrar till en spännande arbetsmarknad….
NYHET Publicerad:

Sommarjobb innebär mer än arbetsuppgifter

MITT FÖRSTA JOBB Fram till jag tog examen på gymnasiet, arbetade jag om somrarna med att bygga friggebodar i Älvängen. Sedan fick jag en fastanställning som butikssäljare på en tv- och radiobutik i Göteborg. Förutom att det var drömmen för mig som var intresserad av elektronikprodukter, gav det mig värdefull inblick i småföretagens vardag.
NYHET Publicerad:

Halland år 2037 enligt Ida Thorén

FRAMTID Hallands satsning på digitalisering genom hela samhället har skapat möjligheter för framtidens välfärd. Det är här det händer. Ny teknik möter kreativa näringar som bildar en självklar symbios. Med fokus på utveckling har gjort Halmstad kommun till en attraktiv destination, nytta som nöje. De halländska skolorna ligger även steget före övriga Sverige…
NYHET Publicerad:

Sommarjobb - entrébiljett till vuxenlivet

MITT FÖRSTA JOBB Jag var 13 år gammal då jag fick min första lön från sommarjobbet på Kvantum i Varberg, där jag delade ut flygblad. Det kanske inte var speciellt roligt, men jag tjänade pengar och det var en stolthet att få ett jobb – jag var viktig i helheten.
NYHET Publicerad:

”Lönen var en bonus i hela jobbupplevelsen”

MITT FÖRSTA JOBB 14 år gammal fick jag frågan av min gamla lärare om jag var intresserad av ett sommarjobb. Fiskaren Kalle som ägde turistbåtarna ”Getterönbåtarna” behövde hjälp. Jag fick köra båtarna, hoppa i land och snurra fast dem och ta betalt av gästerna. Än idag kan jag knopen ”dubbelt halvslag”.
NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Elias tävlar om världsmästartiteln i bilskadeteknik

YRKESLANDSLAGET I oktober går stapeln av för Yrkes-VM i Abu Dhabi 2017. En av deltagarna som tävlar om att bli världsmästare i bilskadeteknik är Elias Karlsson från Åskloster. ”Det hade varit skoj att kunna titulera sig som världsmästare”, säger han.
NYHET Publicerad:

Stort behov av lärlingsutbildningar

FÖRETAGSAMHET Halmstad Mekaniska Verkstad AB arbetar med legotillverkning och har verkstadstraditioner sedan långt tillbaka. Idag består personalstyrkan av 20 personer, men behovet utav fler är stort. Samtidigt ökar kraven på erfarenhet, något dagens utbildningar inte lyckas erbjuda. Lärlingsutbildningar, menar VD Stefan Edefell, skulle förenkla möjligheterna att anställa.
NYHET Publicerad:

Tommy visar (karriär)vägen

#FÖRETAGSAMHET Tommy Fransson, VD och ägare för ICA Maxi Flygstaden, har arbetat inom ICA sedan 1990. Nu vill han under kampanjen Gilla #Företagsamhet visa skolungdomar vilka karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsbranschen. Också hur fantastiskt roligt det är att driva eget företag. ”Hade jag varit 20 år gammal och fått välja karriär igen – hade jag gjort exakt samma val en gång till”, säger Tommy Fransson.
NYHET Publicerad:

Nya företagsamma talanger via kampanj

GILLA #FÖRETAGSAMHET Politikerna kan inte skapa jobb - men förutsättningarna för jobbskaparna. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Samtidigt konstaterar företagare att utvecklingen går att fel håll. Därför startades kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen om företagandet för politiker och allmänhet. ”En viktig kampanj för Sveriges företag” säger VD, Oscar Hanson.
NYHET Publicerad:

Falkenberg i topp igen

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Hallands län är det Falkenbergs kommun som får högst betyg av de lokala företagen.