NYHET29 november 2016

Kilometerskatten upprör på landsbygden

Om kilometerskatten införs kommer det att drabba företag på landsbygden hårt. Långås potatis och rotfrukter har idag 15 anställda men vd:n Roger Bengtsson tror att han kommer behöva göra drastiska förändringar inom företaget om skatten införs.

– En del personer säger att skatten kommer drabba alla företag likadant men det stämmer inte. Eftersom vi i Halland har sådan överproduktion så måste vi transportera, medan andra företag kan undvika det, säger han.

Idag transporterar Långås potatis och rotfrukter omkring 40 % av sina produkter upp till Stockholm. Om en högre skatt införs skulle det drabba hans företag mycket hårt.

– Det gör ju att istället för att värna om halländska och svenska produkter kanske mina kunder väljer att transportera varor till Stockholm från Finland istället för att det är billigare.

Just nu arbetar en kommitté på uppdrag av regeringen med att undersöka hur en vägslitageskatt på tung lastbilstrafik skulle kunna se ut. I somras presenterade utredningen preliminära siffror som visade att kostnaden skulle bli 24 kronor per mil istället för de 12 kronor som varit aktuellt tidigare. Förslaget är beräknat att läggas fram i februari nästa år.

Långås potatis och rotfrukter omsätter idag omkring 50 miljoner om året. Om kilometerskatten införs skulle det innebära en ökad kostnad på ungefär 1,2 miljoner om året. Det är hård konkurrens i att sälja potatis och rotfrukter och priserna är redan pressade. Roger menar att de inte går att höja.

I somras undersökte Svenskt Näringsliv bland företagare om och hur företag skulle påverkas av en ökad kilometerskatt. 42 procent svarade att lönsamheten skulle försämras då prishöjningar inte är möjliga att genomföra till nya kunder. 41 procent svarade att konkurrenskraften skulle försämras när in- och utleveranser blir dyrare.

Regeringen menar att syftet med förslaget är att den tunga lastbilstrafiken ska stå för mer av sina egna kostnader i samhällsekonomin. Förhoppningen från regeringens sida är att mer gods ska transporteras på järnväg eller hav istället.

– Jag förstår inte det resonemanget överhuvudtaget. Hela den svenska infrastrukturen är byggd på lastbilar, den lilla del man haft på godstrafik har politikerna varit extremt bra på att avveckla för att istället prioritera persontrafik, säger Roger.

I ovan nämnda undersökning svarade drygt 59 procent att det inte är möjligt att ändra sin godstransport till järnväg eller sjöfart på grund av verksamhetens art. Likadant är det för Roger Bengtssons företag. Att transportera potatis och rotfrukter på tåg är inget alternativ.

– Om vi ska använda godståg är varorna för gamla innan de ens är framme.

Han är orolig för de lantbrukare som säljer till hans företag.

– ¬Våra lantbrukare sliter redan hårt, men om det går genom blir det ännu hårdare för dem. Någon måste ju betala och det brukar tyvärr alltid vara primärproducenten som drabbas hårdast.

Roger menar att kilometerskatten är ett symptom på den större frågan som gäller att ha en levande landsbygd.

– Allt mer jordbruk växer igen och lägger ner. Det här är ett hårt slag i magen mot jordbruket.

Text: Annie Wernersson

SkatterSvenskt Näringsliv
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist