NYHET26 april 2017

Företagsamhet symboliseras via solrostillväxt

Som ett led i den pågående diskussionen kring kompetensförsörjning är det viktigt att inte glömma att sprida kunskap kring företagande i sig och att hjälpa till med att släppa loss de drivkrafter som finns hos skolungdomar. För att Sverige ska kunna ha en öppen och välfungerande arbetsmarknad krävs att vi redan i ett tidigt skede diskuterar företagande och dess avgörande roll för landets välstånd.

– Det är många gånger svårt för näringsliv och skola att finna samarbetsformer och projekt som gestaltar företagandets olika former och skeenden. Att vara företagsam innebär i sig ingen begränsning vad gäller utbildningsform eller skolval utan rör sig snarast om en inställning till att ta för sig och göra det mesta av de tillfällen som erbjuds, menar Louise Uvenfeldt, tf regionchef Svenskt Näringsliv Halland.

Under den vecka som gått har Svenne Gudmundsson bensinstationsägare Circle K och Louise Uvenfeldt från Svenskt Näringsliv träffat elever på fyra gymnasieskolor i Halmstad, Kattegattgymnasiet, Sannarpsgymnasiet, Sturegymnasiet, Aspero idrottsgymnasium samt grundskolorna Wallbergsskolan och Söndrumsskolan för att prata företagsamhet.

– Vikten av att belysa att jobb och välfärd skapas av företagsamma människor kan inte nog framhållas i de flesta sammanhang. Skolan är inget undantag. Beskrivningen av det produktiva flödet mellan ett gott företagsklimat som bidrar till; att företag växer, att kommunen i sin tur blir attraktiv för företagsetableringar, att inflyttningen till kommunen och skattebasen ökar är ett kretslopp. Detta är frågor som engagerar oss alla, men förklaringsmodellerna är inte sällan krångliga. Eleverna har behov av handgripliga initiativ, säger Louise Uvenfeldt.

Ett sommarjobb som vice VD vid något av de Halmstadföretag, som medverkar i kampanjen Gilla #företagsamhet, låter lockande för många skolungdomar. Men resan dit kräver kreativitet, uthållighet och stor handpåläggning då det i detta fall är helt beroende av att ha gröna fingrar.

Solrosen symboliserar tillväxt. Om man ger den rätt förutsättningar så kommer den att växa och utvecklas precis som ett företag som verkar i ett gynnsamt lokalt företagsklimat. De nära tusen skolungdomar som har valt att delta i kampanjen har under helgen dragit igång sitt entreprenöriella tänk och skapar nu de bästa förutsättningarna för att få solrosen att växa så högt som möjligt.

– Skolungdomarna har visat på stor nyfikenhet för projektet och många idéer kring odling har dryftats. Men, underligt nog, är det inte många som gör kopplingen till att söka extern hjälp. Företagsamhet kommer inifrån, men för att nå ett gott resultat kommer det för de flesta även att kräva ett gott samarbete med någon eller några för att nå målet. Även detta är en viktig del av företagandets kultur, avslutar Louise Uvenfeldt.

Den 7 juni är det mätning på skolorna och därefter följer ett internt arbete i företagargruppen för att så långt som möjligt tillgodose allas önskemål om arbetsplats. Därefter kommer sommarens vice VD:ar meddelas vid en pressträff utanför Rådhuset lördagen den 10 juni.

Gilla #Företagsamhet

Alltfler företagsamma människor är oroliga för att dagens näringspolitik leder i fel riktning. Dessa skäl har nu lett till att företagare från hela landet under maj månad 2017 kommer att delta i olika aktiviteter som går under namnet Gilla #företagsamhet. Gilla #Företagsamhet är ett initiativ av Svenskt Näringsliv, LRF och Företagarna. Läs mer på www.gillaforetagsamhet.se

Svenskt NäringslivEntreprenörskap
Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist