I Svenskt Näringslivs undersökning av Lokalt Företagsklimat har Halmstads kommun under de senaste åren haft en negativ trend som fortsätter även i år. Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringsliv AB, tror att en av anledningarna kan vara att kommunen har växtvärk.
Karolina påpekar att näringslivsfrågor är något man måste arbeta med långsiktigt och inget som går att lösa med en quick-fix. Det är många parametrar som samverkar, och det kan ibland ta ett tag innan det går att se resultat.
— Vi tar verkligen de här frågorna på allvar. Vår vision är att ha Sveriges bästa klimat för företag och människor. Men vi växer så det knakar och många vill in i vår kommun. Vi är medvetna om att i en större stad blir det en större utmaning att hålla hög kvalitet på alla delar, men vi arbetar hela tiden för att bli bättre.
I Halmstads kommun arbetar man bland annat med tillståndslotsen, en hjälp för dem som planerar att starta eller redan driver ett eget företag. Ett tiotal handläggare träffas en gång i veckan, och hjälper ungefär 200 företagare per år via personliga möten. Och vi har ytterligare ca 4000 företagsärenden som hanteras i kommunen via andra kanaler.
— Det är en seriös satsning från kommunens sida, där vi tydligt ser vad som fungerar bra och mindre bra, säger Karolina. Dessutom genomför vi handläggarutbildningar för att kvalitetssäkra mötet mellan näringsliv och kommun, och se till att allt flyter på så smidigt som möjligt.
Kommunen arbetar mycket med nätverkande för att koppla samman kommun, skola och näringsliv via olika projekt och samarbeten. Detta sker bland annat via dialogmöten, UF-mässor, studiebesök och seminarium.
— Tillsammans blir vi bättre. Vi måste ha förståelse för varandra, och varför vi gör som vi gör i olika situationer. Ju närmare man kommer varandra, desto bättre blir resultatet.
Även om Halmstad använder resultatet av enkätundersökningen som ett instrument i sin verksamhet så påpekar Karolina att det är viktigt att inte stirra sig blind på den.
— Det är klart man blir besviken, när man arbetar för något och sedan får ett negativt resultat. Men det gäller att inte ge upp, utan fortsätta hålla i och jobba på förbättringar. Det kommer löna sig tillslut.
Svenskt Näringsliv