NYHET9 juni 2017

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.

Ett bra företagsklimat ger växande företag, fler jobb och ett attraktivt land, region och kommun att etablera sig i. Tillsammans bidrar vi med ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd och samhällsutveckling. Med det som grund var syftet med kampanjen att sätta fokus på företagsamma människor och att det är de som skapar jobb. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga sina idéer och utveckla sina företag. Och då skapas jobb åt fler och oanade nya möjligheter öppnas inom näringsliv och den samhällspolitiska utvecklingen.

Gilla #Företagsamhet stöttas av Företagarna, LRF och Svenskt Näringsliv, som bidrar till att nå ut på bredden och att visa på de frågor kring företagsamhet som är betydelsefulla för näringslivet i sin helhet, men även för företagsamma personer på ett mer personligt plan. Företagande och företagsamma människor är en förutsättning för en fortsatt livskraftig och expansiv region som Halland. Men ett bra företagsklimat kräver noggrann analys av såväl regionens styrkeområden som utvecklingsområden. Förutsättningarna för att kunna etableras och verka i regionen måste kontinuerligt utvärderas och utvecklas. Detta och andra frågor har belysts lokalt under kampanjen.

Som en del i kampanjen hölls en omvänd politikerutfrågning i Varberg där ett antal företagare redogjorde för sitt förhållningssätt till de initiativ som politiken driver och som de skulle behöva ta sig an. Vikten av att fokusera på framtiden och de möjligheter som öppnas dels med de ungas inträde som företagare på arbetsmarknaden, dels med de nyanlända belystes. Regelkrångel och frågor kring företagande på glesbygden var andra frågor som diskuterades som en del i att skapa en konkurrenskraftig industri på likvärdiga villkor.

Solrosmuggen, som en symbol för kampanjen, och som en gemensam katalysator för samtal, var lätt att relatera till och har bidragit till att kreativa samtal initierats vid gator och torg, ICA-butiker, bensinstationer, vid kosläpp och näringslivsdagar. Totalt delades 6000 solrosmuggar ut i Halland.

– Solroskampanjen är ett unikt tillfälle till dialog där företag och politiker tagit ett gemensamt grepp för att nå ut till allmänheten. Initiativet för med sig många positiva ringar på vattnet och ordet företagsamhet har funnits på fler läppar än någonsin tidigare och har mottagits mycket positivt, säger Louise Uvenfeldt, tf regionchef Svenskt Näringsliv Halland.

Som en del i kampanjen driver Svenskt Näringsliv Halland tillsammans med Cirkle K Sannarp, ett projekt där skolungdomar har möjlighet att vinna sommarjobb som vice VD på elva företag samt hos kommunstyrelsens ordförande i Halmstad. Även Ung Företagsamhet (UF) medverkar i initiativet och har under besöken vid gymnasieskolor och grundskolor i Halmstad berättat om sin verksamhet och de möjligheter som UF kan erbjuda unga entreprenörer.

– Detta är ett unikt tillfälle där vi kan informera dels kring ungas möjligheter till företagande, dels hur man redan i unga år kan få stöttning och utvecklas i sitt entreprenörskap genom att driva UF-företag på gymnasiet, säger Linn Persson från UF Halland.

I mitten av april månad träffade vice vd-gruppen skolungdomar vid fyra gymnasieskolor och två grundskolor i Halmstad och delade ut 1000 solrosmuggar med budskapet ”högst solros vinner”.

– Vi talade med skolungdomarna kring vikten av företagsamhet och att vi arbetar för att alla företag i Sverige ska ha bästa möjliga villkor för att verka och växa. Jag illustrerade t.ex. välfärden genom ett initiativ som kallas företagens välfärdsavtryck, som finns tillgängligt för alla på nätet, hur mycket företagare och deras anställda, med den skatt de betalar, finansierar vården, skolan och allt annat som ryms inom begreppet välfärd. Detta initiativ belyser komplexa frågor kring skatt på ett för alla enkelt och illustrativt vis där siffror kring skatt omsätts till vad de motsvarar i antal förskoleplatser, barnmorskor och läkarbesök, menar Louise Uvenfeldt.

Den 7-8 juni möttes samtliga elevers solrosor vid respektive skola. Idag, den 9 juni, träffas Vice VD-gruppen för att i största möjliga mån finna en matchning mellan de önskemål om placering som framförts och de platser som finns att tillgå. På lördag, den 10 juni kl.11, kommer sommarens vice VD:ar att meddelas utanför Rådhuset i Halmstad.

EntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist