NYHET21 februari 2017

Från UF till AB

Stina Wernersson och Maria Eriksson drev varsitt UF-företag under gymnasiet. I dag studerar de på universitetet och driver företaget Selvins Design AB tillsammans. ”Man behöver inte vinna SM i Ung Företagsamhet för att kunna gå från UF till AB”, säger Stina Wernersson, VD.

Under gymnasiet drev Stina Wernersson ett UF-företag som tog fram en kreditkortsspegel. Maria Eriksson drev ett UF-företag som tillverkade BH-klämmor. Båda UF-företagen tillverkade produkter som skulle förenkla vardagen. Några år senare startade Stina och Maria företaget Selvins Design AB tillsammans, med liknande affärsidé.

- Vi ville fortsätta driva ett företag som tillverkar produkter som tar avstamp i vardagen. Med våra produkter vill vi förenkla vardagen och lösa problem den hållbara vägen, Säger Stina Wernersson.

Selvins Design AB tillverkar mataccessoarer. Det första identifierade, och vardagliga, problemet var matlådan och att kunna äta i skolan på ett trevligt sätt. Hittills har de lanserat ett designat bestickfodral som är gjort i vaxduk. Ambitionen är att inom snar framtid lansera en tallrik.

- Att ta med sig flera olika lådor för att kunna äta både mat, sallad och sås känns orimligt. Det är besvärligt och inte bra för miljön att ta med sig besticken i en plastpåse eller äta mat ur en plastlåda varje dag, Säger Stina Wernersson.

Syftet med UF-året är att få ökad kunskap och erfarenhet från att starta och driva företag, men också få ett kontaktnät och växa som människa. Selvins Design AB uppmuntrar till att fler ska våga ta chansen att driva UF företag, men också att våga driva företaget vidare efter gymnasiet.

- Många som driver UF-företag upplever att det är ett stort steg att starta ”riktigt” företag efter gymnasiet. Men det är inte så mycket svårare än att driva UF-företag. Efter skolan kändes det som om man var tvungen att göra ett val; antingen satsa på företaget 100 procent - eller lägga ner UF-idén. När vi började på universitetet insåg vi att vi kunde driva företag och studera samtidigt. Då behöver man inte ha ett stort vinstkrav utan kan också fokusera på att produktutveckla, Säger Stina Wernersson.

Text: Sara Ljungberg

Svenskt Näringsliv
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist