I år finns det 330 UF-företag i Halland. Närmare 190 av dessa gick att besöka på Halmstad Arena när de i torsdags (16/3) visade upp sig på mässan ”Entreprenörskap på riktigt 2017”.
Men ska man summera mässan på annat vis än antalet utställare, skulle det kunna sammanfattas med att det under en eftermiddag gick att beskåda en väldigt stor idérikedom, massor av entusiasm och ett stort mått glädje; en beskrivning som varje besökare lätt borde kunna skriva under på.
– Vi hoppas på 4000 besökare under dagen och det ser i nuläget ut som att vi når upp till det målet, säger Ida Thorén, regionchef för Ung företagsamhet i Halland och påpekar ett specifikt syfte med mässan:
– Vi vill att detta ska vara ett inspirationstillfälle. Här är många ungdomar från årskurs 8 och 9 som förhoppningsvis ska driva företag i gymnasiet.
Ska man lyfta någon trend jämfört med tidigare år är det att antalet tjänsteföretag ökar.
– Det brukar vara mycket produkter, men i år finns många tjänsteföretag, säger Ida Thorén. Hon menar att det troligen handlar om att UF-företagandet följer samhällstrenden i övrigt, men att det också kan hänga ihop med att man fått in andra utbildningsprogram och därmed andra affärsidéer.
Några som ändå valt att hålla sig till just en produkt är Annie Knutsson, Wilma Johlin och Matilda Lundh som driver företaget Vegoboken UF.
– Vi hade ingen tjänst som vi kom på, istället ville vi köpa in något och komma igång snabbt, förklarar Annie.
Målet med en snabb start visade sig i istället leda till en försening, men inget ont som inte har något gott med sig:
– Vi ville göra miljövänliga flaskor i glas, men det visade sig att det blev för dyrt. Så vi fick börja om och fundera på vad vi kunde göra istället, berättar Matilda:
– Vi ställde oss frågan om vad vi tycker är intressant, vad vi kan stå bakom och tycka är roligt och då konstaterade vi att ”Men vi är ju veganer” och därför blev det Vegoboken.
Det goda som detta omtag förde med sig, menar alla tre, är att det var lärorikt att inleda med det som inte lyckades och att det istället blev så tydligt att det är både mycket lättare och roligare att driva ett företag när man verkligen tror på sin idé och känner mer passion för den.
– Även om vi lägger ner mycket arbete på det här är det inte jobbigt eftersom det är kul, säger Wilma. Hon precis som sina vänner och kollegor i Vegoboken skulle absolut rekommendera andra att driva UF-företag eftersom det är roligt, men framför allt en bra och lärorik erfarenhet.
Text: Dag Gustavsson
Årets UF-företag: Burn Bright UF
Årets Monter: Kawà UF
Årets Säljare: Tova Gustafsson, Burn Bright UF
Årets Tjänst: Style Me UF
Årets Vara: Excellene UF