Inre marknaden avgörande för TAIGA

NYHET Publicerad

Vi har träffat Ann Rydholm, vd på TAIGA, för att bättre förstå EU:s betydelse för företag som arbetar på en nischmarknad. "Jag ser EUs inre marknad som helt avgörande för TAIGAs fortsatta utveckling", säger hon.

Taiga 3

Vi CE-märker våra produkter berättar Ann Rydholm VD på TAIGA, inte för att det krävs, utan för att det är ett bra säljargument apropå EU och regler.

Taiga 1

Ann Rydholm, VD TAIGA, brinner för skapa de bästa kläderna till dem som verkligen behöver ett gott skydd i sitt arbete utomhus, oavsett var i Europa deras arbetsplats är belägen.

Taiga 2

TAIGA ligger vid Varbergs norra infart, där E6 och R41 korsar varandra. Det placerar oss mitt i centrum mellan kunder och leverantörer runt om i Europa säger VD Ann Rydholm.

Berätta om Taiga, när startade ni verksamheten?
Efter att ha sålt sitt livsverk Tenson mitt i 50-årsåldern funderade Paul Rydholm vad han skulle göra. Att spela golf låg inte hans rastlösa entreprenörssjäl. Textil kunde han, men en konkurrensklausul förbjöd honom att syssla med modekonfektion. Svaret blev yrkeskläder och bolaget TAIGA drogs igång 1982 berättar Ann Rydholm, vd.

Du har samma efternamn som Paul!
– Ja, jag är gift med hans son Jonas som också är TAIGAs ägare sedan 1994.

Har ni hållit er till samma affärsområde hela tiden?
– Ja, vi började med yrkeskläder men under resans gång har vi utvecklats till specialister på funktionskläder för folk som arbetar utomhus under tuffa omständigheter.

Intressant, berätta mer!
– Det började med att kravet på att synlighet växte fram och som är livsviktigt för exempelvis vägarbetare. I takt med tiden har kravet på säkerhet ökat och vi har utvecklat följande affärsområden: Infrastructure, Ambulance & Rescue, Power & Industry, Sea & Nature och Military & Law Enforcement.

Men, varför sitter ni i Varberg?
– Därför att vi bor här säger Ann med ett leende!

Ja, det är en bra anledning, men vilka för- och nackdelar har Varberg?
– Det finns bara fördelar! Självklart livskvaliteten med havet och båtlivet inpå knuten. Idag är också kommunikationerna bra med pendeltåg och E6:an. Och så sitter vi mitt emellan kunder och leverantörer som vi ser det! Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att hitta medarbetare med textilkompetens i Varberg.

Men, textilstaden Borås ligger väl bara ett par stenkast bort?
– Jo, fast det är lite för långt bort och så är vägen för dålig…

Ja, men dåliga vägar och roliga bilar är väl en bra kombo!
– Javisst, men det är så många kamror på 41:an säger Ann med ett smittande skratt! Och tillägger – jag tycker faktiskt att dom är bra.

Ja, det är klart. Hur hittar ni era kunder?
– Först och främst arbetar säljarna hårt med uppsökande arbete, men vi får också många propåer från intresserade och för all del även rekommendationer från nöjda kunder som ofta leder till nya affärer.

Nämn några exempel på kunder:
– 60% av dem som arbetar inom ambulansvården i Sverige använder TAIGAs kläder. Island – fortsätter Ann och pekar på en stor bild i utställningen – deras räddningstjänst består av 3.000 frivilliga som sköter allt från ambulansutryckning till räddningsuppdrag. Och de utför sina tuffa uppdrag i våra kläder.

Ojdå, du menar att de fungerar som Svenska Sjöräddningssällskapet, SSRS?
– Ja, precis. De sköter alla räddningsuppdrag och det har lett till att vi även säljer till Tull, flyg- och elbolag på Island som är en viktig marknad för oss.

När beslöt ni er för att exportera?
– Det var nog inget beslut, vi fick en förfrågan från Tyskland i mitten av 80-talet och på den vägen är det, berättar Ann.

Trevligt, hur ser ni på export?
– Det låter kanske lite konstigt, men vi är inte intresserade av marknader i traditionell mening. Exempelvis är inte »landet Tyskland« viktigt. Däremot är de som har tuffa arbeten »utomhus i Tyskland« intressanta för oss.

Det låter som om ni arbetar enligt »the long tail« fast »in real life«
– Ja, precis. Eftersom vi ofta vänder oss till mindre och specialiserade nischer är tillgång till »många marknader« viktig för TAIGAs möjlighet att växa.

Det betyder att EU inre marknad är viktig för TAIGA?
– Ja, jag ser EUs inre marknad som helt avgörande för TAIGAs fortsatta utveckling säger Ann

Ge gärna exempel!
– I och med EU-inträdet blev Baltikum och Polen även växande marknader – inte bara produktionsländer. Men visst var det skönt att allt papperskrångel försvann. Det har verkligen underlättat, säger Ann

Du menar tull, proforma fakturor och liknande?
– Ja, precis. Dessutom producerar vi ofta korta serier och i Asien krävs stora beställningar för att vara intressant som kund.

Det låter som att TAIGA arbetar mer som ZARA än HM?
– Ja, både och, vi tillverkar 50% efter beställning och 50% för lagerhållning för att kunna serva våra kunder med snabba leveranser. Men likt Zara gör vi all produktion inom EU, till skillnad från HM som ofta köra stora serier i Asien.

Hur ser TAIGAs marknader ut idag?
– TAIGA omsätter 54 MSEK och 60% säljs i Sverige, 15% i övriga Norden. Resterande 25% går till Holland, Schweiz, Storbritannien, Island och Baltikum.

Och era mål?
– Det är att fördubbla omsättningen och komma till en exportandel på 50%.

Och här ser du EU som avgörande för TAIGAs möjligheter att växa?
– Vi vill växa! Och utan exportmöjlighet hade vi varit tvungna att ge oss in på nya områden där vi saknar kompetens. Med EU kan vi fortsätta att växa oss starka inom vår egen nisch.

Hur är det med EU och regler?
– CE-märkningen av yrkeskläder är något som tillkommit under åren. Den kostar en del, men jag ser den som positiv. Märkningen hjälper kunderna att förstå vad de köper och den ger oss som leverantörer en bekräftelse på att vi tillgodoser kundens behov av säkra produkter, berättar Ann.

Är det krav på CE-märkning av skyddskläder?
– Arbetsgivaren är alltid ansvarig för personalens säkerhet och märkningen hjälper dem att välja det skydd som krävs för respektive uppgift. Men nej, det finns inget krav på märkning, men det är svårt att sälja om man inte kan visa att ens produkt matchar säkerhetskraven i respektive branch.

Finns det andra EU-regler?
– Ja, bland annat EUs upphandlingsdirektiv.

Ojojoj, det låter tungt!
– Ja, det gör det skrattar Ann och fortsätter – men det är faktiskt bra. För det skapar tydliga regler för offentliga inköp och minskar risken för korruption.

Du menar att det blir samma regler för inköp över hela EU?
– Ja, i stort sett samma regler för alla inom hela EU. Och med rätt krav från inköpare ser jag det som att det leder till vassare och bättre leverantörer i alla branscher. Men vi har dock en bra bit kvar innan vi är framme.

Ser du några problem med detta?
– Det skulle i så fall vara att överklaganden av upphandlingar har blivit vanligare. Först och främst på kontinenten, men även här hemma. Vi deltar i ett flertal upphandlingar som legat stilla i flera år på grund av överklaganden.

Är det, det enda problemet?
– När det gäller upphandlingar – oavsett om de är offentliga eller privata – händer det att beställaren inte alltid har den kompetens som krävs. Det kan stå »trikå 0% krympning«, men det finns ingen krympfri trikå. Är man då ärlig och inte kryssar i krympfri, så är man diskvalificerad i upphandlingen säger Ann.

Finns det sätt att komma åt detta?
– Ja, det borde vara så att offentliga upphandlingar går ut på remiss, där den sortens fel kan åtgärdas innan upphandlingen blir offentliggjord.

Tack det låter bra! Slutligen hur ser du på EU-valet?
– Jag ser grundtanken med EU – freden – som det absolut viktigaste som gynnar oss alla avslutar Ann med ett leende.

Text & bild: Christian Madsen

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Känner du till de 5 största myterna inom välfärden?

VÄLFÄRD Vårdföretagarna inom Almega har en ”Mytpolis” som presenterar Myttoppen – topplistan på de fem vanligaste myterna. Det här är vad debattörer, journalister och politiker oftast får fel. Extra viktigt att ha koll på när Regeringen och Vänsterpartiet idag lägger fram ett lagförslag för att begränsa möjligheterna att ta ut vinst inom skola och omsorg.
NYHET Publicerad:

Gamla regler eller nya jobb i Halland

LAS I takt med att både jobb och arbetsmarknad förändras blir omställning – att kunna gå från ett jobb till ett nytt – allt viktigare. Problemet är att verkligheten har sprungit ifrån arbetsmarknadens regelverk.
NYHET Publicerad:

Målinriktat arbete ska förbättra Varbergs företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivschefer om vilka områden de vill förbättra baserat på förra årets resultat. Näst på tur är Varbergs kommun.
NYHET Publicerad:

Vem tar över efter Hallands företagsamma 40-talister?

JOBBSKAPARNA Företag och företagsamma människor är avgörande för Sveriges tillväxt och vår gemensamma välfärd. Men vad händer om generationsväxlingen inte fungerar på företagarsidan? ”Det kan komma att bli en stor utmaning för Halland, som har större andel äldre arbetsgivare jämfört med resten av Sverige”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv i Halland.
NYHET Publicerad:

Enkäten om företagsklimatet – viktig vägvisare för Falkenberg

FÖRETAGSKLIMAT Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivschefer om vilka områden de vill förbättra baserat på förra årets resultat.
NYHET Publicerad:

Ett valår med företagsamhet i fokus

KRÖNIKA Ett år går fort och det känns riktigt roligt att vara tillbaka efter föräldraledigheten. Och dessutom känns det viktigt eftersom det i år är ett valår. Frågor som rör företagande och företagsamheten bör vara en högt prioriterad fråga för alla. I alla fall om politiken vill ha mer pengar att fördela.
NYHET Publicerad:

Vinster i välfärden berör oss alla

GÄSTKRÖNIKA Som medborgare och enskilda individer är vi alla beroende av att vård, skola och omsorg fungerar väl och ger oss tillgång till välfärdstjänster av hög kvalitet. Som företagare kommer ytterligare en dimension på välfärden. Våra företag är beroende av sina medarbetare, skriver företrädare för halländska välfärdsföretag i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Tack för ett företagsamt 2017!

ÅRSKRÖNIKA Efter att ni förhoppningsvis haft lugn och ro, hunnit umgås med familj och vänner, njutit av sillen, skinkan och eventuella paket, skriver jag nu några avslutande ord kring det gångna företagaråret.
NYHET Publicerad:

Hylte-modell minskar gap mellan elever och näringsliv

FÖRETAGSKLIMAT Sedan tre år tillbaka driver Hylte kommun satsningen Företagsambassadören, som riktar sig till elever i årskurs åtta. Projektet startades av kommunens näringslivsutvecklare Evelina Samuelsson tillsammans med studie- och yrkesvägledaren Emma Vari för att bringa samman skola och näringsliv.
NYHET Publicerad:

Digitalisering möjliggör närodlade affärer i Halland

UPPHANDLING Olsegården i Tvååker är bland annat distributör av lokalproducerad frukt, grönsaker och potatis till butiker, restauranger, industri och kommunal verksamhet. Digitaliseringen har inneburit nya och innovativa utvecklingsmöjligheter för företaget som idag kan erbjuda lokala företag möjlighet till central distribution.
NYHET Publicerad:

Tillväxttoppen är passerad – Halland väntas tappa

KONJUNKTUR Svensk ekonomi har passerat tillväxttoppen i den här konjunkturcykeln. Trots detta förväntas BNP fortsätta att växa i relativt hög takt. Men välståndet ökar inte i samma omfattning. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos. 
NYHET Publicerad:

Tillverkningsindustrins Silicon Valley - i Hylte?

JOBBSKAPARNA ”Passion, nyfikenhet och nätverkande är jätteviktigt! Och företagande är jäkligt kul, särskilt produktion. Så skulle jag sammanfatta det!” Det säger Peter Syrén, VD och delägare i Kinnareds Well sedan ett år tillbaka.
NYHET Publicerad:

Dobus i Halmstad: "Vi kan inte konkurrera mot storstäderna i lön"

JOBBSKAPARNA Den tvåfaldige UF-alumnen Johan Sveningsson från Anderstorp tog med sig Gnosjöandan till Halmstad. Idag, 24 år gammal, driver har Dobus AB som guidar företag och organisationer genom den digitala djungeln.
NYHET Publicerad:

Jag vill kunna välja det bästa för mina föräldrar

VÄLFÄRD Vi har många utmaningar framför oss i samhället idag. En av dem är hur vi ska få bra kvalitet i vår omsorg och hur alla som behöver den ska få tillgång till den. För egen del är jag, ännu så länge och om inget oförutsett händer, en bit ifrån att behöva denna omsorg för egen del. Men med åldrande föräldrar så måste jag erkänna att mitt intresse för ämnet ökat de senaste åren.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparna ett av de bästa verktygen för lyckad integration

JOBBSKAPARNA Med industriell produktion av bostäder i form av moduler som affärsidé bygger IntegrAB flexibla bostadslösningar avsedda för den breda massan. Då det råder stor brist på arbetskraft inom byggsektorn, har man utvecklat företagets affärskoncept med att anställa många nyanlända, vilket även är en av grundtankarna med företaget som också avspeglas i företagsnamnet IntegrAB.
NYHET Publicerad:

Därför är flygskatt en dålig idé

FLYGSKTT Med ett modifierat flygskatteförslag säger sig regeringen ta ”ansvar för Sverige, för världen och för klimatet”. Men en svensk flygskatt får ingen effekt på klimatet. Den blir däremot en skadlig skatt på mobilitet i ett land med långa avstånd.
NYHET Publicerad:

Varberg klättrar och tappar på årets ranking

FÖRETAGSKLIMAT Rankingresultatet för Varbergs kommun har senaste åren pekat nedåt. Men nu verkar utvecklingen ha vänt och nya kommunala satsningar börjar få genomslag.
NYHET Publicerad:

Så ska välfärdens kvalitet stärkas

VÄLFÄRD Privata utförare inom vård, skola och omsorg får samma, eller lägre ersättning, som offentliga utförare. Ändå presterar de privata utförarna lika bra eller bättre kvalitet på nästan alla områden inom välfärden.
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen av PUL:s ersättare

DIGITALISERING Från den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft och ersätter därmed personuppgiftslagen (PUL). Den ställer höga krav på företag och därför reser Svenskt Näringslivs expert på digital juridik Carolina Brånby runt i Sverige för att informera om hur detta kommer påverka företagen. På tisdagen samlades företag i Heberg för att få veta mer.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning allt mer tidskrävande

JOBBSKAPARNA Vid sushirestaurangen Takenaka i Halmstad serverar Yasuo och Kajsa Takenaka mat som vittnar om ett fantastiskt hantverk. Smakerna står i centrum och vägen dit är tidskrävande och kräver stor yrkesskicklighet. Detta är nyckeln till parets framgång.