Inre marknaden avgörande för TAIGA

NYHET Publicerad

Vi har träffat Ann Rydholm, vd på TAIGA, för att bättre förstå EU:s betydelse för företag som arbetar på en nischmarknad. "Jag ser EUs inre marknad som helt avgörande för TAIGAs fortsatta utveckling", säger hon.

Taiga 3

Vi CE-märker våra produkter berättar Ann Rydholm VD på TAIGA, inte för att det krävs, utan för att det är ett bra säljargument apropå EU och regler.

Taiga 1

Ann Rydholm, VD TAIGA, brinner för skapa de bästa kläderna till dem som verkligen behöver ett gott skydd i sitt arbete utomhus, oavsett var i Europa deras arbetsplats är belägen.

Taiga 2

TAIGA ligger vid Varbergs norra infart, där E6 och R41 korsar varandra. Det placerar oss mitt i centrum mellan kunder och leverantörer runt om i Europa säger VD Ann Rydholm.

Berätta om Taiga, när startade ni verksamheten?
Efter att ha sålt sitt livsverk Tenson mitt i 50-årsåldern funderade Paul Rydholm vad han skulle göra. Att spela golf låg inte hans rastlösa entreprenörssjäl. Textil kunde han, men en konkurrensklausul förbjöd honom att syssla med modekonfektion. Svaret blev yrkeskläder och bolaget TAIGA drogs igång 1982 berättar Ann Rydholm, vd.

Du har samma efternamn som Paul!
– Ja, jag är gift med hans son Jonas som också är TAIGAs ägare sedan 1994.

Har ni hållit er till samma affärsområde hela tiden?
– Ja, vi började med yrkeskläder men under resans gång har vi utvecklats till specialister på funktionskläder för folk som arbetar utomhus under tuffa omständigheter.

Intressant, berätta mer!
– Det började med att kravet på att synlighet växte fram och som är livsviktigt för exempelvis vägarbetare. I takt med tiden har kravet på säkerhet ökat och vi har utvecklat följande affärsområden: Infrastructure, Ambulance & Rescue, Power & Industry, Sea & Nature och Military & Law Enforcement.

Men, varför sitter ni i Varberg?
– Därför att vi bor här säger Ann med ett leende!

Ja, det är en bra anledning, men vilka för- och nackdelar har Varberg?
– Det finns bara fördelar! Självklart livskvaliteten med havet och båtlivet inpå knuten. Idag är också kommunikationerna bra med pendeltåg och E6:an. Och så sitter vi mitt emellan kunder och leverantörer som vi ser det! Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att hitta medarbetare med textilkompetens i Varberg.

Men, textilstaden Borås ligger väl bara ett par stenkast bort?
– Jo, fast det är lite för långt bort och så är vägen för dålig…

Ja, men dåliga vägar och roliga bilar är väl en bra kombo!
– Javisst, men det är så många kamror på 41:an säger Ann med ett smittande skratt! Och tillägger – jag tycker faktiskt att dom är bra.

Ja, det är klart. Hur hittar ni era kunder?
– Först och främst arbetar säljarna hårt med uppsökande arbete, men vi får också många propåer från intresserade och för all del även rekommendationer från nöjda kunder som ofta leder till nya affärer.

Nämn några exempel på kunder:
– 60% av dem som arbetar inom ambulansvården i Sverige använder TAIGAs kläder. Island – fortsätter Ann och pekar på en stor bild i utställningen – deras räddningstjänst består av 3.000 frivilliga som sköter allt från ambulansutryckning till räddningsuppdrag. Och de utför sina tuffa uppdrag i våra kläder.

Ojdå, du menar att de fungerar som Svenska Sjöräddningssällskapet, SSRS?
– Ja, precis. De sköter alla räddningsuppdrag och det har lett till att vi även säljer till Tull, flyg- och elbolag på Island som är en viktig marknad för oss.

När beslöt ni er för att exportera?
– Det var nog inget beslut, vi fick en förfrågan från Tyskland i mitten av 80-talet och på den vägen är det, berättar Ann.

Trevligt, hur ser ni på export?
– Det låter kanske lite konstigt, men vi är inte intresserade av marknader i traditionell mening. Exempelvis är inte »landet Tyskland« viktigt. Däremot är de som har tuffa arbeten »utomhus i Tyskland« intressanta för oss.

Det låter som om ni arbetar enligt »the long tail« fast »in real life«
– Ja, precis. Eftersom vi ofta vänder oss till mindre och specialiserade nischer är tillgång till »många marknader« viktig för TAIGAs möjlighet att växa.

Det betyder att EU inre marknad är viktig för TAIGA?
– Ja, jag ser EUs inre marknad som helt avgörande för TAIGAs fortsatta utveckling säger Ann

Ge gärna exempel!
– I och med EU-inträdet blev Baltikum och Polen även växande marknader – inte bara produktionsländer. Men visst var det skönt att allt papperskrångel försvann. Det har verkligen underlättat, säger Ann

Du menar tull, proforma fakturor och liknande?
– Ja, precis. Dessutom producerar vi ofta korta serier och i Asien krävs stora beställningar för att vara intressant som kund.

Det låter som att TAIGA arbetar mer som ZARA än HM?
– Ja, både och, vi tillverkar 50% efter beställning och 50% för lagerhållning för att kunna serva våra kunder med snabba leveranser. Men likt Zara gör vi all produktion inom EU, till skillnad från HM som ofta köra stora serier i Asien.

Hur ser TAIGAs marknader ut idag?
– TAIGA omsätter 54 MSEK och 60% säljs i Sverige, 15% i övriga Norden. Resterande 25% går till Holland, Schweiz, Storbritannien, Island och Baltikum.

Och era mål?
– Det är att fördubbla omsättningen och komma till en exportandel på 50%.

Och här ser du EU som avgörande för TAIGAs möjligheter att växa?
– Vi vill växa! Och utan exportmöjlighet hade vi varit tvungna att ge oss in på nya områden där vi saknar kompetens. Med EU kan vi fortsätta att växa oss starka inom vår egen nisch.

Hur är det med EU och regler?
– CE-märkningen av yrkeskläder är något som tillkommit under åren. Den kostar en del, men jag ser den som positiv. Märkningen hjälper kunderna att förstå vad de köper och den ger oss som leverantörer en bekräftelse på att vi tillgodoser kundens behov av säkra produkter, berättar Ann.

Är det krav på CE-märkning av skyddskläder?
– Arbetsgivaren är alltid ansvarig för personalens säkerhet och märkningen hjälper dem att välja det skydd som krävs för respektive uppgift. Men nej, det finns inget krav på märkning, men det är svårt att sälja om man inte kan visa att ens produkt matchar säkerhetskraven i respektive branch.

Finns det andra EU-regler?
– Ja, bland annat EUs upphandlingsdirektiv.

Ojojoj, det låter tungt!
– Ja, det gör det skrattar Ann och fortsätter – men det är faktiskt bra. För det skapar tydliga regler för offentliga inköp och minskar risken för korruption.

Du menar att det blir samma regler för inköp över hela EU?
– Ja, i stort sett samma regler för alla inom hela EU. Och med rätt krav från inköpare ser jag det som att det leder till vassare och bättre leverantörer i alla branscher. Men vi har dock en bra bit kvar innan vi är framme.

Ser du några problem med detta?
– Det skulle i så fall vara att överklaganden av upphandlingar har blivit vanligare. Först och främst på kontinenten, men även här hemma. Vi deltar i ett flertal upphandlingar som legat stilla i flera år på grund av överklaganden.

Är det, det enda problemet?
– När det gäller upphandlingar – oavsett om de är offentliga eller privata – händer det att beställaren inte alltid har den kompetens som krävs. Det kan stå »trikå 0% krympning«, men det finns ingen krympfri trikå. Är man då ärlig och inte kryssar i krympfri, så är man diskvalificerad i upphandlingen säger Ann.

Finns det sätt att komma åt detta?
– Ja, det borde vara så att offentliga upphandlingar går ut på remiss, där den sortens fel kan åtgärdas innan upphandlingen blir offentliggjord.

Tack det låter bra! Slutligen hur ser du på EU-valet?
– Jag ser grundtanken med EU – freden – som det absolut viktigaste som gynnar oss alla avslutar Ann med ett leende.

Text & bild: Christian Madsen

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Elias tävlar om världsmästartiteln i bilskadeteknik

YRKESLANDSLAGET I oktober går stapeln av för Yrkes-VM i Abu Dhabi 2017. En av deltagarna som tävlar om att bli världsmästare i bilskadeteknik är Elias Karlsson från Åskloster. ”Det hade varit skoj att kunna titulera sig som världsmästare”, säger han.
NYHET Publicerad:

Stort behovet av lärlingsutbildningar

FÖRETAGSAMHET Halmstad Mekaniska Verkstad AB arbetar med legotillverkning och har verkstadstraditioner sedan långt tillbaka. Idag består personalstyrkan av 20 personer, men behovet utav fler är stort. Samtidigt ökar kraven på erfarenhet, något dagens utbildningar inte lyckas erbjuda. Lärlingsutbildningar, menar VD Stefan Edefell, skulle förenkla möjligheterna att anställa.
NYHET Publicerad:

Tommy visar (karriär)vägen

#FÖRETAGSAMHET Tommy Fransson, VD och ägare för ICA Maxi Flygstaden, har arbetat inom ICA sedan 1990. Nu vill han under kampanjen Gilla #Företagsamhet visa skolungdomar vilka karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsbranschen. Också hur fantastiskt roligt det är att driva eget företag. ”Hade jag varit 20 år gammal och fått välja karriär igen – hade jag gjort exakt samma val en gång till”, säger Tommy Fransson.
NYHET Publicerad:

Nya företagsamma talanger via kampanj

GILLA #FÖRETAGSAMHET Politikerna kan inte skapa jobb - men förutsättningarna för jobbskaparna. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Samtidigt konstaterar företagare att utvecklingen går att fel håll. Därför startades kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen om företagandet för politiker och allmänhet. ”En viktig kampanj för Sveriges företag” säger VD, Oscar Hanson.
NYHET Publicerad:

Falkenberg i topp igen

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Hallands län är det Falkenbergs kommun som får högst betyg av de lokala företagen.
NYHET Publicerad:

Hon förmedlar kunskap till nästa generation

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jeanette Nerman har drivit Hotel Continental i Halmstad sedan 1992. Med 25 år i hotell- och restaurangbranschen, har hon erfarenhet av att vara företagare både i med och motvind. För att öka förståelsen om företagsamhet erbjuder Jeanette sommarjobb till ungdomar som vice VD jobb på hotellet.
NYHET Publicerad:

”Gilla #Företagsamhet är ett viktigt initiativ”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Ett bra företagsklimat ger växande företag, fler jobb och en attraktiv kommun etablera sig i samt ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Men att förstå hur vårt ekonomiska kretslopp fungerar är inte alltid självklart. Därför engagerar sig Carl Fredrik Graf, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad kommun, i kampanjen Gilla #Företagsamhet – som belyser vikten av landets företagsamma människor.
NYHET Publicerad:

En miljon skäl att gilla företagande

GILLA #FÖRETAGSAMHET När tänkte du senast på hur många företag det finns i Sverige? Det handlar om hundratusentals, nästan en hel miljon. Många är små, andra är verksamma över hela världen. Om du tittar upp från den här texten, hur många ser du då? Tänk efter, de är säkert fler än du tror. Även om du sitter hemma vid köksbordet så ser du fullt av produkter som är levererade av företag. Utan driftiga entreprenörer skulle det inte finnas något bord överhuvudtaget.
NYHET Publicerad:

Företagare ställde näringspolitik på sin spets

GILLA #FÖRETAGSAMHET Fem politiker ställde näringspolitiska frågor till tre halländska företagare, som delade med sig av sina erfarenheter och verklighet. Det blev en redogörelse för sitt förhållningssätt till de initiativ som politiken driver och som de skulle behöva ta sig an.
NYHET Publicerad:

”Jag vill inte tillbaka till kommunal regi, Reepalu!”

#REEPALU2 Välfärdsutredningen har lämnat sitt slutbetänkande. Det viktigaste för utredningen är inte att höja kvaliteten i välfärden, utan att stoppa privata aktörers vinster– oavsett vilka effekter det får. Att kvalité inte längre har någon betydelse, enligt Reepalu, chockar välfärdsföretagaren Kerstin Leufvén, grundare och partner av Passal AB.
NYHET Publicerad:

Han visar företagarlivet för unga

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jobb skapas av företagsamma människor. Sven-Olof Gudmundsson, ägare till Circle K Sannarp, är en företagare som erbjuder vice vd jobb till unga i sommar i hopp om att öka förståelsen för företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Näringslivet möjliggör föreningslivet

GILLA #FÖRETAGSAMHET Sveriges idrottsföreningar är beroende av stöttningar från privata företag. Näringslivet möjliggör för föreningarna att kunna bedriva sina verksamheter långsiktigt och i en positiv anda, det menar Susanne Nilsson, VD och klubbchef på Halmstad Bollklubb.
NYHET Publicerad:

Halmstad Golfklubb erbjuder vice VD sommarjobb

GILLA #FÖRETAGSAMHET Dagens elever är morgondagens medarbetare och entreprenörer. Det är viktigt att de blir inspirerade av näringslivet och de möjligheter som finns i företagande. Därför har 10 företag i Halmstad samt kommunstyrelsens ordförande tagit initiativet till att erbjuda vice VD sommarjobb i två veckor. ”Ett utmärkt sätt att nå ut till skolungdomar”, säger VD Christian Jakobsson, Halmstad Golfklubb.
NYHET Publicerad:

Företagsamhet symboliseras via solrostillväxt

GILLA #FÖRETAGSAMHET Som ett led i den pågående diskussionen kring kompetensförsörjning är det viktigt att inte glömma att sprida kunskap kring företagande i sig och att hjälpa till med att släppa loss de drivkrafter som finns hos skolungdomar. För att Sverige ska kunna ha en öppen och välfungerande arbetsmarknad krävs att vi redan i ett tidigt skede diskuterar företagande och dess avgörande roll för landets välstånd.