NYHET9 januari 2018

Enkäten om företagsklimatet – viktig vägvisare för Falkenberg

Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivschefer om vilka områden de vill förbättra baserat på förra årets resultat.

I 2017 års upplaga fick Falkenbergs kommun högst sammanfattat betyg i Halland.
– Det finns stor politisk enighet om att det här är viktiga frågor som vi måste fokusera på och arbeta för att förbättra, säger Jan Melkersson, VD för Falkenbergs Näringsliv AB. I kommunen har vi bland annat en aktiv näringslivsorganisation med 540 medlemsföretag, vilket gör att det är bäddat för bra samarbete.

Jan betonar att även om kommunens arbete delvis påverkas av Svenskt Näringslivs enkät så är det en del av en sammantagen bild.
– Vi utvärderar och sätter upp mål, och förhåller oss till flera olika undersökningar för att nå bästa möjliga resultat.

I enkäten om Lokalt Företagsklimat lyftes behovet av en höjd servicenivå och snabbare handläggningstider, vilket kommunen tagit till sig.
– Sedan enkäten genomfördes har vi infört möten där vi samlar alla tjänstemän som har beröring med näringslivet en gång i månaden. Vi anordnar workshops och de får chansen att lyfta frågor som de har, och tillsammans arbetar vi för att bli bättre i mötet med företagarna.

En annan problematik, som Falkenberg delar med merparten av landets kommuner, är svårigheten att få tag på personal med relevant kompetens. I Falkenberg ligger det betyget under 3.0, vilket innebär att det är icke-godtagbart. Jan berättar att man för en löpande dialog med både näringsliv och skola för att åtgärda problemenen.
– Det är en stor utmaning, och det är många på hög nivå som dagligen arbetar med den problematiken. Vi har precis anställt ytterligare en näringslivsutvecklare som har kompetensutveckling som sitt specifika fokus, och har som uppgift att matcha kompetenser och arbeta väldigt hands on. Det är något som vi tror kommer ge resultat.

För att förändra skolans attityder till företagande ska man efter jul dra igång ett nytt projekt i samarbete med Ung Företagsamhet, som går ut på att varje grundskola i kommunen får ett eget fadderföretag.
– Vi tror att det här projektet kan få skola och näringsliv att börja närma sig varandra, redan i en tidig ålder. Det är inte bara elevernas attityd man kan förändra, utan även föräldrarna som indirekt blir en del av detta. Det är där vi lägger grunden till framtiden.

Svenskt NäringslivKompetensförsörjning
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist